Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-11-2007, 22:49   #1
Medlem

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 195
MP Rating: 100% (2)
Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.
En liten presentasjonsrunde?

Jeg har nettopp fått mitt 5. barn og hun ble født 29+0. Mine andre barn var fullbårne så dette er helt nytt for meg.
Heldigvis var jenta mi sterk og jeg rakk å få lungemodningssprøyter flere dager før fødsel, likevel så gjør det noe med en å få så mye for tidlig. Jeg suger til meg alt av info og føler behov for å høre om andres opplevelser av det å få ett prematurt barn. Så fortell meg gjerne din historie
Karisma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-11-2007, 23:29   #2
Seniormedlem

elmar sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 1,665
MP Rating: 100% (1)
elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.
Sv: En liten presentasjonsrunde?

.........

Sist endret av elmar; 28-06-2008 kl 22:08.
elmar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2007, 20:41   #3
Medlem

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 239
MP Rating: 0% (0)
Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.

Snuppa vår"valgte" å komme litt før tiden hun også 33+6... slimproppen gikk og to timer senere gikk vannet (dette er mitt første barn.. og alle hadde fortalt meg at vannet ikke går slik som på film.. men her var det nettopp slik). ... fikk også en lungemodningssprøyte.. men det hjalp ingenting for et par timer senere fødte jeg.. en frisk liten jente på rundt ca 2kg. Hun slapp kuvøse, men ble liggende på overvåkning i to uker (glemte litt å puste..)

er nå ca 7mnd.. og ikke lenger minst i barselgruppen for å si det sånn. Foreløpig kan man ikke merke at hun var litt prematur.. for hun er veldig langt fremme mht fysiske/motoriske utvikling.. Derfor: Elmar.. hvis din lillemann hadde fått CP.. ville man ikke merket det enda? (han var vel 5mnd når?
Soontobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2007, 21:00   #4
Seniormedlem

elmar sin avatar

elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.elmar har en strålende fremtid.

.....

Sist endret av elmar; 04-12-2007 kl 12:30.
elmar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-11-2007, 21:10   #5
Seniormedlem

elmar sin avatar

.....

Sist endret av elmar; 04-12-2007 kl 12:30.
Gammel 08-11-2007, 23:18   #6
Medlem

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 239
Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.Soontobe har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av elmar
Soontobe: Det finnes jo mange grader av CP..noen vises tidlig og andre sent.På sykehuset sa legen at hvis han har CP så kan det gå opp mot ett år får vi kan se noe,feks når han skal begynne å gå og slikt.
Men legene og sykepleiere på sykehuset sa at han ser helt fin ut og viser ingen tegn til noe som helst ... Håper det fortsetter slik..
Han er litt svak i nakke/bryst muskler, men er sterk ellers.Fysioterapaut på helsestasjon var fornøyd.nettopp blidt 5 mnd og stor liten gutt nå
ok. det visste jeg ikke! Men så utrolig bra at det har gått bra til nå..!! Det har det i foreløpig med jenten vår også. PS: Husk at det med nakke/bryst muskulatur ikke nødvendigvis skyldes at han var prematur. Jeg kjenner flere som sliter med det uten at babyen var født før tiden.
Soontobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2007, 00:50   #7
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,943
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Mamma til:

Robin - uke 30+0
Elias - uke 24+0 (døde etter 15 dager)
Ane - uke 23+4

Robin 11 år, sliter litt på skolen, ellers helt ok i dag.
Ane 3 år, diverse diagnoser. Astma, BPD, Innsnevringer, spisevegring - mates via knapp, litt forsinket, osv.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2007, 14:44   #8
Aix
Medlem

Aix sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 264
Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.Aix er et navn alle kjenner.

Hallo.

For 6 uker siden ble jeg mamma til et litt premtaturt barn.
Født 4 uker for tidlig. 2660 gram og 49 cm (lang altså) Slet litt i starten med amming og gulsott. Var mer intersert i søvn enn i mat, så måtte få litt tilegg i starten. Men etter et par uker så fullammet jeg. (i mellomtiden så fikk hun først pupp deretter tilegg fra kopp). La på seg lite i begynnelsen, men nå går vekta stadig oppover og de siste gangene jeg har veid henne har hun lagt på seg mer enn gjennomsnittet sier at de skal gjøre.

Det verste må jeg si var det psykiske å få et barn født for tidlig.(siden hun var frisk på alle andre mulige måter altså.. hadde hun vært syk så hadde det jo vært noe annet...men det er vel sjelden alvorlige feil med de når de kommer såapss seitn) Var jo overhodet ikke forbredt på det.. som førstegangsfødene regner man jo med å gå over tiden. Så jeg kan bare tenke meg hvordan dere som har født barn enda tidligere enn meg "følte" det da babyene plutselig kom.

Årsaken til at hun kom litt tidlig vet jeg ikke. De fant ikke noe "galt", og hun var nok bare en av de som kom litt tidlig uten grunn. Moren min fikk også førstemann 5 uker for tidlig uten grunn, og et par av søskenbarna mine har fått sine barn 2-4 uker før termin uten kjent grunn. Så det ligger kanskje til familien
Aix er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2007, 15:12   #9
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 739
Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.Azura har en strålende fremtid.

*poff*

Sist endret av Azura; 09-02-2008 kl 08:42.
Azura er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-11-2007, 15:22   #10
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 931
Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.

Barnet vårt ble forløst ved katastrofekeisersnitt i full narkose fordi morkaken hadde løsnet 6 cm. Jeg skulle på do om natten, og ut kom det blod, så vi ringte sykehus og kom inn til undersøkelse. Tok totalt 30 min fra legen kom inn døren for å undersøke til han var tatt ut. Det stod om minutter før babyen ville vært død. Løsningen hadde ingen årsak, ut over at man vet at høyt blodtrykk (som jeg har) kan øke sjansen.

Jeg hadde høyt bt før graviditeten og ble derfor fulgt ekstra tett, men uten medisin. Steg mot slutten, og endte under keisersnittet med et trykk på 220/117 og alvorlig svangerskapsindusert hypertensjon, med stor fare for kramper. Ble liggende noen dager på intensivenheten etterpå, med babyen på annet sykehus og var ganske redusert i etterkant.

Var på sykehus i 2 uker og ble sendt hjem. 3 dager etterpå fikk han rs-virus og sluttet å puste flere ganger, og vi var 3 uker til på sykehus med pustestopp, suging, bagging osv.

Nå er han 9 mnd, har så vidt begynt å krype og veier ca 10 kg/72 cm. Frisk og rask, men ligger litt etter - uten at det bekymrer oss.

Det frister foreløpig ikke å bli gravid på nytt, vil jo da være livredd for at dette skal skje igjen, selv om det gikk "bra" denne gang. Jeg har slitt psykisk etterpå (tenk om, hvis..... osv), men nå er dagene endelig mer positive.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:28.