Sv: En liten presentasjonsrunde?
|
|
Barnet vårt ble forløst ved katastrofekeisersnitt i full narkose fordi morkaken hadde løsnet 6 cm. Jeg skulle på do om natten, og ut kom det blod, så vi ringte sykehus og kom inn til undersøkelse. Tok totalt 30 min fra legen kom inn døren for å undersøke til han var tatt ut. Det stod om minutter før babyen ville vært død. Løsningen hadde ingen årsak, ut over at man vet at høyt blodtrykk (som jeg har) kan øke sjansen.
Jeg hadde høyt bt før graviditeten og ble derfor fulgt ekstra tett, men uten medisin. Steg mot slutten, og endte under keisersnittet med et trykk på 220/117 og alvorlig svangerskapsindusert hypertensjon, med stor fare for kramper. Ble liggende noen dager på intensivenheten etterpå, med babyen på annet sykehus og var ganske redusert i etterkant.
Var på sykehus i 2 uker og ble sendt hjem. 3 dager etterpå fikk han rs-virus og sluttet å puste flere ganger, og vi var 3 uker til på sykehus med pustestopp, suging, bagging osv.
Nå er han 9 mnd, har så vidt begynt å krype og veier ca 10 kg/72 cm. Frisk og rask, men ligger litt etter - uten at det bekymrer oss.
Det frister foreløpig ikke å bli gravid på nytt, vil jo da være livredd for at dette skal skje igjen, selv om det gikk "bra" denne gang. Jeg har slitt psykisk etterpå (tenk om, hvis..... osv), men nå er dagene endelig mer positive.