Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-10-2006, 03:17   #1
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,656
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Et spørsmål om premature barn og utvikling i forhold til "normale" barn..

Hadde praksis i barheage i fjor, og da var det en av guttene på 4 som jeg syns ikke klarte mye som jeg forventet at en 4 åring skulle klare, f.eks. å kle på seg dressen selv osv.
Tenkte mest at han kanskje var litt bortsjemt hjemmenifra, rett g slett vant til å bli kledd på - eller at han bare ikke gadd fordi han viste han ville få hjelp.
Men merket flere ganger at han ikke fikk til ting (like bra) som de andre barna som var like gamle eller yngre fikk til. Nå skal det også sies at jeg etterpå fant ut at han bare var 4 år, så det kan jo ha litt å si. Men uansett.

Nevnte dette for læreren, og hun sa at det kunne jo henne han var født fortidelig, og derfor lå etter i utviklingen.
Men hvor langt er det vanlig at premature barn ligger etter "normale" barn? (normal blir kanskje litt feil men vet ikke helt hviket ord jeg skal bruke).
Er det snakk om månder? År?

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-10-2006, 08:54   #2
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 792
nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.
Sv: Et spørsmål om premature barn og utvikling i forhold til "normale" barn..

Trenger vel ikke nødvendigvis være at han er født for tidlig.. noen unger er bare sene i utviklinga.
Har selv en prematur unge, og han er ikke sen i utvikling. Han er nesten for tidlig ute motorisk og sosialt sett. Nå er han bare 5-6uker for tidlig, og derfor en liten gutt av størrelse, men følger utviklinga kjempe bra.
Tror det er vanlig at premature unger følger utvikling i forhold til når dem skulle vært født.

oktober
2005.

nektar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-10-2006, 12:15   #3
Seniormedlem

Nutta sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,953
Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.Nutta er som en lysfontene.

I vår familie har ikke det betydd noe at hun er født 10 uker for tidlig, for hun har vært tidligere ute enn storebrødre som er født til termin.
Men det er vel ganske vanlig at premature henger litt etter opp til 2 års alder hvis jeg ikke husker feil. F.eks lærte ikke datteren min å gå før hun var nesten 19 måneder, mens brødrene var 11 og 13 måneder. Så motorisk var hun forsinket før hun ble 2 år, men etter det har jeg ikke merket noe. Barnehagen sa t.o.m at hun lå foran det som var forventet for hennes alder, da var hun nesten 4 1/2.

Mamma til 4, men lille Maren hviler i bestefars armkrok.
Nutta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-10-2006, 14:52   #4
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,942
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Det er jo utrolig vanslig å svare på, det finnes jo enorme forskjeller innen premature barn, på samme måte som det finnes forskjeller på barn født til termin. Kommer jo også an på graden av prematuritet.

To eksempler:
Robin, født uke 30 hadde vel tatt igjen de andre ved 2 års alder.
Ane, født uke 23 gikk ikke før en og halv mnd før toårsdagen.

Andre barn født uke 30 har ikke tatt igjen ved 2 årsalder, og andre født uke 23 går ikke før 4 årsalder, eller de går ved 18 mnd alder.
Kommer jo også an på tilleggssykdommer osv.

Nå er Robin 10 år, og motorisk er han suveren. Klarer mye mer enn andre på hans alder faktisk. Derimot på skolen sliter han.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-10-2006, 18:19   #5
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av nektar
Trenger vel ikke nødvendigvis være at han er født for tidlig.. noen unger er bare sene i utviklinga.
Det er sant, bare lærern min som kom innpå det.
Var ikke sikkert han var sen engang, fant jo ut etterpå at han var 4, ikke 5 som jeg trodde. Kan jo hende han ikke var fylt 4 engang da. Så det gikk nok litt på hva jeg forventet at han skulle klare utifra at han var 5 år.
+ at ei av de yngste jentene (3 år) var utrolig flink til å kle på seg, finne frem klær selv, smøre på brødskiva osv. Og når man da sammenligner henne med andre så blir alle andre dårlige

Men altså. Hvor langt etter de ligger varierer veldig og det er i tilfelle snakk om månder. + at de ofte tar igjen gjevnaldrene barn og til og med ligger forran dem.

Men 2 spørsmål til da.
Hvorfor ligger de forran? Er det fordi foreldre/barnehageansatte har trent ekstra mye med dem med sånne motoriske ting?

Nektar: du sier han er liten av størrelse? Er han da liten i forhold til de barna som er født samtidig som han, men normal i forhold til de som er født når han skulle blitt født? (dere andre må gjerne svare dere også).

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2006, 19:53   #6
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,942
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Med Robin er det vel generelt høyt aktivitetsnivå som gjør at han er flinkere motorisk enn mange andre. Sitter sjelden i ro lenge av gangen.
Og vi har hatt få begrensninger på hva han kan, han har fått lov til å dette å slå seg for å si det sånn. Har aldri nektet han å klatre i trær osv fordi JEG synes det ser skummelt ut.

Ane er liten av størrelse i forhold til alt egentlig. To år gammel, på str med en ettåring. Født 4 mnd før tiden.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2006, 21:43   #7
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av maylen
Med Robin er det vel generelt høyt aktivitetsnivå som gjør at han er flinkere motorisk enn mange andre. Sitter sjelden i ro lenge av gangen.
Og vi har hatt få begrensninger på hva han kan, han har fått lov til å dette å slå seg for å si det sånn. Har aldri nektet han å klatre i trær osv fordi JEG synes det ser skummelt ut.

Ane er liten av størrelse i forhold til alt egentlig. To år gammel, på str med en ettåring. Født 4 mnd før tiden.
Okei
Håper jeg klarer å la barna mine få lov til det meste sånn som du gjør.
Har alltid tenkt at jeg skal la ungene mine få lov til å klatre i trær og sånt, men ser allerede med andres barn tendenser til at jeg ikke vil klare å overholde dette

-- Leif Askeland --
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:58.