Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-11-2007, 20:03   #1
Medlem

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 195
MP Rating: 100% (2)
Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.
Helsestasjon for premature

Jeg synest hittil at helsestasjonen gjør en slett jobb, så jeg vil gjerne høre deres erfaring.

Thea mi er nå 10 uker gammel, vi var på 6 ukers kontroll i dag. Det var greit nok, legen og helsesøster skrøt av henne og synest hun var fin. Men i morgen skal vi på 8 ukers gruppekontroll, og jeg er skeptisk. Vi skal være på gruppe med andre som er født i september, og jeg fikk vite på sykehuset at vi skal regne utvikling fra termin, så jeg spurte helsesøster om ikke det ble litt feil. Jeg har liten lyst til å være på en gruppe som er langt foran i utvikling. Men helsesøster sa at vi må jo trekke litt i fra bare Stemmer dette? Jeg ville være med i 2 grupper om jeg fikk, eventuelt bytte til en gruppe med novemberbarn, dette måtte i tilfelle diskuteres på helsestasjonen!!!! Kan ikke forstå at det skal være slik! Jeg er veldig følsom på det å ha fått ett prematurt barn og ønsker ikke at det skal gjøres til noe negativt.

Hva mener dere?
Karisma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 20:37   #2
Veteranmedlem

Tingeling84 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 3,163
MP Rating: 0% (0)
Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Helsestasjon for premature

Jeg er på barselgruppe med barn født en mnd etter jenta mi. Jeg synes ikke det gjør noe at hun henger etter dem. Hun utvikler seg i det tempoet hun selv vil, så for meg spiller det ingen rolle hvem barn jeg er sammen med. Høres kanskje ut som om du sammenligner litt for lett. Senk skuldrene og gi de som evt sier at hun er sen i utviklinga, at hun er kjempeflink både motorisk og fysisk i forhold til å være prematur. Hun er absolutt ikke sen.
Jeg går fortsatt ut i fra termindato når jeg tenker på utviklingen, og når jeg er sammen med andre, så er hun jo egentlig yngre enn dem...på en måte, så da gjør det ikke noe at hun ikke kan krabbe, gå osv.
Vi hadde forøvrig 6ukers kontroll da hun var 6uker. Altså 2uker før hun egentlig skulle vært født. Og vi har fulgt vaksineprogrammet, som om hun var 3, 4 og 6mnd. Nå husker jeg ikke helt hvor for tidlig født jenta di er...men tror nok at du kan gå ut fra termindato, når du tenker på utvikling. Og det er IKKE noe negativt. Man må nesten gjøre det, og la de få litt ekstra tid på seg.
Ble litt usikker på hva du mente med "trekke fra litt", mente hun alderen til jenta di eller?
Tingeling84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 20:37   #3
Veteranmedlem

Tingeling84 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 3,163
Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.

Ang det å bytte barselgruppe, så burde jo ikke det være noe problem...
Tingeling84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 20:37   #4
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,943
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Vi fulgte gruppekontroller i en egen prematurgruppe. De var jo selvsagt ulike i utvikling, alder, uke osv også der, men en del felles problemstillinger hadde vi jo.

Hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å få fulgt gruppen etter termindato.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 20:40   #5
Supermedlem

mor -igjen sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,316
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.

Hø? Fikk du ikke bytte til den gruppa med barn født når du eg skulle født?? Hørtes rart ut?? Spør en gang til og forklar at du ønsker å gå med de som er så gamle som din egentlig skulle vært. Har aldri opplevd at det skal være vanskelig.

med 02 og 05
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 20:51   #6
Supermedlem

Therese78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hordaland
Meldinger: 1,095
Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.

Med Eline var jeg på gruppe med de som var født i samme mnd, det følte jeg ble veldig feil fordi de andre var jo laaaaaaangt forbi oss. Ikke noe spesielt kjekt.
Jeg hadde termin med min Thea 4 november,men fødte 4 august. Jeg fikk faktisk tre valg jeg Kunne være med i August gruppa, november gruppa eller desembergruppa. Jeg valgte desembergruppa, fordi hun var så bitte liten, følte da at jeg hadde noe litt mer relavant å sammeligne/dele med de som var med. Er veldig glad jeg gjorde det for Thea var jo veldig sen i utvikling både motorisk og psykisk.
Gammel 20-11-2007, 21:57   #7
Medlem

Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.Karisma er et navn alle kjenner.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tingeling84
Jeg er på barselgruppe med barn født en mnd etter jenta mi. Jeg synes ikke det gjør noe at hun henger etter dem. Hun utvikler seg i det tempoet hun selv vil, så for meg spiller det ingen rolle hvem barn jeg er sammen med. Høres kanskje ut som om du sammenligner litt for lett. Senk skuldrene og gi de som evt sier at hun er sen i utviklinga, at hun er kjempeflink både motorisk og fysisk i forhold til å være prematur. Hun er absolutt ikke sen.
Jeg går fortsatt ut i fra termindato når jeg tenker på utviklingen, og når jeg er sammen med andre, så er hun jo egentlig yngre enn dem...på en måte, så da gjør det ikke noe at hun ikke kan krabbe, gå osv.
Vi hadde forøvrig 6ukers kontroll da hun var 6uker. Altså 2uker før hun egentlig skulle vært født. Og vi har fulgt vaksineprogrammet, som om hun var 3, 4 og 6mnd. Nå husker jeg ikke helt hvor for tidlig født jenta di er...men tror nok at du kan gå ut fra termindato, når du tenker på utvikling. Og det er IKKE noe negativt. Man må nesten gjøre det, og la de få litt ekstra tid på seg.
Ble litt usikker på hva du mente med "trekke fra litt", mente hun alderen til jenta di eller?
Neida, det har ikke noe med å sammenligne henne med andre å gjøre For som du sier, de har jo sin egen utvikling uansett. Men Thea er født 11 uker for tidlig, jeg hadde termin neste onsdag. Så hun skulle ikke vært født ennå, mens de 4 andre barna er 3 mnd gamle. Det som skjer på slike kontroller med grupper er jo at helsesøster snakker om hvor barna er kommet i utvikling, og litt sammenligner man jo alltid selv om alle barn er individuelle. Derfor ser jeg det litt bortkastet å være i en gruppe der forskjellen på utvikling er så stor.

Jeg tror hun mente jeg måtte trekke fra på utviklingen. Tror ikke de har så stor erfaring når det gjelder premature barn.
Karisma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2007, 22:00   #8
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av mor -igjen
Hø? Fikk du ikke bytte til den gruppa med barn født når du eg skulle født?? Hørtes rart ut?? Spør en gang til og forklar at du ønsker å gå med de som er så gamle som din egentlig skulle vært. Har aldri opplevd at det skal være vanskelig.
Jeg skal møte opp i morgen, så får jeg se hvordan det blir. Men tror nok jeg ber om å få komme i en senere gruppe. Jeg ønsker å kunne snakke med foreldrene til de andre barna om de samme tingene og ikke være ett særtilfelle, selv om det er det vi er.
Gammel 20-11-2007, 22:02   #9
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Therese78
Med Eline var jeg på gruppe med de som var født i samme mnd, det følte jeg ble veldig feil fordi de andre var jo laaaaaaangt forbi oss. Ikke noe spesielt kjekt.
Jeg hadde termin med min Thea 4 november,men fødte 4 august. Jeg fikk faktisk tre valg jeg Kunne være med i August gruppa, november gruppa eller desembergruppa. Jeg valgte desembergruppa, fordi hun var så bitte liten, følte da at jeg hadde noe litt mer relavant å sammeligne/dele med de som var med. Er veldig glad jeg gjorde det for Thea var jo veldig sen i utvikling både motorisk og psykisk.
Det høres ut som du har opplevd det slik jeg har tenkt at det kan komme til å bli for oss. Min Thea var født i uke 29, og jeg tror neppe vi kommer til å ha mye til felles med de 4 andre barna som kommer i morgen. Blir spennende å se!
Gammel 20-11-2007, 22:13   #10
Supermedlem

Therese78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hordaland
Meldinger: 1,095
Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.Therese78 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Karisma
Det høres ut som du har opplevd det slik jeg har tenkt at det kan komme til å bli for oss. Min Thea var født i uke 29, og jeg tror neppe vi kommer til å ha mye til felles med de 4 andre barna som kommer i morgen. Blir spennende å se!
Ja, jeg må si at jeg syntes det var litt "bortkastet" for helsesøster tok jo opp temaer som var laaangt unna for oss enda. Ble litt rart å skulle se så langt frem egentlig. Følte meg litt utenfor noen ganger. Men når det er sagt så var det jo forsåvidt koselig å prate med andre nybakte mødre, men mine spørsmål ble liksom ikke besvart før jeg kom på prematur kontroll på Haukeland, hadde så mange andre ting jeg lurte på enn de jeg var på gruppe med,om du sjønner. Derfor spurte jeg om det var mulig å kommei en annen gruppe da jeg fikk Thea, og det var ikke noe problem. Har heldigvis en super helsesøster

Jeg ville forsøkt alt jeg kunne for å bytte gruppe, fordu vil ha litt mer igjen for det.
(og det har ingenting med sammenligning av barna å gjøre, men å prate om temaer som er relevant for deg og babyen nå, ikke om noen mnd)

Sist endret av Therese78; 20-11-2007 kl 22:16.
Therese78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:23.