Dine tanker og følelser er helt naturlige. Jeg tror det er noe alle er innom. jeg har født to premature barn, begge 5 uker for tidlig, de var jo ikke så veldig tidlig ute ift mange andre men påkjenningen var tøff nok for det. Begge ganger ble jeg igangsatt pga sv.sk forgiftning. Spesielt ved første mann føltes det tungt. Jeg følte meg snytt for både et normalt svangerskap og ikke minst barsel tid. Etter fødselen med nr.1 ble jeg plassert på rom med andre som hadde babyen hos seg. Helt forferdelig. Jeg følte meg dratt i alle retninger- jeg trengte hvile, men "måtte" være hos ham til alle måltider døgnet rundt. FIkk dårlig samvittighet hvis jeg la meg ned for å hvile. Følte jeg sviktet alle som ville komme på besøk men som vi måtte si nei til. Rutinene på min avd og prematur avd kræsjet totalt, så jeg løp som en vegglus fra avd til avd. I ettertid var jeg svært bitter på at ingen ba meg legge meg ned for å hvile, ikke minst nattes tid. Ungen manglet sugerefleks den første tiden, og jeg så jo i ettertid at jeg absolutt ikke hadde trengt å mate ham nattestid, men burde heller ha hvilt meg. Jeg var med andre ord utslitt.
Denne gangen var jeg mer mentalt forberdet. Sov om natten og ba dem heller ringe til avd hvis hun var sugelysten. Var veldig bevisst på at jeg også trengte hvile og komme til kreftene. Dreit i rutinene på min avd. og tok ting som det kom. Hadde enerom (dvs et samtalerom) så jeg slapp å bli vekket av andres babyer. Det hjalp enormt på. Var en helt annen jente denne gangen og hadde mer overskudd når vi kom hjem. Men for all del, det var slitsomt og håper og ber at jeg aldri opplever det igjen.
Mannen syntes det var greit at vi var på sykehuset og at han var svært lettet begge ganger da sv.sk endelig var over. I mine tilfeller var det ingen tvil om at både jeg og barna hadde det bedre når de var utenfor magen. Men spesielt denne gangen brukte han lang tid på å komme til kreftene etter at vi kom hjem. Med begge barna har vi vært med på NAST ( nyfødtavd ambulerende sykepleie tjeneste), vi reiste hjem med sonde og de kom hjem til oss tre ganger i uken. Faren var da hjemme på pleiepenger til de begynte å spise selv. Et fantastisk opplegg.
Når det gjelder klær har vi brukt str 50, begge to har brukt det til de har vært ca 12 uker. Det var veldig stort til å begynne med, men gikk fint å brette opp. Se ting an og kjøp etter behov.
Det er tøft mens det står på, men jeg tror vi blir ekstra takknemlige for våre små når ting går seg til.
Jeg har nå en aktiv 2,5 åring som tok igjen de fullbårne barna i barsel gruppen ved tre mnd alder. Snuppa er 12 uker nå, hun ligger litt etter utviklings messig. Men legger godt på seg og er nå over 4500gr
. Ingen av dem ser ut til å bære preg av en litt tøffere start på livet.
Lykke til