Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 03-09-2006, 08:23   #1
VIP-Medlem

busymum sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 5,867
MP Rating: 0% (0)
busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.
Noen som kan fortelle om erfaringer?

Ei jeg kjenner er gravid i uke 35, og for en ukes tid siden, så ble hun innlagt med rier. Riedempende og lungemodningssprøyte er gitt, + at hun ble beordret til fullstendig ro.

Så ble hun innlagt igjen denne uken med nye rier. Hun sier hun har 5 rier i døgnet nå, selv om hun får tabletter mot at fødselen skal starte. Det er åpning (hvor stor vet jeg ikke). Hun er hjemme igjen nå, men med ordre om fullstendig ro.

Er det noen som går til termin når det er sånn som dette?

Hva er oddsene ved en evt. fødsel i uke 35? Jeg vet nok at det helst vil gå bra da, men
busymum er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-09-2006, 12:43   #2
Veteranmedlem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nes i Akershus
Meldinger: 4,800
Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Noen som kan fortelle om erfaringer?

Oddsene ved en fødsel i uke 35 er svært gode.
Faktisk så gode at det er liten grunn til bekymring.
Jeg husker når jeg lå inne på Rikshospitalet, med truende fødsel i uke 28. Da fortalte barnelegen meg at oddsene virkelig var på vår side. 95% av alle barn født i uke 28 blir helt friske. De siste 5% var i hovedsak barn de visste det var noe galt med. For hver uke som går, så blir oddsene ennå bedre.

Ved uke 34 går det et skille. For legene er det et hovedmål å få mødre med truende prematurfødsler over denne uken, fordi (om jeg ikke husker helt feil) har vært igjennom de aller viktigste elementene av utviklingen som skal skje inne i magen, og det eneste som gjenstår er at babyen skal legge på seg og bli stor og sterk. Din venninne er jo passert dette skillet, og det er jo ennå en grunn til å bekymre seg mindre.

Dette går nok bare fint. Hun kan ennå gå gravid ennå en stund, så lenge hun holder seg i ro. Men med rier og åpning, så må hun jo holde seg helt i ro da, noe som ikke er like lett hjemme, som når man ligger på sykehuset.
Lykke til til venninnen din. Håper du forteller oss hvordan det går med henne.
Gammel 03-09-2006, 12:56   #3
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestfold
Meldinger: 706
spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.spurs er et navn alle kjenner.

Etter uke 33-34 så er lungene til barnet ferdig modnet slik at barnet slipper å ta evnt lungemodningsprøyte ved fødsel etter denne uken. Barnet er som regel heller ikke sterk nok til å amme fra brystet før uke 36-37. Barnet vil da som regel få sondemat frem til det er sterk nok til å amme/flaske selv. Oddsene er svært gode i uke 35 dersom barnet er friskt og ikke dysmatur(underernært)
Gammel 05-09-2006, 08:45   #4
Seniormedlem

Sofie35 sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Hadeland
Meldinger: 1,549
Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.Sofie35 har en strålende fremtid.

Lillebror er født i uke 35 og var 2140 gram da han ble født. Vi var på sykehuset i 9 dager og reiste hjem 1. dag han gikk opp i vekt og da var han 2015 g.
Nå er han snart 15 mnd og følger utviklingen til de som er født samtidig som han. Han var litt treg motorisk de første 9-10 mnd men så 'fortet' han seg og tok igjen de andre som er født samtidig.
Han har hele tiden vært litt liten og ligger fortsatt så vidt innenfor normalen på percentilskjema.
Sofie35 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-09-2006, 10:21   #5
VIP-Medlem

busymum sin avatar

busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.busymum har en strålende fremtid.

Takk alle sammen . Da føler jeg meg roligere iallefall
busymum er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-09-2006, 14:43   #6
VIP-Medlem

~Lykke~ sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 6,443
~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.

Begge gutta mine er født rundt uke 35.

Den eldste trengte kuvøse og c-pap det første døgnet, vi måtte være på sykehuset i 14 dager fordi han ikke klarte å suge fra brystet mitt.

Den yngste trengte ingenting, og vi kunne dra hjem etter 2 dager. Han rundet 10 kg ved 5 mnd alder - altså han klarer seg bra

Så dette skal nok gå bra uansett når babyen "bestemmer" seg for å komme Jeg har hørt at etter uke 34 er de så og si ferdig utviklet, de bruker de siste ukene til å legge på seg.
Gammel 06-10-2006, 19:16   #7
VIP-Medlem

busymum sin avatar

Tusen takk alle sammen.

Babyen er nå to uker gammel, født bare 3 uker før termin. Alt er flott med mor og barn.
Gammel 06-10-2006, 21:10   #8
Veteranmedlem

Trulta sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: i et grått hus
Meldinger: 3,093
Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.Trulta har et ubeskrivelig bra rykte.

ÅÅÅh, så godt å høre!!!
Gammel 07-10-2006, 01:06   #9
VIP-Medlem

~Lykke~ sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 6,443
~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.~Lykke~ har et ubeskrivelig bra rykte.

Så bra å høre

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:23.