Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-12-2006, 23:10   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 11
MP Rating: 0% (0)
Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.
Noen som vet om dette er normalt?

Jeg fødte min sønn i mai i år i uke 28 av svangerskapet. Han var 36 cm og 1190 gram. Gikk ned til 985 gram på det minste. Vi var litt over 8 uker på sykehuset. Etter dette har jeg kun vært på en kontroll på sykehuset med han. Måtte ringe å spørre om de kunne se på han. Hadde visst glemt oss. Er dere ofte på kontroll med deres unger?

Har vært på kontroller på helsestasjonen ofte da. Men på 3 mnds kontrollen klarte han ikke å løfte hodet sitt når han lå på magen. Vi ble henvist til fysioterapeut. Har gått der i en måned nå ca 2 dager i uka. Nå nærmer han seg 7 måneder eller 4 måneder om han hadde vært født til termin. Han løfter fortsatt ikke opp hodet og han er svak i armer og ben. Minner litt om å holde i en sacco-sekk. Er dette normalt for fortidligføde. Begynner å bekymre meg for at det er noe galt med han.

Håper noen kan svare meg.
Gammel 14-12-2006, 03:01   #2
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,941
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.
Sv: Noen som vet om dette er normalt?

Ane er født uke 23, og ved 7 mnd alder husker jeg hvertfall at vi enda holdt henne bak hodet som en bitteliten baby.

Har fysioterapauten sagt noe?
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-12-2006, 21:27   #3
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 11
Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.Muffin78 er som en lysfontene.

Takk for svar Maylen.

Fysioterapeuten virker veldig positiv egentlig. Jeg har ikke spurt direkte om hun tror det er noe galt heller da. Hun har sagt at det ikke er normalt, men at det sikkert har med hans vanskelige start å gjøre.

Skal spørre litt mer når vi skal tilbake på onsdag.

Jeg blir ofte bekymret etter barseltreff når jeg ser hvor mye han henger etter de andre ungene.

Vannet mitt gikk i uke 23, så fram til uke 28 har han hatt minimalt med vann rundt seg. Han fikk ikke rørt seg så mye inni magen. Satt i seteleie også og ble tatt med katastrofe snitt. Så jeg må vel bare være tolmodig med han.
Gammel 15-12-2006, 02:22   #4
Veteranmedlem

maylen sin avatar

maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Normalt er det ikke, men i hans situasjon vil hvertfall jeg kategorisere det som rimelig normalt.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-12-2006, 02:23   #5
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Ha han å ligge mye på gulvet på magen, så får han trent litt.
Gammel 16-12-2006, 19:50   #6
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

For å være helt ærlig synes jeg det er litt rart dere ikke har vært inne til flere undersøkelser på sykehuset? Jeg husker ikke hvor grensa går for synsundersøkelse og lungeundersøkelse for fortidligfødte akkurat nå, men hvertfall på syn er det en oppfølging på det.
De pleier vel også gjerne å ha barna inn for å følge opp nettopp utvikling, f.eks har også sykehusene anledning til vurdering hos egne fysioterapeut. Hvis du er usikker kan du jo ringe sykehuset og fortelle at du er litt bekymret for utviklingen, og få en second opinion hos lege og evt. fysioterapeut der? Så lenge barnet er prematurt burde det ikke være noe stort problem å få en time hvertfal...
Gammel 16-12-2006, 21:26   #7
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Gutten er jo bare 6-7 måneder ukorrigert da. Vi var på 3 mnd korrigert kontroll, og deretter ikke før 6 mnd ukorrigert. På kontroller altså. Var jo med andre ting, men det hadde ingenting med kontrollene å gjøre.
Gammel 16-12-2006, 21:34   #8
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Ja fysiotime burde hun lett få på sykehuset. Bare å ta en telefon tenker jeg.
Gammel 18-12-2006, 19:51   #9
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av maylen
Gutten er jo bare 6-7 måneder ukorrigert da. Vi var på 3 mnd korrigert kontroll, og deretter ikke før 6 mnd ukorrigert. På kontroller altså. Var jo med andre ting, men det hadde ingenting med kontrollene å gjøre.
Hm... ikke noe syns/øyetrykkgreier og lungevolum og sånt? Det avhenger sikkert fra barn til barn og sted til sted
Gammel 19-12-2006, 00:13   #10
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Øyne sjekket vi før hjemreise, og på ettårskontroll skulle det bli sjekket men hun var selvsagt syk da. Litt dårlig synes jeg i og med at hun tross alt hadde diagnose ROP grad 3. Men men. Skal sjekke det igjen nå i januar.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:36.