Hei dere!
Jeg fødte tvillinger i uke 33 blank og de er nå 11 uker gamle og er 2 skjønne barn!
De var 2300 og 2600 da de ble født og 48 cm - ganske store og gode til å komme 7 uker for tidlig.
Det er enkelte ting jeg lurer på iht til at de er premature. Har lett litt rundt omkring, men synes det er vanskelig å finne noe om konkrete ting. Kanskje har jeg ikke lett på de rette stedene..?
Og motorisk har jo alle sagt at de kommer til å ligge litt etter, men her ruller jenta fra mage til rygg allerede og det begynte hun med da hun var 2 mnd bare! Med en gang jeg legger henne på magen så er det opp og rundt. Det er veldig tidlig, synes jeg og jeg regnet med at det bare var tilfeldig da hun gjorde det første gang, men så skjedde det hver gang. Hun hviler også på albuene og strekker hals som bare det! Broren er mere 'normal' og klarer såvidt å karre seg opp på albuene.
De sover enda veldig mye og det er begrenset hvor mye de får 'lekt' og trent på diverse motoriske ting. Blir nesten litt stressa da helsesøster har sagt at dette er veldig viktig å gjøre siden de er premature. Men det går seg vel til etterhvert som de føler for å være mere våkne, sant? Vil jo ikke vekke de heller, eller bør jeg gjøre det?
Er det liksom gitt at de begynner å krabbe og gå senere enn de som er fullbårne?
Og hva med vekt og høyde. De ligger inne på skjemaet, men dog på nest nederste kurve. Noen leger har sagt at de vil ta det igjen rundt 6 mnd alder og andre når de er 2 år.
Storesøster fikk grøt da hun var 4 mnd og det gikk veldig greit, men når kan jeg begynne med disse? Ikke at jeg tenker så mye på å begynne å gi grøt enda, men greit å vite.
Alt over er jo veldig individuelt, men fint å få litt tilbakemeldinger likevel.
Har sikkert enda flere spmål, men det var det jeg kom på i farta