Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-11-2006, 22:21   #1
Medlem

Lusk sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 474
MP Rating: 0% (0)
Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.
Noen spørsmål

Hei dere!

Jeg fødte tvillinger i uke 33 blank og de er nå 11 uker gamle og er 2 skjønne barn!
De var 2300 og 2600 da de ble født og 48 cm - ganske store og gode til å komme 7 uker for tidlig.

Det er enkelte ting jeg lurer på iht til at de er premature. Har lett litt rundt omkring, men synes det er vanskelig å finne noe om konkrete ting. Kanskje har jeg ikke lett på de rette stedene..?

Og motorisk har jo alle sagt at de kommer til å ligge litt etter, men her ruller jenta fra mage til rygg allerede og det begynte hun med da hun var 2 mnd bare! Med en gang jeg legger henne på magen så er det opp og rundt. Det er veldig tidlig, synes jeg og jeg regnet med at det bare var tilfeldig da hun gjorde det første gang, men så skjedde det hver gang. Hun hviler også på albuene og strekker hals som bare det! Broren er mere 'normal' og klarer såvidt å karre seg opp på albuene.

De sover enda veldig mye og det er begrenset hvor mye de får 'lekt' og trent på diverse motoriske ting. Blir nesten litt stressa da helsesøster har sagt at dette er veldig viktig å gjøre siden de er premature. Men det går seg vel til etterhvert som de føler for å være mere våkne, sant? Vil jo ikke vekke de heller, eller bør jeg gjøre det?

Er det liksom gitt at de begynner å krabbe og gå senere enn de som er fullbårne?

Og hva med vekt og høyde. De ligger inne på skjemaet, men dog på nest nederste kurve. Noen leger har sagt at de vil ta det igjen rundt 6 mnd alder og andre når de er 2 år.

Storesøster fikk grøt da hun var 4 mnd og det gikk veldig greit, men når kan jeg begynne med disse? Ikke at jeg tenker så mye på å begynne å gi grøt enda, men greit å vite.

Alt over er jo veldig individuelt, men fint å få litt tilbakemeldinger likevel.
Har sikkert enda flere spmål, men det var det jeg kom på i farta
Gammel 20-11-2006, 00:44   #2
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Sted: finnmark
Meldinger: 4,943
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.
Sv: Noen spørsmål

Angående rulling fra mage til rygg så er det nok mest sannsynlig ikke bevisst. Mer at hun vil opp, så mister hun balansen og ruller rundt. Hodet er tungt, og trekker resten etter.

La de sove. Premature kan sove mye. I våkne perioder kan de ligge på gulvet, det er best.

Krabbe og gå er nok veldig individuelt i uke 33. Robin uke 30 gikk ved 14 mnd alder. Korrigert er det jo da 11-12 mnd. Slettes ikke sent.

Vekt og høyde er vel også individuelt. Som med "vanlige" barn.

De fleste sier -korriger alder frem til ca 2 årsalder på store premature. Etter det skal vel det meste være tatt igjen.

Grøt/mat: Noen sier korriger her også. Noen sier ta en mellomting mellom alder, og korrigert.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2006, 09:37   #3
Medlem

Lusk sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 474
Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.Lusk er som en lysfontene.

Sitat:
Opprinnelig postet av maylen
Angående rulling fra mage til rygg så er det nok mest sannsynlig ikke bevisst. Mer at hun vil opp, så mister hun balansen og ruller rundt. Hodet er tungt, og trekker resten etter.
Okey, da - trodde liksom jeg hadde ei som var ekstremt tidlig ute

Takk for svar, maylen
Gammel 26-11-2006, 12:28   #4
Supermedlem

Apple sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 526
Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.

Jeg tenker ikke at de henger etter, men siden min gutt er født to måneder for tidlig, kan man selvsagt ikke forvente at han skal være på lik linje med de som er født fullbårne på samme tid. Jeg tenker at de to månedene har han ligget i kuvøse/seng i stedetfor i magen, og utviklet seg der i stedetfor.

Han er nå 18 måneder ukorrigert. Kunne gå da han var drøyt 14 (ukorr), og dette er godt innenfor normalen. Han har ikke ligget sp mye etter, tenker at han er heller litt tidlig om man korrigerer alder.

Tror ikke jeg ville vært så bekymret for at de må trenes osv. Jeg tenkte utrolig mye på dette i starten, alt som måtte tas hensyn til siden han var prematur. Nå angrer jeg for at jeg ikke slappet mer av og gjorde det på min måte. Det ordnet seg, og han er nå en stor, blid, fin gutt som bhg beskriver som rolig, sosial, tillitsfull og trygg. Og utviklingsmessig normal. Han var forøvrig bare 1445 g da han ble født i uke 32.

født 23.05.05 uke 33
Apple er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:29.