Er det flere her som har tatt valget, nemlig å ikke bli gravid flere ganger? Min mann og jeg har tatt det. Vi har blitt enige om at vi aldri mer skal prøve å få barn av redsel for hvordan det kan gå.
Vi har fått to barn. Vår datter ble født i uke 23+3. Hun døde fra oss. Vår sønn ble født i uke 36+2, og er en strålende frisk gutt. Vi har vært heldige, fordi vi klarte faktisk å få et nesten fullbårent barn. Legen som har fulgt oss mener vi bør prøve igjen, siden det gikk så fint sist gang. Og det gikk jo fint. Men det var bare såvidt! Jeg var da sengeliggende fra uke 12, med påsydd cerclage. Selv om jeg lå hele dagen satte fødselen igang i uke 29. Mange ukers opphold på Riksen, med riedempende midler reddet oss denne gang. Heldigvis. Men neste gang er det ikke sikkert det vil gå så bra. Og hvor enkelt er det å ligge strekk ut når man har et barn å ta seg av? Nei, vi tør ikke. Vi er redde for å miste nok et barn.
Det er jo litt rart når beslutningen er tatt. Selv om vi har sagt det i et år, så er det først nå det har sunket nok inn til at jeg ville tørre å sterilisere meg om det skulle være nødvendig. Det er jo trist å si farvel til bittesmå babyklær for alltid. Og trist at vi aldri skal få bruk for Leandervuggen igjen. Og den slags. Men det er godt å vite at jeg aldri mer skal ligge på sykehuset med hjertet i halsen mens de tar ultralyd. Aldri mer være nær ved å besvime av skrekk dersom jeg kjenner magesmerter. Og alt det andre skumle. Og samtidig er det ganske digg å være ferdig med å legge masse på seg, titte etter strekkmerker, kaste opp hver eneste dag i ukesvis og grue seg til vonde fødselssmerter.
Det er et stort valg. Men vi har tatt det, og jeg føler meg lettet og glad.
Jeg må legge til at dette handler om å ikke bære frem flere barn selv. Derimot har vi veldig lyst på flere barn. Vi venter nå på å bli godkjent for adopsjon. Det er mange skjær i sjøen, og slettes ikke sikkert vi blir godkjent. Men vi krysser fingrene.
Hvordan er det med dere andre prematurforeldre? Tør dere gå gjennom dette en gang til? Eller tenker dere som meg?