Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-05-2006, 14:27   #1
Seniormedlem

Sultana sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,557
MP Rating: 0% (0)
Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.Sultana har en strålende fremtid.
Vet dere hvorfor dere fødte for tidlig?

Lurer litt på hva som var grunnen til at dere fødte for tidlig, og evt hvilken oppfølging dere har fått i senere svangerskap...?

Jeg er gravid nå, og skal følges opp på sykehuset.
Akkurat nå kan jeg ikke huske om de var sikre på årsaken til at forrige fødsel var for tidlig. Jeg hadde nemlig hvite blodceller i urin, og fikk Selexid da jeg kom inn på føden, men mener å huske at de ikke fant noen UVI ved dyrkning. Jeg vet at de trodde jeg og barna hadde fått en infeksjon (og med meg selv tenkte jeg på det faktum at jeg hadde hatt influensa noen uker tidligere), men de var vel aldri sikre. Fastlegen min fant ingen årsak i de papirene han hadde, da jeg spurte, men jeg skal selvsagt spørre på sykehuset når jeg skal inn til kontroll...
Jeg mener selv at tvillingsvangerskap ikke hadde noe med å gjøre at jeg fødte når jeg var 26+5. Fødes ikke tvillinger tidlig bl a fordi de er "tunge" for kroppen til mamma (og så er de jo "ferdige" før enlinger også...)? Mine var jo tilsammen 1873 gram + morkake, fostervann osv. Det er ikke akkurat tyngre enn normale fullgåtte svangerskap...

Hva er de vanligste årsakene?
Livmorhalssvikt, tvillingsvangerskap, infeksjon, svangerskapsforgiftning...
Jeg vil vite om flere!
Jeg vet at de som er mest utsatt for fortidligfødsel, er nettopp de som har hatt det før.
A f desember'06
Sultana er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-05-2006, 15:26   #2
Medlem

Pilje sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Romerike
Meldinger: 439
MP Rating: 100% (1)
Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.Pilje er fantastisk mot andre.
Sv: Vet dere hvorfor dere fødte for tidlig?

Jeg hadde livmorhalssvikt og fødte i uke 33 etter 3 uker med sengeleie på sykehuset. Var nok tyngden av guttene som gjorde det. de veide 4,5 kg tilsammen + morkaker og fostervann.
Pilje er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-05-2006, 19:57   #3
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 7
Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.Number 1 er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Jeg ble satt igang i uke 34 pga vekstavvik. Fødte en prematur og dysmatur gutt ved keisersnitt. De vet ikke helt sikkert hva grunnen var,men morkaka var veldig lita+ kort navelstreng(34cm).
Har etter det født en stor gutt til termin uten komplikasjoner.
Gammel 17-05-2006, 20:27   #4
Seniormedlem

Beverly sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,246
Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.

Jeg fødte i uke 29 og ingen vet hvorfor. Vannet gikk og 4 dager etter var fødselen unnagjort. Legene har ingen begrunnelse for hvorfor dette skjedde.

Mitt andre svangerskap gikk kjempebra og jeg gikk over tiden. Fikk da oppfølging fra sykehuset frem til uke 30.

Nå er jeg i gang igjen og skal også denne gangen følges opp fra sykehuset.

Lykke til med svangerskapet
Beverly er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-05-2006, 20:38   #5
Veteranmedlem

Marian sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Meldinger: 3,446
Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.Marian har en strålende fremtid.

Ja jeg fikk HELLP-syndrom og vil bli fulgt opp som et høyrisikosvangerskap ved en evnt. neste graviditet.
Marian er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-05-2006, 21:50   #6
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 792
nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning. Meget ustabil og sådan.. var inne og ute av sykehuset flere ganger. Og gutten ble tatt med KS i uke 34 pga jeg ble plutselig veldig dårlig.
Hadde et stressfult svangerskap. Noe jeg personlig mener er årsaken til at jeg fikk sv.forgiftning.
Lykke til med svangerskapet!

oktober
2005.

nektar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-05-2006, 21:58   #7
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 792
nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.nektar har en strålende fremtid.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning. Meget ustabil og sådan.. var inne og ute av sykehuset flere ganger. Og gutten ble tatt med KS i uke 34 pga jeg ble plutselig veldig dårlig.
Hadde et stressfult svangerskap. Noe jeg personlig mener er årsaken til at jeg fikk sv.forgiftning.
Lykke til med svangerskapet!

oktober
2005.

nektar er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-05-2006, 23:22   #8
Supermedlem

Apple sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 526
Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.Apple er fantastisk mot andre.

Gratulerer med graviditeten!

Jeg hadde som flere andre her, svangerskapsforgiftning. Fødte uke 32+1 ved keisersnitt. Vet ikke hvorfor, ingen i familien har hatt tilsvarende tilstand. Vil få ekstra tett oppfølging ved neste sv.skap. Er veldig redd for dette (å bli gravid igjen). Hadde ellers et veldig bra svangerskap, og nektet bokstavelig talt å gjennomføre fødselen da de ønsket, fordi jeg følte meg helt frisk... Men måtte kapitulere til slutt.

født 23.05.05 uke 33
Apple er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-05-2006, 00:42   #9
Supermedlem

Lazy sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 877
Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.Lazy har en strålende fremtid.

Har hatt sv.skapsforgiftning 3 ganger, og de to siste førte til KS i uke 32.

Fra nyfødt fikk jeg inntrykk av at det vanligste var enten sv.skapforgiftning eller "spontan" fødsel uten noen innlysende årsak.
Hjalp deg ikke noe særlig dette, men krysser fingrene for at du slipper komplikasjoner denne gangen! Gratulerer som nygravid

Askild med storesøster -02 og storebror -94
Lazy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-05-2006, 10:15   #10
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 826
Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.Katharina har en strålende fremtid.

Nei, jeg vet ikke hvorfor jeg fødte for tidlig.
Fødte hjemme i uke 32, uten at jeg kjente rier, og vips hadde jeg født.
Fikk beskjed at jeg skal følges nøye opp evt neste gang, og at jeg må ligge inne siste 10 ukene på sykehus.
Derfor er det LENGE til neste gang. Kjenner at jeg også er litt redd for neste svangerskap...
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:17.