Vet dere hvorfor dere fødte for tidlig?
|
|
Lurer litt på hva som var grunnen til at dere fødte for tidlig, og evt hvilken oppfølging dere har fått i senere svangerskap...?
Jeg er gravid nå, og skal følges opp på sykehuset.
Akkurat nå kan jeg ikke huske om de var sikre på årsaken til at forrige fødsel var for tidlig. Jeg hadde nemlig hvite blodceller i urin, og fikk Selexid da jeg kom inn på føden, men mener å huske at de ikke fant noen UVI ved dyrkning. Jeg vet at de trodde jeg og barna hadde fått en infeksjon (og med meg selv tenkte jeg på det faktum at jeg hadde hatt influensa noen uker tidligere), men de var vel aldri sikre. Fastlegen min fant ingen årsak i de papirene han hadde, da jeg spurte, men jeg skal selvsagt spørre på sykehuset når jeg skal inn til kontroll...
Jeg mener selv at tvillingsvangerskap ikke hadde noe med å gjøre at jeg fødte når jeg var 26+5. Fødes ikke tvillinger tidlig bl a fordi de er "tunge" for kroppen til mamma (og så er de jo "ferdige" før enlinger også...)? Mine var jo tilsammen 1873 gram + morkake, fostervann osv. Det er ikke akkurat tyngre enn normale fullgåtte svangerskap...
Hva er de vanligste årsakene?
Livmorhalssvikt, tvillingsvangerskap, infeksjon, svangerskapsforgiftning...
Jeg vil vite om flere!
Jeg vet at de som er mest utsatt for fortidligfødsel, er nettopp de som har hatt det før.
A f desember'06
|