Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie > Prevensjon
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-01-2008, 13:24   #1
Supermedlem

Rosin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 828
MP Rating: 0% (0)
Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.
Eggløsning med hormonspiral?

Har man det? Er det ikke sånn at hormonspiralen gjør at man ikke får eggløsning? Men synes så tydelig jeg kjenner noe som minner om eggløsning smerter og det er sånn ca 2 uker siden mensen. Bare lurer liksom

+ + des -06
Rosin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-01-2008, 14:07   #2
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 4,496
Blogginnlegg: 18
Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Eggløsning med hormonspiral?

I følge babyverden;

Sitat:
Kvinner har eggløsning når de bruker hormonspiral. Den hormonelle mens syklusen er heller ikke påvirket, men det er ingen eller liten slimhinne å støte ut. Av den grunn heller ingen eller sparsom mensblødning.
Jeg trodde faktisk det bare gjaldt kobberspiral (det at man faktisk kan bli gravid, men at man aborterer tidlig fordi det evt. befruktede egget ikke fester seg til slimhinnen) ble litt nå..

Lita84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-01-2008, 14:09   #3
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 4,496
Blogginnlegg: 18
Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.

Forøvrig var DETTE spm. til Lommelegen (som egentlig ikke kan brukes som en sikker kilde, men..) utfyllende..

Lita84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 13:31   #4
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,183
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
I følge babyverden;

Jeg trodde faktisk det bare gjaldt kobberspiral (det at man faktisk kan bli gravid, men at man aborterer tidlig fordi det evt. befruktede egget ikke fester seg til slimhinnen) ble litt nå..
Det du siterer er desverre ikke korrekt. Derfor er det bra at du la ved linken, for den er mer nyansert... Her:

Sitat:
Hos enkelte kvinner er det rapportert om at eggløsningen (ovulasjonen) forhindres
Noen kvinner har eggløsning når de bruker hormonspiral, men det finnes også en kvinner som ikke får EL ved bruk av hormonspiral, meg selv inkludert. Det samme gjelder minipiller fordi begge deler er ikke et kombinasjonspreparat som feks p-piller. De har altså et kunstig hormon som virkemiddel og ikke to.

Sikker kilde kan finnes hos produsenten selv:

Sitat:
Fortykkelse av slimhinnen hindrer spermiene i å passere gjennom cervikalkanalen. Det lokale miljøet i livmor og eggledere hemmer spermiemobiliteten og -funksjonen og forhindrer befruktning. Ovulasjonen hemmes hos en del kvinner
Eggløsning hemmes hos en del kvinner, men altså ikke alle. Viktig å vite.
Jeg har feks aldri EL ved bruk av hormonspiral eller minipiller. Dette veit jeg så sikkert blant annet fordi jeg har sterke EL smerter.

Tidligere het den Levonova, nå heter den Mirena pga fusjon mellom to selskaper.

Sikkerhet:
Sitat:
Total graviditetsfrekvens: 0,16 pr. 100 kvinneår.
Dvs om 100 kvinner bruker en i et år vil 0,16 kvinner bli gravide, dvs det skjer ikke statistisk sett en gang i året engang. Det skjer mindre enn en gang hvert 6. eller 7. år at 1 av 100 kvinner blir gravide fordi den er 99,84%. Omtrent like sikker som sterilisering er.

Sist endret av Berta; 20-01-2008 kl 13:39.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-01-2008, 15:52   #5
Supermedlem

Silkemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,380
MP Rating: 100% (1)
Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Man har det ja , og jeg har aldri kjent at jeg har hatt eggløsning før jeg satt inn hspiral , mens nå har jeg smerter som til tider kan gjøre meg kvalm.
Blør lite da.
Gammel 20-01-2008, 20:23   #6
Supermedlem

Rosin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 828
Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.

Takk for svar alle sammen, jeg trodde faktisk at grunnen til at hormonspiral regnes som så sikkert prev. middel, er at den hindrer eggløsning.. Hvis den "bare" gjør slimhinner tykkere og livmorveggen mindre mottakelig for et befruktet egg så synes jeg ikke at det høres SÅ utrolig sikkert ut (men man får vel stole på statistikken da)

Forresten så har jeg hørt fra "alle" andre som har horm.spiral at de enten mister mensen eller har svært sparsomme blødninger, men med meg er det motsatt har hatt mensen 3 ganger nå etter siste fødsel og den er både kraftig og langvarig.. nesten lenger enn før synes jeg, litt rart synes jeg.

+ + des -06
Rosin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:20.