Sitat:
Opprinnelig postet av Lita84
I følge babyverden;
Jeg trodde faktisk det bare gjaldt kobberspiral (det at man faktisk kan bli gravid, men at man aborterer tidlig fordi det evt. befruktede egget ikke fester seg til slimhinnen) ble litt nå..
|
Det du siterer er desverre ikke korrekt. Derfor er det bra at du la ved linken, for den er mer nyansert... Her:
Sitat:
Hos enkelte kvinner er det rapportert om at eggløsningen (ovulasjonen) forhindres
|
Noen kvinner har eggløsning når de bruker hormonspiral, men det finnes også en kvinner som ikke får EL ved bruk av hormonspiral, meg selv inkludert. Det samme gjelder minipiller fordi begge deler er ikke et kombinasjonspreparat som feks p-piller. De har altså et kunstig hormon som virkemiddel og ikke to.
Sikker kilde kan finnes hos produsenten selv:
Sitat:
Fortykkelse av slimhinnen hindrer spermiene i å passere gjennom cervikalkanalen. Det lokale miljøet i livmor og eggledere hemmer spermiemobiliteten og -funksjonen og forhindrer befruktning. Ovulasjonen hemmes hos en del kvinner
|
Eggløsning hemmes hos en del kvinner, men altså ikke alle. Viktig å vite.
Jeg har feks
aldri EL ved bruk av hormonspiral eller minipiller. Dette veit jeg så sikkert blant annet fordi jeg har sterke EL smerter.
Tidligere het den Levonova, nå heter den Mirena pga fusjon mellom to selskaper.
Sikkerhet:
Sitat:
Total graviditetsfrekvens: 0,16 pr. 100 kvinneår.
|
Dvs om 100 kvinner bruker en i et år vil 0,16 kvinner bli gravide, dvs det skjer ikke statistisk sett en gang i året engang. Det skjer mindre enn en gang hvert 6. eller 7. år at 1 av 100 kvinner blir gravide fordi den er 99,84%. Omtrent like sikker som sterilisering er.