Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie > Prevensjon
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-09-2008, 12:37   #1
Seniormedlem

*Ullsokk* sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 1,668
MP Rating: 0% (0)
*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.
noia Glemt p-pille...

Jeg burde jo ha skjønt at jeg ikke egner meg til å gå på p-piller. Ør i utgangspunktet og legg til ammetåka så blir det bare rot .

Problemet: Jeg glemte å ta p-pilla (cerazette) ons formiddag og tors formiddag. Oppdaget dette tors kveld etter . Fikk litt hetta kan du si . Tok en pille da og har tatt igjen i dag.

Mener at jeg i går var på dag 10 i syklusen. Bør jeg regne med å få ett barn til 11 mnd etter at Lille kom til verden ?

Huff, er livredd jeg nå altså. Kan jo legge til at jeg begynte på pillene for 16 dager siden bare.

M - september 2005
*Ullsokk*: Tidligere September mamma
*Ullsokk* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2008, 12:43   #2
Supermedlem

Cinaen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Øvre Romerike
Meldinger: 1,404
Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.
Sv: Glemt p-pille...

Når du begynte med pillen for 16 dager siden, skulle dere ha beskyttet dere den første mnd uansett pillen. Så for håpe for din egen del at du ikke ha gått på en smell.

Cinaen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2008, 12:53   #3
Seniormedlem

*Ullsokk* sin avatar

*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.*Ullsokk* har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Cinaen Vis post
Når du begynte med pillen for 16 dager siden, skulle dere ha beskyttet dere den første mnd uansett pillen. Så for håpe for din egen del at du ikke ha gått på en smell.
Det sto i det vedlegget at vi skulle bruke annen prevensjon i 7 dager. Det sa legen også . Hvor har du lest en mnd? *panikk!løperåsjekkervedleggetigjen*.

Joda, det står 7 dager!

M - september 2005
*Ullsokk* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2008, 13:05   #4
Supermedlem

Cinaen sin avatar

Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.Cinaen er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av *Ullsokk* Vis post
Det sto i det vedlegget at vi skulle bruke annen prevensjon i 7 dager. Det sa legen også . Hvor har du lest en mnd? *panikk!løperåsjekkervedleggetigjen*.

Joda, det står 7 dager!
På vedlegget står det som regel 7 dager, men min lege har altid sagt at hvis man vil være på den sikkre siden så bruk annet prevansjon frem til første mens ( til du begynner med nytt brett). Så få at jeg ikke skulle gå på en smell, så gjorde jeg det. Både når jeg brukte spiral og nå p-stav.

Cinaen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2008, 13:13   #5
Supermedlem

Cinaen sin avatar

HVORDAN DU BRUKER CERAZETTE.

Bruk alltid Cerazette slik legen din har foreskrevet. Kontakt legen eller apoteket hvis du er usikker.

Når og hvordan du skal ta tablettene.
Brettet med Cerazette inneholder 28 tabletter. På forsiden av pakningen er det trykket piler mellom tablettene. Hvis du snur pakningen rundt og ser på baksiden vil du se at ukedagene er trykket på folien. Hver ukedag har en tilhørende tablett. Hver gang du starter med en ny pakning med Cerazette skal du ta en tablett fra den øverste rekken. Ikke start med hvilken som helst tablett. Dersom du for eksempel begynner på en onsdag, skal du ta den tabletten i den øverste rekken som er merket med ONS. Du fortsetter å ta en tablett daglig til pakken er tom ved alltid å følge retningen som pilene viser. Ved å se på baksiden av pakningen kan du lett sjekke om du allerede har tatt pillen din på den aktuelle dagen. Ta tabletten til omtrent samme tid hver dag. Svelg tabletten hel med vann. Du kan få noe blødning mens du bruker Cerazette, men du må fortsette å ta tablettene som vanlig. Når en pakke er tom må du begynne på en ny pakke med Cerazette den neste dagen - altså uten avbrudd og uten å vente på en blødning.

Du kan slutte å ta Cerazette når du vil. Fra den dagen du slutter er du ikke lenger beskyttet mot graviditet.

Den første pakken med Cerazette.
Hvis du ikke har brukt noen form for hormonell prevensjon den siste måneden.
Vent til menstruasjonen begynner. På den første menstruasjonsdagen tar du den første Cerazette tabletten. Det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon. Du kan også starte på 2. til 5. menstruasjonsdag, men i det tilfelle må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (mekanisk prevensjon, f.eks. kondom) den første måneden (syklusen) du tar tabletter.

Hvis du bytter fra en kombinasjons p-pille.
Du kan starte med Cerazette dagen etter at du har tatt den siste tabletten fra din nåværende pakke med p-piller (det betyr at du ikke skal ta noe pillefritt opphold). Hvis din nåværende pakke med p-piller inneholder inaktive tabletter (placebo), kan du starte med Cerazette dagen etter at du har tatt den siste aktive tabletten (hvis du ikke er sikker på hvilken tablett det er kan du spørre legen din eller på apoteket). Hvis du følger disse instruksjonene trenger du ikke bruke tilleggsprevensjon.

Hvis du bytter fra en annen pille som bare inneholder gestagen (minipille) .
Du kan slutte å ta den minipillen du bruker hvilken dag som helst og begynne rett på Cerazette. Du trenger ikke bruke tilleggsprevensjon..

Hvis du bytter fra en injeksjonsmetode eller et implantat eller en hormonspiral som avgir et gestagen.
Du kan begynne med Cerazette når du skulle hatt den neste injeksjonen eller den dagen implantatet eller spiralen blir tatt ut. Du trenger ikke bruke tilleggsprevensjon.

Dersom du glemmer en eller flere tabletter.
Hvis du er mindre enn 12 timer for sent ute med å ta en tablett opprettholdes den preventive sikkerheten til Cerazette. Ta den glemte tabletten så snart du husker den og de neste tablettene til vanlig tid.

Hvis du er mer enn-12 timer for sent ute med å ta en tablett kan sikkerheten til Cerazette være redusert. Jo flere tabletter du har glemt på rad jo større er risikoen for at den preventive effekten er redusert. Ta den sist glemte tabletten så snart du husker det og de neste tablettene til vanlig tid. Bruk kondom også i de neste 7 dagene du tar tabletter. Dersom du glemte en eller flere tabletter i den første uken du tok tabletter og hadde samleie i uken før de glemte tablettene, er det en mulighet for at du kan bli gravid. Be legen din om råd.

Dersom du kaster opp eller bruker medisinsk kull.
Hvis du kaster opp eller bruker medisinsk kull innen 3-4 timer etter at du har tatt en Cerazette tablett kan det hende at virkestoffet ikke er fullstendig absorbert. Følg samme råd som for glemte tabletter.

Gammel 19-09-2008, 13:31   #6
Supermedlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 1,018
MP Rating: 100% (1)
Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Det stemmer at en bør bruke alternativ prevensjon i syv dager etter p-pillestart.

Jeg vil tro at sannsynligheten er relativt liten for at du har blitt gravid så raskt etterforrige fødsel. Fullmmer du? Sjansen er selvsagt til stede, men den er nok relativt liten altså.. Forstår absolutt stresset ditt, hadde nok hatt det på samme måten.

Ellers så er det ikke for sent å ta angrepille, de skal taes senest 72 timer etter samleie, men jo snarer jo bedre (helst innen 12 timer etter ubeskyttet samleie). Nødprevansjon er reseptfri og koster ca 150 kroner. I forhold til amming kan det være lurt å høre med en lege om overgang i morsmelk, og hvordan hormonene i nødprevensjonen kan påvirke melkeproduksjonen.

Og så du... Hormonspiral er fantastiske saker!
Gammel 19-09-2008, 13:57   #7
Seniormedlem

*Ullsokk* sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Cinaen Vis post
Du kan også starte på 2. til 5. menstruasjonsdag, men i det tilfelle må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (mekanisk prevensjon, f.eks. kondom) den første måneden (syklusen) du tar tabletter.

.
Her står det 7 dager på pakningsvedlegget mitt. Så rart at de skriver forskjellige ting på forskjellige steder. Ikke rart man får noia .

Sex har liksom ikke vært favorittaktiviteten min etter fødselen så vi har liksom ikke hatt oss i tide og utide .

Fikk igjen mensen 8 dager ut i det første pillebrettet (skulle ikke vente på mensen sa legen). Jeg ammer, men fullammer ikke så det er nok ikke mye prevensjon i det nei...

Angrepille . Noen som har tatt det før? Kan man bli dårlig el.l. av den?

Mariposamamma: Velger å tro på deg jeg .
Ja, det blir nok hormonspiral ja. Må bare innse at piller ikke er noe for meg...

M - september 2005
Gammel 19-09-2008, 14:06   #8
Supermedlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 1,018
MP Rating: 100% (1)
Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposamamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Angrepille . Noen som har tatt det før? Kan man bli dårlig el.l. av den?
Jeg har hørt om flere som har blitt dårlige av nødprevensjon, meg selv inkludert. Jeg var kvalm og kastet opp et par ganger i ca 12 timer. Kjipt, men om du ikke ønsker flere barn nå, så er kanskje det bedre å være på den trygge siden, og da er kanskje faren for bivirkninger et lite offer?

Forøvrig, og ja, jeg forstår at det ikke kan sammenlignes (for snuppa var så velkommen som hun overhode kunne bli i dette huset), men jeg var kvalm 24 timer i døgnet fra uke 6 til ca 15/16, og kastet opp mange ganger for dag med henne i magen.

Huff, det var en dårlig sammenligning..men likevel..
Gammel 19-09-2008, 18:57   #9
Seniormedlem

*Ullsokk* sin avatar

Da er angrepille kjøpt inn og straks inntatt. Huff, håper ikke jeg blir kvalm. Men har vel bare meg selv å takke. Surrehue !

M - september 2005
Gammel 19-09-2008, 19:01   #10
Supermedlem

Catharina sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Bergens området
Meldinger: 1,072
Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.Catharina har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Da er angrepille kjøpt inn og straks inntatt. Huff, håper ikke jeg blir kvalm. Men har vel bare meg selv å takke. Surrehue !
Husk og les på vedlegget hvordan det er i forhold til amming og angrepilla

Mener og huske en veninne ikke kunne amme en uke etterpå, men husker ikke helt...

Hannah Emilie født 4.desember 2007, 10 dager på overtid.
Catharina er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:38.