Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie > Prevensjon
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Vis resultat: Kobberspiral- bra?
Veldig fornøyd 3 20.00%
Middels fornøyd 2 13.33%
Ikke fornøyd 4 26.67%
Mye blødning 6 40.00%
Litt blødning 0 0%
Ikke blødning 0 0%
Blødning kun i starten 0 0%
Blitt gravid 3 20.00%
Ikke blitt gravid 2 13.33%
Annet 2 13.33%
Flervalgs spørreundersøkelse Velgere: 15. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-02-2008, 12:28   #1
Seniormedlem

Evah sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 2,055
MP Rating: 100% (1)
Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.Evah har en strålende fremtid.
Kobberspiral

Har allerede begynt å tenke på prevensjon, selv om det er noen mnd igjen til det blir aktuelt.
Men dette blir siste barnet vårt, og prevensjon må derfor til.
Jeg har ikke lyst å bruke noe med hormoner.
Sterilisering er også for tidlig, da vi begge er "bare" 27 år.

Har tenkt på kobberspiral, men vet lite om den.
Så kom med deres erfaringer!
Legger også ved en spørreundersøkelse, der man kan svare flere alternativer.
Evah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 14:11   #2
Moderator

Babe sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,331
MP Rating: 100% (1)
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kobberspiral

Min søte lille 8 ukers gamle Truls kom som en overraskelse, jeg hadde kobberspiral - eller dvs jeg trodde jeg hadde kobberspiral

Jeg har alltid vært veldig nøye med kroppen min, som gammel FAM'er fra SG så er det ikke mye som har unngått mitt kritiske blikk når det kommer til underlivet mitt - men denne spiralen hadde rett og slett kommet seg ut uten at jeg hart merket det. Hadde riktignok en kraftig blødning med koagler ca. tre mnd før jeg ble gravid, så den må ha falt ut da.

Har en søster som ble gravid med kobberspiral (maaange år siden, men), og en annen jeg kjenner som har blitt det.

Jeg er også veldig anti-hormoner, men de sier at hormonsiralen kun gir ut små mengder hormoner og kun lokalt - så det skal visst være helt trygt å bruke den. Og visstnok er sjansen for å bli gravid med den minimal.
Babe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-03-2008, 18:57   #3
Seniormedlem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,437
MP Rating: 0% (0)
Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.

Heisan.

Jeg satt inn kobberspiral etter to tette svangerskap.
Jeg fikk da store blødninger, mens-smertene som jeg var kvitt med p-pillene kom kraftig tilbake og jeg ble gravid men mistet.
Nå har jeg hormonspiral. Har nesten ikke blødninger i det hele tatt og når de kommer er de veldig små og kortvarige og har ikke mens-smerter. Hatt den i snart 2 år og ikke noe problemer i det hele tatt. Har trodd noen ganger jeg er blitt gravid, men det er pga mens som bare blir mindre og sjeldnere. Vært på sjekk hos gyn og den sitter akkurat som den skal, faren for å bli gravid er nesten null.
Anbefaler ikke kobberspiral.

Mine kjære barn 94 95
og bonusbarna 93 97
Carpe Diem er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-03-2008, 20:51   #4
Supermedlem

Bonsai sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 849
Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.Bonsai har et ubeskrivelig bra rykte.

Foreløpig veldig fornøyd. Nå har jeg ikke fått mens tilbake enda (satte den inn i midten av desember), så hvordan blødningene blir vet jeg jo ikke. Men jeg har ikke hatt noe vondt eller ubehag foreløpig.

"I valget mellom falske venner og åpne fiender, har jeg alltid foretrukket de siste." BSB
Bonsai er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 19:58   #5
Seniormedlem

Sprell sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Ved havet!
Meldinger: 2,492
Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.Sprell har en strålende fremtid.

Ble gravid med kobberspiral
Gammel 02-03-2008, 20:10   #6
May
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Tønsberg
Meldinger: 729
May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.

Jeg var visst litt kjapp med å trykke på svar-knappen, så jeg fikk ikke haka av alle svaralternativa...

Jeg er på min andre kobberspiral, for å si det sånn. Første gang var valget forholdsvis enkelt; jeg ville så langt som mulig unngå hormoner, også via hormonspiral. Jeg ville slippe piller eller annet jeg måtte huske på. Og kobberspiral var en god del rimeligere enn hormonspiral - i tilfelle jeg ikke var fornøyd.

For min del funker det helt utmerket! Har ingen menssmerter og forholdsvis lite blødning under mensen. Kanskje litt mer enn før jeg brukte kobberspiral, men det er ikke mye å snakke om. Og jeg er (foreløpig) ikke blitt gravid med spiral heller! Nå skal det vel sies at jeg alltid har hatt enkle og uproblematiske menstruasjoner, både uten prevansjon, med p-piller og altså med kobberspiral. Regelmessig mens, overkommelige blødninger og så godt som aldri menssmerter. Så jeg har nok et veldig godt utgangspunkt, for å si det sånn.

Lykke til med valget!
May er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 19:22   #7
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,182
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg kjenner flere i nærmeste omgangskrets og familie som har blitt gravide med kobberspiralen. Ifølge Organon er kobberspiral ikke så veldig sikker. Nå sitter jeg ikke på tallene her og nå, men det var enten 4 eller 6 av 100 kvinner per år som ble gravide med den. Det synes jeg er alt for mye. P-piller er mindre enn 1 per år om de er tatt korrekt.

Ville nok heller vurdert et annet alternativ som feks hormonspiral, da den har særdeles lite hormoner i seg. Kun en bitteliten brøkdel av hva feks minipiller har (som også har mindre enn p-piller) og kun et hormon fremfor to som den den hormonprevensjon har.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:51.