Jeg sliter med hypokondri, som jeg nok alltid har hatt litt av, men som ble merkbart verre etter at jeg utviklet panikkangst i tenårene og etter at jeg fikk barn. Min far er også hypokonder og en mer utagerende sådan enn hva jeg er, så jeg har vokst opp med dette på nært hold. Det er også flere i min familie som har slitt/sliter med angst/hypokondri og jeg føler derfor at jeg merker effekten av både arv og miljø selv.
Da jeg fikk barn var jeg klar over at det fantes en viss sjanse for at de kunne bli plaget med angst av en eller annen type i løpet av livet siden det er bevist at angst kan være genetisk betinget og jeg som sagt ser klare mønster i min egen familie også flere generasjoner bakover.
Det jeg IKKE var forberedt på er i hvilken grad jeg ser slike problemer allerede. Spesielt mellomstegutten på seks likner mye på min far. Han er innadvendt, usikker og viser tegn til separasjonsangst, men ikke minst har han allerede utpreget helseangst. Han har hatt en periode der han ikke kunne spise brødskiver fordi han var overbevist om at smulene som ble liggende igjen i munnen hans kunne komme til å sette seg fast i halsen og kvele ham. Dette var da han var fire år. I vår, da han var fem, ble han hysterisk fordi han hadde ”vondt i hjertet” som han sa. Han hylte at jeg måtte kjøre ham til sykehuset eller ringe ambulansen og var skikkelig panisk. Jeg ringte til slutt legevakten for at han skulle roe seg. Dette er oppførsel jeg har sett mye hos faren min, men som min sønn aldri har bevitnet verken hos besteforeldre eller hjemme. Det skremmer meg.
Datteren vår er mye mer avslappet, men også hun har med tiden utviklet en viss usikkerhet knyttet til ting hun var trygg på før. Mest utpreget er klaustrofobien som gjør at hun ikke liker heis eller å låse døren på do etc. Jeg tror likevel at hun er mer ”normal”. At dette er ting hun kan lære seg å gjøre uten redsel eller at det kommer til å gå over av seg selv.
Fordi jeg har den familiebakgrunnen jeg har bestemte jeg meg for å spørre fastlegen om det var noe vi kunne gjøre for ”å snu trenden”. Han syntes det var lurt å ta tak i probleme våre og henviste oss til BUP.
I dag var jeg og mannen i møte ved BUP og ble tilbudt innleggelse ved familieposten

Jeg ble overrasket over at det er dette de ser for seg er den beste løsningen. Hvordan kan det å ta hele familien ut av det normale dagliglivet hjelpe? Jeg er så usikker på dette. Det er snakk om 4 uker. Vi hadde forventet tilbud om samtaleterapi og kanskje litt tips til hvordan vi best kunne jobbe med dette hjemme. Gutten fungerer jo greit liksom. Jeg ville bare forebygge at han skulle ende opp som meg eller de før meg.
Er det noen her som har peiling på behandling av angst hos barn? Eller erfaring med innleggelse eller familiepost? Eller bare synspunkt generelt?
Jeg blir veldig takknemmelig for alle svar.