Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-04-2008, 12:13   #1
Pille-petra
Gjest

Meldinger: n/a
Kutta medisin for å bli gravid

Jeg har vanligvis gått på medisiner for min depresjon og angst, men for noen måneder siden kuttet jeg ut de for vi skal prøve å få barn igjen. Til å begynne med gikk det fint men nå føler jeg helt kaos. I steden for å være klar for å prøve føler motvilje.. Jeg er ujevn i humøret, jeg er mye sur og innimellom tviler jeg på meg selv, forholdet og alt. Det er så vanskelig for jeg var jo så klar før jeg sluttet på medisinene.

Jeg er så forvirra, skal jeg ignorere mine følelser nå og bare hoppe i det eller skal jeg lytte til de og vente.

Er det noen andre som kanskje har opplevd noe lignende?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2008, 18:50   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,091
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kutta medisin for å bli gravid

Først av alt:
Hvem ba deg kutte medisinene, og var det sjekka ut med noe annet enn kun Felleskatalogen (som ikke er nøytral, og derfor finnes det flere kilder som bør sjekkes opp, feks RELIS om de var forenlig med graviditet eller ei?

Det har kommet frem en del tabber med tanke på kvinner som planlegger å bli gravide, er gravide eller som ammer og får beskjed om å kutte ut medisiner de ikke hadde trengt å kutte ut. Det er derfor jeg spør.

Ble det tatt opp andre alternativer du kunne bruke?
Gammel 14-04-2008, 19:51   #3
Pille-petra
Gjest

Takk for svar!
Det var legen som sa jeg skulle slutte, hun sjekket vel bare felleskatalogen. Jeg vet ikke. Hun sa det bare og det stolte jeg på. Blei heller ikke tatt opp noen alternativer jeg kunne ta, ikke som jeg kan huske hvertfall. Det er tungt altså, er ikke lett å ta seg av de barna vi alt har også når jeg føler meg sånn jeg gjør. Og da kommer tungsinnet over hjelpesløsheten og åssen jeg skal makte enda en.. Grøss. Kjipt at medisiner kan styre meg sånn..
Jeg var så rolig og klar på de..
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2008, 20:26   #4
Seniormedlem

Nellemor sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,645
MP Rating: 0% (0)
Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Man skal aldri slutte på antidepressiva fra en dag til en annen. De skal kuttes sakte ned på og over lang tid. Dette er viktig, for at kroppen skal få vent seg til å fungere uten tabletter.

Gikk selv på antidepressiva for noen år siden (er inne i en ny runde nå) og de sluttet jeg ganske raskt på av samme grunn som deg. For meg kom angsten og depresjonen tilbake den gangen og det var tungt.

Det høres ut som om du ikke var klar, rent psykisk, for å slutte med tablettene og de følelsene du har nå burde du ta opp med en lege.

I never said it would be easy - I said it would be worth it...
Nellemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2008, 21:16   #5
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,091
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

For det første skal en, som Nellemor skriver, ikke slutte med antidepressiva over natta. Det skal trappes ned over tid.

For det andre finnes det svært mange antidepressiva som kan brukes selv om en planlegger å bli gravid eller er gravid. Desverre forholder en del leger seg kun til Felleskatalogen og søker ikke nøytral informasjon for å få et korrekt grunnlag for en avgjørelse om pasienten bør eller ikke bør kutte ut medisinen.

Statens legemiddelverk har opprettet en database som heter RELIS www.relis.no hvor helsepersonell kan søke etter nøytral og uavhengig informasjon samt stille spørsmål når det kommer til medisiner, bivirkninger, bruken av dem osv.

For de medisinene som ikke er forenlig med graviditet, finnes det vanligvis fullgode alternativer. Det er feks noen få antidepressiva som ikke bør brukes under graviditet, mens det igjen er mange andre som kan brukes.

Det virker som om du ikke var klar for å slutte på medisinene dine og at du sluttet av feil årsaker. Å skulle bli gravid er ingen grunn til å kutte ut antidepressiva, men det kan være en grunn til å se på om du kan bruke det aktuelle slaget eller om du bør bytte til et annet merket.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lege for å drøfte dette, samt spørre legen din om hun/han har sjekket opp med RELIS hvilke medisiner du kan eller ikke kan bruke om du skulle bli gravid - nettopp fordi det er mange antidepressiva som kan brukes under graviditet.
Gammel 14-04-2008, 21:20   #6
Pille-petra
Gjest

Takker igjen for svar

Jeg bråseponerte ikke. Jeg trappet ned. Og følte meg bra lenge, til det nå kom kastet rett på meg igjen..
Jeg skal til legen i morra, får ta det opp da..

Takk for nyttig info Berta, skal informere hun om det.
Gammel 16-04-2008, 18:54   #7
Uregistrert
Gjest

Hei!
Hvordan gikk det hos legen?

Jeg har brukt antidepressiva i mange år nå, forskjellige typer.

Da jeg ble gravid brukte jeg Seroxat, og sluttet med de (trappet ned) fordi jeg var redd for at det kunne skade fosteret. Jeg ble veldig deprimert og hadde et forferdelig svangerskap, og en dyp fødselsdepresjon etterpå
Jeg snakket med flere psykiatere som sa jeg kunne bruke antidepressiva (vet ikke hvilke typer) både under sv.skapet og ammingen! De sa det var bedre for babyen å ha en fornøyd mor, enn en som hadde store psykiske plager, selv om det var (veldig små) sjangser for at babyen kunne ta skade av det!
Men jeg var så redd for babyen, så jeg turte ikke ta noe, og jeg angrer faktisk på det i dag.

Nå prøver vi på nr. 2, og jeg bruker Efexor. Har ikke tenkt å slutte med de når jeg blir gravid. Jeg orker ikke det helvetet en gang til!

Håper legen din er forståelsesfull, og kan finne ut om det er noe du kan bruke Lykke til!
Gammel 17-04-2008, 16:08   #8
Uregistrert
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Pille-petra Vis post
Takk for svar!
Det var legen som sa jeg skulle slutte, hun sjekket vel bare felleskatalogen. Jeg vet ikke. Hun sa det bare og det stolte jeg på. Blei heller ikke tatt opp noen alternativer jeg kunne ta, ikke som jeg kan huske hvertfall. Det er tungt altså, er ikke lett å ta seg av de barna vi alt har også når jeg føler meg sånn jeg gjør. Og da kommer tungsinnet over hjelpesløsheten og åssen jeg skal makte enda en.. Grøss. Kjipt at medisiner kan styre meg sånn..
Jeg var så rolig og klar på de..

Kan jeg spørre hva medisinen het?
Gammel 17-04-2008, 19:57   #9
Seniormedlem

Nellemor sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,645
MP Rating: 0% (0)
Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nellemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg brukte Zoloft fra uke 12 i graviditeten og under hele ammeperioden. Etter det gikk jeg over til Cipralex.

I never said it would be easy - I said it would be worth it...
Nellemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-04-2008, 07:45   #10
Uregistrert
Gjest

Ville aldri tenkt på flere unger hvis pysken er på bånn. Det blir ikke bedre med en ny unge.
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:27.