Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-04-2008, 13:37   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Medisiner for depresjon?

Årh.. Jeg er psykisk nedbrutt, og klarer såvidt hverdagen. Jeg føler meg som ett totalvrak akkurat nå!!
Lurer på å oppsøke lege... Er det noen som har erfaring med medisiner for depresjon? Er det mange bivirkninger? Legger man på seg av medisinene (dette er et svært viktig punkt for min del)? Kan man gå på medisiner en kortere periode, for å komme seg på rett kjøl?
Noen som har erfaringer å dele?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2008, 21:43   #2
Veteranmedlem

Tingeling84 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Østfold
Meldinger: 3,163
MP Rating: 0% (0)
Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.Tingeling84 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Medisiner for depresjon?

Hei! Ta deg en tur til legen du! Er han som best kan hjelpe deg.
Min erfaring med Citolaphram er at de tok en stund før de virketog at jeg måtte øke dosen før jeg merket forskjell. Jeg har lagt på meg ca 5kg, men det er nok pga søtsuget jeg har fått. Om det kommer av tablettene aner jeg ikke. Det er veldig individuelt hvilke bivirkninger man får. Selv om jeg la på meg av dem, så kan andre gå ned, eller få andre bivirkninger. Man må nesten bare hoppe i det, om man virkelig vil bli frisk. Er jo mye viktigere å bli frisk, enn at man legger på seg noen kilo synes jeg.
Jeg skal kun bruke de medisinene til jeg har følt meg passe ovenpå i ca 3mnd. Har brukt de siden august, og fremdeles er det et stykke igjen.
Dette er vist en veldig mild antidepressiva, og det er jo ørten å velge mellom tror jeg. Alt etter hva slags poblem man har psykisk.
Tingeling84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 05:29   #3
Uregistrert
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
Årh.. Jeg er psykisk nedbrutt, og klarer såvidt hverdagen. Jeg føler meg som ett totalvrak akkurat nå!!
Lurer på å oppsøke lege... Er det noen som har erfaring med medisiner for depresjon? Er det mange bivirkninger? Legger man på seg av medisinene (dette er et svært viktig punkt for min del)? Kan man gå på medisiner en kortere periode, for å komme seg på rett kjøl?
Noen som har erfaringer å dele?
Seroxat, Cipralex, Cipramil, zoloft, for å nevnte noen som blir brutk ang depresjon. Husk at aller fleste av bivirkningene ( hjertebank feks) gir seg iløpet av første 2 ukene ca! Uansett må du til legen for å få hjelp. Forklar situasjonen din nøye, også at du er redd for event vektøkning pga bivirkn. av med. Det er viktig med fysisk aktivitet! Da slipper du å gå opp så mange kg/kanskje du unngår helt å gå opp i vekt tilogmed. Tror kanskje cipralex er å anbefale.. men dette vet legen din mer om. Lykke til!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 08:33   #4
Veteranmedlem

Nicy sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: På en rosa sky
Meldinger: 3,088
Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fikk beskjed om at man helst skal bruke antidepressive i mins seks mnd, og aller helst i minst et år.
Selv bruker jeg noe som heter Fluoxetin, det samme som Fontex og Prozac. Har brukt det i to mnd nå, så ikke brukt det så lenge enda. Jeg har ikke lagt på meg, har tvertimot fått mange kommentarer på at jeg har blitt så tynn. Har kanskje gått ned et par kg. Jeg merker ikke sultfølelse så ofte, merker bare at jeg er svimmel og ør, og må da spise igjen. Jeg prøver å spise "etter klokka" for å få i meg nok.

Jeg har hatt noen få bivirkninger. Den aller verste er at jeg har begynt drømme helt syke ting! Aller mest ekle, skumle ting. Og alle drømmene fester seg godt i hodet mitt. Abnorme drømmer tror jeg det sto at man kunne få.
Etter at jeg drakk litt alkohol en kveld fikk jeg skikkelig mageproblemer i en ukes tid etterpå Så jeg vil ikke anbefale å drikke alkohol når man bruker dem, da det ofte kan komme opp ekstra bivirkninger.

Du får kanskje noe helt annet, og helt andre reaksjoner på legemiddelet, men for meg har det gått over all forventning. Jeg vet vel ikke helt om jeg merker den helt store forskjellen psykisk, det må gå litt lenger tid før jeg vet det. Jeg har en bra periode nå, men det hadde jeg før også. Får se hvor lenge den bra perioden holder før jeg vet hvor effektivt det er.

"Life is what happens to you when you're busy making other plans" ~John Lennon~

Turbo høst-03, Snuppa vår-06
Nicy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 08:48   #5
Veteranmedlem

julibe sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 4,907
julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg gikk en kort periode på Cipramil for noen år siden, og nå har jeg gått på Cipralex siden sommeren.
Har ingen bivirkninger som jeg kan si jeg har lagt merke til, annet enn at jeg var litt plaget med kvalme de første 3 ukene jeg gikk på de. Men det er helt vanlig, og går som regel over, noe det har gjort med meg.
Jeg gikk ikke noe spes opp i vekt, faktisk begynte jeg å gå ned i vekt etter et halvt års tid på pillene. Tror ikke det har så mye med pillene i seg selv å gjøre, men heller at trangen til å trøstespise er mindre, og at jeg nå har mer guts og vilje til å gå ned litt

julibe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2008, 11:18   #6
Uregistrert
Gjest

Takk for svar!
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:43.