Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-05-2008, 21:27   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Noen som vet?

Hei!
Jeg går på zoloft (synonympreparatet heter sertralin), tar 150 mg daglig.
Har gjort det i noen år nå og føler vel egentlig ikke at jeg blir fulgt opp av legen min ifh til det. Men, jeg lurer på to ting:

Av en eller annen grunn begynte jeg å ta disse tablettene mine på ettermiddagstid (tar 150 mg på en gang= 3 tab). Men føler at det hadde vært bedre å ta de på morgenen. Kan jeg bare feks imorgen begynne med å ta de på morgenen, eller skal det være et visst antall timer imellom, slik at jeg bør trappe tiden ned slik at det gradvis blir tidligere og tidligere for hver dag at jeg tar tablettene? Spurte legen en gang, og han sa at jeg kunne bare ta det neste morgen, men jeg følte ikke at han egentlig var helt sikker i svaret. Så jeg følte meg ikke klokere av det, men orket ikke spørre noe mer da.

Det andre jeg lurte på er ang alkohol. Er det skummelt å drikke alkohol når man går på disse medisinene? Eller hvis jeg da tar medisinene på ettermiddagen også tar noen øl en ca 4-5 timer senere?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-06-2008, 20:11   #2
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,050
MP Rating: 0% (0)
hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Noen som vet?

Tror ikke det er noe problem å flytte over til morgen, du har jo brukt de lenge.

Ang alkohol må du nok bare prøve deg fram, forsiktig, og se hvordan du reagerer.
Gammel 25-06-2008, 21:04   #3
Supermedlem

Cemi sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Toten
Meldinger: 1,193
Blogginnlegg: 2
MP Rating: 0% (0)
Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.Cemi er fantastisk mot andre.

Det går greit å ta de på morgenen neste dag Med alkohol går det greit, men selvsagt i moderate mengder.
Gammel 02-07-2008, 00:51   #4
Uregistrert
Gjest

Tusen takk for svar!
Så dere tror det er ok å heller "snu om" til å ta tablettene om morgenen brått og ikke gradvis gå "bakover", altså hvis jeg tar tab kl 16 ene dagen at jeg går to timer tidligere neste dag, altså 14 osv gradvis over flere dager, men at jeg kan bare neste dag beg å ta de om morgenen brått? At jeg ikke MÅ ha et visst antall timer etter dosen før jeg tar neste. Uff, dette ble rotete forklart, vet ikke om dere skjønner hva jeg mener?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-07-2008, 00:06   #5
Uregistrert
Gjest

Jeg ble anbefalt av legen å ta zoloft om kvelden, fordi man kan bli litt trøtt av dem. Jeg tok dem om morningen til å begynne med, da jeg skulle endre tidspunkt så ventet jeg bare til neste kveld med å ta de.

Jeg har også glemt å ta de av og til om kvelden, og kommet på det på morgningen neste dag. Jeg spurte legen om jeg bare skulle ta de så fort jeg husket det, men han sa at jeg bare skulle hoppe over den dosen, og ta til fast tidspunkt igjen.

Siden zoloft har en ganske lang halvveringstid så gjør det ikke noe om man ikke får tatt det av og til, så lenge man tar det regelmessig til fast tidspunkt normalt. Så da tenker jeg at du trygt kan hoppe over en dag, og deretter begynne å ta det om morningen dagen etter Hvis du skulle være redd for å få i deg for stor dose når det går så kort tid mellom liksom...

Håper at dette var til hjelp
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:42.