Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-12-2007, 01:28   #1
tidl reg
Gjest

Meldinger: n/a
Personlighetsforstyrrelser

Jeg har opp igjennom mange år slitt med dårlig selvbilde, humørsvinginger etc... Jeg har lest ymse om at for å bedre selvbilde så skal man si positive ting om seg selv hver dag, sette seg mål man kan nå etc etc...

Jeg har derimot et veldig stort skille på privat liv og arbeid. Jeg har god selvtillit på jobb, er god i jobben min og vet jeg gjør en god jobb (selv om jeg takler kritikk dårlig hvis jeg får det). Men privat så er jeg helt annerledes, spesielt når det gjelder partneren min... Jeg tolker, gjerne overtolker, ting som blir sagt og gjort. Også gjerne ting som ikke blir sagt tolker jeg... Hvorfor sier han ikke det? Hva gjør jeg feil? etc... Jeg er veldig destruktiv... prøver å dytte han unna... mistenker utroskap selv om jeg overhode ikke har noen som helst grunn til det... osv...

Søkte derfor rundt på ymse "symptomer" jeg har, for å se om jeg fant noe som kunne hjelpe meg. Og da kom jeg over dette om paranoid personlighetsforstyrrelse, og jeg kunne krysse av på alle punktene føler jeg selv... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for noe... Redd for å miste barna mine og kjæresten min hvis det skulle vise seg at jeg har en slik personlighetsforstyrrelse

Har skrevet noen kommentarer til hvert punkt jeg fant som karakteriserte denne personlighetsforstyrrelsen....

o Overdreven følsomhet ved motstand og avvisning.
At kjæresten min ikke sender meg sms kan en dag oppfattes som verdens største avvisning, og jeg tror han ikke vil ha meg mer. En sjelden gang tenker jeg at han er bare opptatt...

o Tendens til å bære nag over lengre tid ved fornærmelse og krenkelser.
Dette er veldig meg. Feks er jeg fortsatt ekstremt bitter pga bruddet med faren til barna mine. Jeg kommer aldri til å tilgi han for det føles det som, selv om jeg også ville ut av forholdet. Jeg tåler heller ikke kritikk, det tar jeg veldig innover meg og blir lei meg / sint.

o Mistenksomhet og tendens til å fordreie virkeligheten ved å oppfatte nøytrale eller vennligsinnede handlinger som forakt.
Jeg overtolker alt. Hvis jeg klager over at jeg ikke har store nok pupper, og kjæresten svarer at "du er fin akkurat som du er, og jeg vil ikke ha deg på noen annen måte".. Da kan jeg tolke det som at egentlig vil han at jeg skal ha større pupper, men sier det ikke...

o Aggressiv og sta oppfatning av personliga rettigheter i utakt med den aktuelle situasjonen.
Jeg har veldig kort lunte, og humøret svinger veldig. Har forsåvidt tenkt at dette skyldes p-pillene mine. Men det er ikke noe hyggelig for ungene når mamma blir sur for småting.

o Mistenksomhet overfor partneren om stadig å være utro uten virkelig forankring.
Konstant bekymring uten grunn. Og sånn har jeg alltid vært. Jeg blir desturktiv, beskylder han for å tenke på andre damer, ser på andre damer. Dette er for meg så forferdelig at jeg gråter på kvelden.

o Vedværende tilbøyelighet til å knytte ting til ens egen person, særlig oppfatning om egen betydningsfullhet.
Jeg føler meg kort og godt ikke bra nok på noen plan (bortsett fra i jobb sammenheng). Jeg føler ikke at jeg klarer å akseptere meg selv for den jeg er, og være glad i meg selv for den jeg er. Jeg tenker konstant på å bli tynnere, penere, få større pupper etc...

Samtidig skjuler jeg dette veldig godt for omverdenen, bortsett fra han som står meg nærmeste. Jeg er redd jeg kommer til å drive han vekk med denne oppførselen min. For resten av vennegjengen oppfattes jeg som ei dame med bein i nesa og mye selvtillit.

Jeg ble utsatt for sex-tvang når jeg var yngre. Har aldri brukt ordet voldtekt eller overgrep om denne episoden. Selv om jeg jo sa nei og stopp, men han bare fortsatte... Jeg ble også mobbet pga overvekt over flere år. Noe som henger i ennå, jeg føler meg aldri tynn nok. Jeg har ikke de største spiseforstyrrelsene. Men når jeg er veldig nedfor så klarer jeg ikke å spise, og får dårlig samvittighet hvis jeg først spiser (for det er tegn på at jeg har det bedre).

Dette går veldig i bølgedaler, med hvordan jeg føler meg. Jeg har hatt en lengre periode nå, et par-tre mnd hvor jeg har hatt det veldig bra. Jeg og kjæresten har hatt det bra, jeg har ikke hatt de STORE humørsvingningene. Så ble jeg gravid og tok abort, noe vi begge ønsket (selv om det var tøft for det), men etter det har jeg ikke klart å komme meg ovenpå igjen.

Selvsagt kan jeg ha disse trekkene uten å ha en personlighetsforstyrrelse... Men jeg føler at noe mangler i meg, jeg føler meg ikke istand til å akseptere meg selv for den jeg er. Kjæresten min syns jo dette er forferdelig vondt at jeg har det sånn. At jeg sitter med masse vonde følelser inni meg, uten å ha noe holdepunkt til hvorfor de er der... Jeg klarer heller ikke helt å slippe han helt innpå meg. Han har kjempet og kjempet mot muren jeg til stadighet bygger opp, og han har klart å rive ned mer enn noen andre før han. Og jeg oppriktig elsker gutten. Er så redd for at jeg ødelegger alt det fine vi har...

Dette ble langt... Og jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette... Nå får jeg tørke tårene å prøve å sove litt... Hvis du vil skrive noen ord tilbake, så gjør det gjerne. Jeg vil gjerne ha innspill fra andre som kjenner seg igjen, eller han noen løsningsforslag til hvordan jeg får kvittet meg med demonene mine....

Natta....
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2007, 01:38   #2
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.
Sv: Personlighetsforstyrrelser

Hei.
Man bør være veldig forsiktig med å diagnosere seg selv.
Selv om du syntes mange av punktene stemmer, så er det ikke sikkert du har diagnosen forde. Det finnes flere diagnoser, og mange er ganske like, men skiller på noen ting. Jeg har en del psykiske problemer i familien min, og går selv til psykolog. Selv om jeg kjenner meg igjen i min søsters diagnose, så er det ikke det psykologen tror jeg har.

Psykologen begynte sist å snakke om personlighets diagnoser. Der man går i samme spor om og om igjen. Jeg kan også være destruktiv og veldig negativ og tolke ting opp og ned. Jeg vil råde deg til å søke proffesjonell hjelp. En psykolog ser deg på en annen måte enn den du ser deg selv på. Han er objektiv, mens du kanskje ikke greier å se objektivt på ting. Mye vil nok bli bedre for deg om du får en diagnose å forholde deg til, eller får høre at du ikke har noen diagnose, men må jobbe med selvbildet ditt.
Første skritt er å gå til fastlegen og få en henvisning til poliklinisk time (det er det jeg har fått hvertfall) eller man kan også gå til private, men jeg vet ikke om de koster mer. Poliklinisk er bare 10-20 samtaler der psykologen skal finne en diagnose, eller ikke, og henvise videre til f.eks. angstgruppe eller hva man måtte trenge.
Lykke til, håper du får hjelp for det du sliter med
God natt
BeUrSelf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2007, 08:31   #3
tidl reg
Gjest

Takk for svar... Forstår at man ikke skal diagnosere seg selv, og det har jeg ikke gjort... Jeg leste om flere av personlighetsforstyrrelsene, og det var punkter andre steder som også passet. Men og hoppe dit at jeg tror at jeg har en personlighetsforstyrrelse, det har jeg ikke gjort ennå... Men jeg merker jo at jeg litt bekymret for at det KAN være noe mer enn dårlig selvbilde når jeg er så destruktiv. Jeg føler ikke at jeg fortjener å ha noen som er glad i meg.... Jeg føler meg litt ute av kontroll... Styrer ikke tankene mine, og når de negative tankene kommer så tolker jeg det ennå mer negativt... Det bare baller på seg... Er i en veldig destruktiv periode akkurat nå, og kjæresten min sliter med å takle det. Og jeg vil ikke ha det sånn heller... Vi har det så godt sammen, men en liten tanke om at han har elsket noen andre før meg - da får jeg lettere panikk... prøver å dytte han unna, finne på grunner til at vi ikke bør være sammen.. osv...

Jeg skal høre med fastlegen. Så får jeg håpe jeg ikke møter for mye motstand der, så jeg kan få funnet ut om dette er noe mer enn dårlig selvbilde.

Takk for svar.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2007, 11:14   #4
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.

Jeg gikk på kurs i depresjonsmestring, og der lærte vi hvordan man tolker ting, utifra handlinger. Det var veldig lærerikt for meg. Hvordan jeg kan tolke ting negativt, uten grunn for det.

Ja håper du får hjelp. Viktig at fastlegen skriver en god henvisnig, det er det hvertfall her pga pågangen, så håper du har en flink fastlege
BeUrSelf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-12-2007, 11:34   #5
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,311
Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.

Har du fått noe hjelp etter overgrepet? Går du til psykolog?
Gammel 04-12-2007, 20:48   #6
tidl reg
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Snurreline Vis post
Har du fått noe hjelp etter overgrepet? Går du til psykolog?
Nei, har aldri tenkt over at jeg trenger det. Føler at jeg har kommet meg over det, men kanskje jeg ikke har det... Jeg har ingen problemer med nærhet og sex nå i ettertid hvertfall. Mulig jeg har et mer overbehov for nærhet...
Gammel 04-12-2007, 22:15   #7
VIP-Medlem

Snurreline sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 8,311
Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.Snurreline har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av tidl reg Vis post
Nei, har aldri tenkt over at jeg trenger det. Føler at jeg har kommet meg over det, men kanskje jeg ikke har det... Jeg har ingen problemer med nærhet og sex nå i ettertid hvertfall. Mulig jeg har et mer overbehov for nærhet...
Ser du er har skrevet tidl reg så det betyr kanskje at du ikke er registrert her lenger... men om du er så send meg en PM, eller om du har en mail adresse jeg kan skrive til deg på...

Vil ikke legge ut noe her...

Jeg anbefaler deg å få en henvisning til en psykolog...
Gammel 04-12-2007, 22:52   #8
tidl reg
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Snurreline Vis post
Ser du er har skrevet tidl reg så det betyr kanskje at du ikke er registrert her lenger... men om du er så send meg en PM, eller om du har en mail adresse jeg kan skrive til deg på...

Vil ikke legge ut noe her...

Jeg anbefaler deg å få en henvisning til en psykolog...
Ser på nav at man kan ha tre timer til utredning hos psykolog mot betaling av egenandel (hvis de har driftstilskudd). Vil det si at jeg kan ringe psykologen direkte, eller må jeg gå via fastlegen. Har egentlig ikke lyst til å legge ut om alt til fastlegen også....

Tror nok du vet hvem jeg er hvis jeg sender deg pm/mail. Så jeg må tenke litt på det... Men tusen takk .
Gammel 04-12-2007, 23:31   #9
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Du kan muligens ta kontakt direkte, men det er kanskje vanskelig å vite hvem som har driftsavtale, du må vel spørre når du ringer rundt da?
Gammel 04-12-2007, 23:53   #10
tidl reg
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Mariyam Vis post
Du kan muligens ta kontakt direkte, men det er kanskje vanskelig å vite hvem som har driftsavtale, du må vel spørre når du ringer rundt da?
Står oversikt over dette på helseregionen (feks Helse Vest), samt hvor mange % tilskudd de har. Mange har 100% noen har mindre.
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:56.