Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-05-2008, 20:22   #1
jepp jepp
Gjest

Meldinger: n/a
Sliter med og bli gravid

Saken er den at jeg har et svangerskap bak meg med masse komplikasjoner. Endte med fødsel lenge før termin. Dette resulterte i masse sykdom og sykehus. Nå er jeg klar for en ny graviditet selv om det er masse sykdom enda. Livredd for og oppleve noe lignende igjen. Sjangsen er ikke stor da.
Hvordan kan jeg få hjelp tilog ruste meg opp psykisk for en graviditet og få bearbeidet den andre? Tårene kan trille i timesvis når jeg tenker på det h*****e vi var igjennom i månedsvis.
Har en fastlege som er ganske ok. Men han kan vell ikke brukes som psykolog?

Synds det er vanskelig og gå til en ny person med alt dette som plager meg.

Hørrest ikke helt ut som jeg er klar for en ny graviditet, men jeg kjenner at jeg er klar for en ny baby og nå passer alt inn. Kjenner at jeg behøver og få en avslutning på alt det vonde som vi har vært igjennom
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 20:35   #2
VIP-Medlem

Pusa sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 6,205
MP Rating: 100% (9)
Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sliter med og bli gravid

Ta kontakt med JM og lag en "plan" med henne. Hun kan henvise til psykolog som kan hjelpe deg med å få orden på tankene. Lykke til
Pusa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 21:42   #3
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,091
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Har du den rette fastlegen og et bra forhold til vedkommende, kan legen din absolutt være en god samtalepartner i denne situasjonen. Var det du som sliter med innleggelser osv etterpå, eller var det barnet? Regner med det er barnet du snakker om.

Det finnes terapeuter som har spesialistert seg på feks fødselsangst og traumatiske hendelser/angst rundt svangerskap og fødsel. Det finnes ikke så mange av dem, men noen er det. Dette skal føde/barsel på sykehuset og jordmødre/gynekologer kjenne til.

Jeg vil anbefale deg at du tar kontakt med en fagperson du har en et godt forhold til, det være seg fastlegen din, kommunejordmor, gyn pol på sykehuset, nyfødt intensiv der barnet lå eller lignende. Nyfødt intensiv kan også være et bra sted å begynne, da de har stor kunnskap til alt som skjer rundt disse hendelsene og veit hvor en kan søke hjelp.

Hva med en tlf dit en dag? Ring feks avd spl på neonatal/nyfødt intensiv og ta det derfra? De kan hjelpe til med bearbeiding og en jordmor kan hjelpe deg med å tenke framover på nytt svangerskap ol.

Psykolog er gjerne dyrt og har lang ventetid...

Jeg har selv risikosvangerskap og traumatiske fødsler, så jeg veit desverre hva du prater om. Vært gjennom dette to ganger og fikk god hjelp - omsider - etter første fødsel, mye bearbeiding før jeg ble gravid igjen og super oppfølging i andre svangerskap.

Send meg gjerne en PM om du ønsker det.
Gammel 02-05-2008, 22:17   #4
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 927
MP Rating: 0% (0)
Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.

I min kommune har bup egen pyskolog man kan benytte seg av, hø med bup eller helsestasjon.

Kjenner meg igjen i din situasjon, og selv skal jeg (når det blir aktuelt) ha samtale med fastlege og deretter på sykehuset for å vite hva som vener meg om jeg blir gravid, mht oppfølging osv.
Gammel 03-05-2008, 16:55   #5
VIP-Medlem

Pusa sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 6,205
MP Rating: 100% (9)
Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.Pusa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Psykolog er gjerne dyrt og har lang ventetid...
Hvis hun tar kontak med JM og blir henvist av henne koster ikke psykologen noe og hun får time ganske raskt. Slik er det iallefall her i kommunen.
Pusa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-05-2008, 20:35   #6
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,091
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Pusa Vis post
Hvis hun tar kontak med JM og blir henvist av henne koster ikke psykologen noe og hun får time ganske raskt. Slik er det iallefall her i kommunen.

Godt det varierer, for jamt over er det nok ikke sånn.
Gammel 03-05-2008, 21:11   #7
Supermedlem

Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.Pelle har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Godt det varierer, for jamt over er det nok ikke sånn.
Ja, synd det ikke er slik ove alt. Her er det også gratis og uten ventetid. Er noe kommunen prioriterer, og jeg synes det er et fantastisk tilbud.

Samme gjelder sorggrupper, kjenner folk i kommunen som har mistet barn og kommet i sorggruppe med likesinnede, folk i andre kommuner har enten ikke hatt tilbudet, eller tilbudet har bestått av sorggruppe med pensjonister som har mistet kona/mannen etter 50 år.
Gammel 03-05-2008, 21:30   #8
hovedinnlegger
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Pusa Vis post
Jeg hadde ikke noen jordmortimer her jeg bor alle kontroller ble foretatt på sykehuset og av leger. Hadde ei jordmor jeg ble kjent med som var grei.

Er barnet som er inn og ut av sykehus.

Tror jeg skal prøve og ta det opp med fastlegen neste gang barnet mitt blir sykt.

Takk for innspill. Vudere og sende pm nå.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-05-2008, 20:15   #9
hovedinnlegger
Gjest

Da har jeg vært hos fastlegen. Etter mye om og men tok jeg endelig opp det jeg lurte på. Endte opp med at det kom noen tårer og han kom og ga meg en klem. Han skal nå prøve og kontakte legen som fulgte meg på sykehuset gjennom alt. De 2 skal sammen prøve og gjøre meg klar for en ny graviditet.

Er så glad at jeg tok dette opp. Føler jeg veire 10 kg mindre nå.
Gammel 08-05-2008, 10:45   #10
Supermedlem

Så flott å høre!

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:27.