Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-03-2008, 18:02   #1
Medlem

Medlem siden: May 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 412
MP Rating: 0% (0)
Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.
Søvnproblemer

Jeg sliter med søvnen min.
Bruker lang tid på å sovne, sover urolig, våkner ofte, drømmer hektisk og usammenhengende og er sliten når morgenen kommer.
Jeg har forsøkt Remeron, Apodorm, Vallergan og Sifrol (Ikke samtidig såklart), men ingen av de ser ut til å hjelpe. Nå har det pågått siden før sommeren 07 og jeg er totalt utslitt og sykemeldt.
Jeg tar inderlig gjerne imot noen råd....
Gammel 05-03-2008, 19:49   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,242
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Søvnproblemer

Hva har blitt gjort av andre tiltak, feks søvnregistrering, spesialist, andre faktorer som spiller inn osv?

Vanskelig å gi noen konkrete råd, sa søvn er veldig sammensatt og det er mye som spiller inn.

Først og fremst se på hvordan dette begynte for å se på evt årsaker, sammenhenger, andre ting som spiller inn. Deretter gjøre en skikkelig søvnregistrering og få veiledning av søvnspesialist om søvnhygiene feks.
Gammel 05-03-2008, 21:39   #3
Supermedlem

Al-Kemia sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Ski
Meldinger: 1,219
Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.

Jeg vil anbefale "Den lille søvnboken" av Atle Dyregrov.

Ettersom det er ganske nylig du har begynt å slite med søvnen mistenker jeg at det ligger noe bak søvnløsheten. Utrygghet, depresjoner, ansvar.... slike ting. Ettersom søvnen din ikke har regulert seg selv, tror jeg du må prøve å finne en løsning på hva som helt egentlig plager deg.

Det som har hjulpet meg i en svært stor grad er godt med trening. Med nok fysisk utfoldelse sover jeg som en stein. Jeg tror at mine søvnproblemer er knyttet opp til min bio- og neurokjemi. Orker ikke legge massivt ut om det da. Uansett: ved trening stabiliserer jeg psyken min og sover dermed mye bedre.

Har dog en pakke med piller som er "mammas nødhjelp" for de periodene jeg sover ekstra lite. Men det blir kun av og til og som nødhjelp, som sagt.
Gammel 05-03-2008, 22:17   #4
Seniormedlem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,506
Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.Carpe Diem har et ubeskrivelig bra rykte.

Heisan,

jeg slet med søvnproblemer, fikk zoplikone og de hjalp, MEN det er innsovingsmedisin som man kan bli avhengig av, og det vile jeg ikke.
Jeg fikk da melatonin, som er kroppens eget søvnhormon og er ikke vanedannende.
Legen min mente at kroppen min rett og slett ikke greidde å si fra at det er natt- når det er natt. At jeg hadde rot med søvnrytmen.
Melatonin er noe alle har i kroppen,ett hormon som sier fra og forbereder kroppen på natt og søvn, og vi har ett tilsvarende hormon som sier fra når det er dag og forbereder kroppen på å våkne.
Jeg tok disse tabelettene i 2-3 uker, og det hjalp. Søvnene min kom inn i rett rytme igjen, og for første gang på en ganske lang periode, sover jeg nå godt om natta, sovner når jeg legger meg og ikke minst, våkner uthvilt om morgenen.

Mine kjære barn 94 95
og bonusbarna 93 97
Carpe Diem er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-03-2008, 22:31   #5
Medlem

Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.Tilly har mye å være stolt av.

Ja, jeg er deprimert. Alvorlig. Pluss på med litt samlivsproblemer og litt spiseproblemer, ja og bland det med en dose angst så har vi den utløsende årsaken. Bare så synd den negative spiralen går fortere og fortere jo mindre jeg sover.

Melatonin kjenner jeg til, og at det fungerer på noen. Dessverre er det bare noen som har effekt av det, men de har til gjengjeld meget god effekt som regel. kanskje verdt et forsøk.
Zopiclone har jeg ikke lyst til å prøve pga avhengighetsdelen. Som Apodorm. Takk for svar alle sammen.
Gammel 05-03-2008, 23:08   #6
Supermedlem

Al-Kemia sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Ski
Meldinger: 1,219
Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.Al-Kemia har en strålende fremtid.

Ikke rart du sliter med søvnen. Får du gjort noe mhp den depresjonen?
Gammel 05-03-2008, 23:12   #7
Supermedlem

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 524
Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.

Kjenner hvertfall to personer med ganske alvorlig depresjon som har hatt god effekt av remeron når de bare har gitt den en tid til å virke. En har ikke god effekt før en har brukt dem en måneds tid, de er fine for depresjonen og i tilegg så er de ikke vanedannende og skal virke spesielt bra for søvnvansker hos deprimerte. Mulig du burde øke dosen? maks dose er 2 tabl en time før leggetid tror jeg. Dette har sikkert du snakket med legen om allerede da, uansett lykke til og god bedring.
Gammel 06-03-2008, 08:33   #8
Medlem

Remeron virket ikke på meg. Dessuten har den en uheldig bivirkning, nemlig vektøkning. Gikk opp 6 kg på en uke, og det fungerer dårlig for en med anorektiske tendenser.....
Jeg får Fontex mot depresjonen, men det hjelper verken for depresjon eller søvn.
Begynner å bli rimelig sliten etterhvert...
Gammel 28-03-2008, 20:10   #9
Seniormedlem

fruen sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Vest er Best:-)
Meldinger: 1,889
MP Rating: 100% (2)
fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.fruen har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tilly Vis post
Remeron virket ikke på meg. Dessuten har den en uheldig bivirkning, nemlig vektøkning. Gikk opp 6 kg på en uke, og det fungerer dårlig for en med anorektiske tendenser.....
Jeg får Fontex mot depresjonen, men det hjelper verken for depresjon eller søvn.
Begynner å bli rimelig sliten etterhvert...

Det er så slitsomt å ikke få sove, spesielt når man sliter med andre ting i tillegg. Har også tatt fontex, dog ikke mot depresjon, men mot spisefortyrrelser. Erfarte at den hjalp på uro, men ikke spiseproblematikken og jeg bli en smule "likegyldig", eller ikke akkurat det heller, men det var som om et "slør" la seg over meg og jeg mistet konsentrasjonen. Fontex hjalp meg mot mye, men ødela også noe som jeg ser har mer verdi enn å måtte oppleve uro.. Så jeg sluttet. Først en gang, og det gikk heller dårlig, havna rett i kjelleren. men det skal sies at jeg slutta tvert... Uten nedtrapping. begynte igjen etter legebesøk, men har nå slutta tvert igjen, og jeg utsetter det legebesøket fordi jeg ikke vet hva jeg skal si, bare at jeg føler meg bedre uten fontex de dagene jeg virkelig har det godt. Men nå var det ikke fontex det handlet om da..

Zoplicone har jeg gått på i ett år. Hadde ikke klart meg uten. Og ja, jeg er avhengig, så det holder. Og jeg var redd for å bli det i begynnelsen og fremdeles redd for hva det gjør med kroppen min. Men som legen min sier og jeg velger å stole på henne; det er en tid for alt. Jeg er nødt for å ta zoplicone for å få sove, ja, jeg er blitt avhengig fysisk, men jeg sover i det minste og det gjør at jeg takler de andre problemene bedre. Når jeg først har blitt bedre i forhold til de andre greiene i livet mitt, DA kan jeg ta kampen om å slutte med zoplicone. Er ikke akkurat narkoman fordi om jeg er avhengig av sovetbl... Men når det er sagt så syns jeg ikke at det er verdt å ta slike sovemedisiner uten terapi ved siden av. Pga det er jo grunner til søvnløsheten, og dem skal man finne ut av og ikke "hvile" seg på sovetbl liksom ..

Oki, fruen har talt

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:41.