Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.. det er så mye som plager meg.. har slitt med depresjoner og sosial angst i ca 7-8 år, og brukt forskjellige medisiner og gått til samtaler.
Det siste par årene har jeg vært veldig ustabil i humøret, og i forhold til andre. Har lest en del om ustabil personlighetsforstyrrelse og om manisk-depresjon, og kjenner meg igjen i mye av det som står.
Jeg har store følelsesmessige svingninger. I det ene øyeblikket er jeg lykkelig, og alt er bare fint! Men helt plutselig ser jeg ingen mening med livet, jeg blir depressiv. Før fikk jeg raserianfall hele tiden, men det stoppet når jeg begynte med Effexor for ca 1 år siden. Etter det har jeg bare følt meg "tom" og likegyldig istedet for å få raseriutbrudd. (Brukte cipralex før det, og var likegyldig da også, bare på en annen måte)
Når jeg har de "lykke"-periodene, får jeg masse energi.. Det er da jeg rydder og vasker hus, handler, er med venner.... da føler jeg at NÅ er jeg meg selv, og at jeg har overdrevet når jeg har vært deprimert.. "ting har da ikke vært SÅ fælt!"
Men så går jeg inn i en depressiv periode, og ser ingen mening med noe, er stuptrøtt hele tiden.. jeg sovner hvor som helst - mens jeg kjører bil, mens jeg er på jobb, når jeg er hjemme med barnet mitt.. Jeg orker ingenting, huset flyter over av skittentøy og rot, kjøleskapet er tomt, fordi jeg orker ikke å handle! Jeg sovner samtidig som ungen min - i 7-tiden på kvelden, men er omtrent i koma 12 timer etter!
Når jeg er så langt nede, føler jeg at jeg har vært "falsk" i "lykke"periodene mine, at jeg ikke har vært meg selv, jeg har bare latet som at alt er bra..
Jeg er redd for å være alene.. Da det ble slutt med pappaen til barnet mitt (pga at jeg ikke hadde noen følelser for han lenger) tok det ikke lang tid før jeg fikk ny kjæreste. Jeg var egentlig ikke forelska i han (ser jeg nå), men jeg trodde det. Han måtte flytte til et annet sted for ett år, og da tok det 2 uker, så gjorde jeg det slutt, fordi jeg fikk følelser for en annen
han er jeg sammen med nå.. Men har vel ikke ordenlige følelser for han heller!
Ser jo hvor latterlig dette er.. I det ene øyeblikket sier jeg til han at jeg elsker han, men plutselig føler jeg ingenting igjen! Vet jeg er redd for å være alene, blir så ensom og deprimert! Men det ender alltid med at jeg sårer de jeg er med! Problemet er at jeg vet ikke om det er tablettene som gjør at jeg blir følelsesløs, eller om det er meg!!
Har også en spiseforstyrrelse - "overspising". I det ene øyeblikket ser jeg på meg selv som feit, får dårlig selvtillitt, og jeg begynner å slanke meg! Og så plutselig tenker jeg at jeg er da alldeles ikke tykk, jeg er fornøyd med meg selv og må kose meg mens jeg kan - jeg lever jo tross alt bare en gang! (Jeg er 168 cm høy og ca 70-72 kg.. BMI'en sier jeg er overvektig, men jeg er ikke feit.. men har nok litt for mye)....
ANER IKKE HVEM JEG ER.. NÅR ER JEG MEG SELV??
Jeg er så utrolig sliten av dette... orker ikke mer..
vet aldri hvor jeg har meg selv!!
Periodene kan vare alt fra en halv dag, til et par uker.. vet aldri...
Har fått henvisning til psykolog/psykiater flere ganger, men det er ventelister, og når jeg endelig får komme inn, så føler jeg at alt er flotters, jeg trenger ikke hjelp, og avbestiller timen! Men ikke lang tid etterpå, trenger jeg det alikevel, men da må jeg stille meg i kø igjen!
Skal til legen på slutten av mnd.. aner ikke hvilket "humør" jeg er i da... men det er uansett vanskelig å få sagt alt.. har prøvd å skrive ned ting jeg har følt, men det ender meg at jeg kaster det, fordi jeg tenker at jeg bare overdriver når jeg er på den "andre siden"...
Forstå det den som kan.. jeg skjønner hvertfall ingenting!! Ble sikkert bare rot dette, men måtte bare prøve å få ned noen tanker..