Fant dette på Lommelegen. Tar med spørsmålet og jeg.
Sitat:
Hei!
Jeg lurte på hvor skadelig legemiddelet Xanor er i forhold til alkohol. Jeg går på 1 mg morgen og 1 mg kveld. I tillegg bruker jeg 20 mg Seroxat pr. dag. Har alltid likt å kunne ta et glass når jeg er ute. Kan jeg under noen omstendighet innta alkohol, og er det noen forholdsregler jeg må ta.
(f.eks. kutte ut kveldsdosen). Evt. hvorfor er det skadelig å innta alkohol sammen med disse medisinene?
|
Svar fra legen:
Sitat:
Det er ikke farlig å ta et glass eller to selv om du bruker Xanor. Men du bør ikke drikke så veldig mye. Xanor og alkohol påvirker hverandre. Dette gir seg først og fremst utslag i økt rusvirkning. Store mengder alkohol kan derimot være farlig, blant annet ved at pusterefleksen kan hemmes. Det er ingen problemer med å kombinere Seroxat med et moderat alkoholforbruk.
Så selv om bruker disse medisinene, er det ingen ting i veien for at du skal kunne ta deg et glass når du er ute. Men vær litt oppmerksom på Xanor. Skulle du få lyst på veldig mye mer enn ett glass, kan det kanskje være en ide å droppe kveldsdosen hvis du kan det.
|