Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Reiser

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-03-2009, 20:14   #1
Seniormedlem

Tonjemor sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,761
MP Rating: 0% (0)
Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.
Lang flytur med små barn

Vi skal sannsynligvis ut på en lang flytur. Når vi skal fly er minstejenta ca 19 mnd. Vi skal fly til Singapore og turen tar ca 15 timer. Vi reiser på ettermiddagen/kvelden fra Oslo til Munchen, og fra Munchen til Singapore.
Er det dristig å dra på en slik tur? Noen som har erfaringer eller ideer til å løse dette på best mulig måte?
Gammel 26-03-2009, 21:41   #2
Veteranmedlem

Tini 2 sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 4,495
MP Rating: 100% (1)
Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Lang flytur med små barn

Vi var over til USA høsten 07, da var barna våre 9 år, 1 år og 2 år. Flyturen fra oss til Oslo tok 50 min, så Oslo- New York tok 9 timer, samt noen timers venting der før vi fløy 3 timer videre til Miami. En lang dag og 6 timers tidsforskjell. Men det gikk egentlig veldig greit synes jeg. Vi var såklart slitne alle sammen når vi endelig kom til hotellet i 20 tiden amerikansk tid etter å ha vært så lenge på farten. Vi brukte et par-tre dager på å snu barna på natta og de var litt urolige og sutrete, men det kan man vel forvente seg.
Selve flyturen berget vi unna med div leker vi hadde pakket med, noe nytt som overaskelse underveis, samt gode gamle leker som vi viste fenget de og holdt de litt opptatt. Vi hadde også med tegnesaker, bøker ol. Hadde med div kjekser, frukt, kosetepper og kosebamser. De sov litt innimellom, så gikk vi litt fram og tilbake i midtgangen, sangleker,alt for å drøye tiden for de.
Kan si jeg var misunnelig på de som satt å koste seg med et blad eller ei bok, som kunne spise maten sin uten et barn på fanget osv, men sånn er det når man reser med små barn, travelt men vel verdt det Hadde gjerne gjort det igjen for vi koste oss sånn på ferien vi hadde og barna snakker om det enda og elsker å se i albumen fra den ferieturen.

Ser dere skal reise på ettermiddag/kveld og det er nok en fordel, da går dere naturlig natta i møte og barnet vil sannsynligvis sove seg gjennom store deler av turen. Vi reiste på dag over og natt hjem igjen, og må si hjemturen var roligere siden barna sov mye mere da.
Vi ga de reisesyketabeletter før vi reiste både til og fra, dette kan gjøre de litt sløve og trøtte, men det er vel ikke en ulempe før en slik tur.

Håper dette hjalp litt, hvis ikke er det bare å spørre om mere

-98
Tini 2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-03-2009, 19:45   #3
Seniormedlem

Tonjemor sin avatar

Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.Tonjemor har en strålende fremtid.

Da har vi bestillt billetter til Singapore. Nå er det ingen vei tilbake. Takk for gode tips!
Gammel 30-03-2009, 19:33   #4
Medlem

Pippi Langstrømpe sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: I et nytt hus
Meldinger: 197
Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.Pippi Langstrømpe har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tonjemor Vis post
Da har vi bestillt billetter til Singapore. Nå er det ingen vei tilbake. Takk for gode tips!
Det går kjempe strålende.
Vi pakket en koffert med masse små "gaver" oppi. Det var alt frå rosiner til klister og teiknesaker. Masse småting som fasinerer.
Men husk å pakke med klær til å ta på når en kommer fram, mini her i hus så ikke ut i måneskinn hehehe (og våtservietter. )
Pippi Langstrømpe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 20:44   #5
Veteranmedlem

Tini 2 sin avatar

Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.

Åhh så deilig Må være herlig å ha en slik tur å se fram til. Er det lenge til dere skal dra da?

Annet tips er foresten nok skifte på flyet også, både til seg selv og barna. Fort gjort at barna søler på seg selv eller dere underveis, så greit å ha med skifte. Jeg hadde vel med tre skift til de to minste og fikk bruk for alle sammen + at jeg måtte bytte til ny topp underveis pga søl.

Vi skal foresten til USA igjen neste år, dvs i oktober 2010. Da er barna her i huset blitt 12, 5 og 4 år. Ser for meg det blir litt lettere å aktivisere de da, men verre å holde styr på når de ikke sitter i vogn og ikke sover på dagen lengere, hehe.

Ønsker dere ihvertfall god tur, også må du komme med oppdateringer på hvordan det har gått når dere er hjemme igjen.

-98
Tini 2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2009, 21:02   #6
Supermedlem

Ulla sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Australia
Meldinger: 956
Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.Ulla har en strålende fremtid.

Vi dro til Australia da minstejenta var 15 månder, og størstemann var nesten 3 år. Det gikk som en drøm! Vi fløy da Oslo - London - Singapore - Australia. De sov det meste av flyturen, den starter jo rundt midnatt. Vi var så heldige å ha fire seter til oss fire, så de sov mellom oss, anføttes.

Vi hadde selvfølgelig med leker, skift, bøker, snacks etc., og det er alltid kjekt å ha! Vi bodde der nede et år, og fløy masse rundt, og hadde aldri noen problemer med ungene. Hjem igjen gikk også veldig greit, da var minstemann 2,3 år, og eldstemann nesten 4. Det verste for oss har vært ventetiden i Singapore, og den unngår jo dere.

Lykke til med reisen! Her skal jeg reise alene tur/retur Italia med ungene (da 3 og 4 1/2 år), så flyturer har i hvert fall ikke skremt meg!
Gammel 31-03-2009, 08:40   #7
Seniormedlem

Tonjemor sin avatar

Godt å høre at dere har gode erfaringer med lange flyturer. Må innrømme at vi var veldig betenkte, men konkluderte med at vi ikke skal la denne muligheten gå fra oss. Må bare komme oss gjennom den laange flyreisen, når vi først har landet er det jo ikke noe problem.
Vi reiser i slutten av juli. Flyet går i 18 tiden fra Gardemoen. Flyr til Munchen og derfra til Singapore. Det blir minimalt med venting i Munchen.

Jeg vurderer å kjøpe en bæresele til minsten for å slippe å stresse med vogn på flyplassen.
Tenker litt på dette med plassering i flyet også, burde jeg tatt kontakt med flyselskapet selv og ytret noen ønsker eller er de smarte nok til å tenke på dette selv?

Jeg har egentlig veldig mange spørsmål, vi har kun reist til Spania med barn og da hadde vi kun 1 barn å passe på. Nå har vi en stor og en liten.. Grugleder meg
Gammel 31-03-2009, 08:51   #8
Veteranmedlem

Tini 2 sin avatar

Hadde nok skaffet meg en bæresele til minste ja så du slipper å tenke på vogn underveis. Ha en som kan brukes på ryggen og som gir god støtte, feks ergo, da får du vekten på hoftene og ikke på skuldrene.

Ang plassering i flyet så mener jeg man kan være med å bestemme det selv ja, enten via nett eller ved å kontakte flyselskapet. Men hvor det evt er bedre å sitte eller ikke aner jeg ikke. Nødutgang har bedre plass, men der får man ikke sitte om man reiser med små barn mener jeg. Ellers er det vel samme trange plassen så lenge man ikke reiser første klasse da.

-98
Gammel 01-04-2009, 17:24   #9
Medlem

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 265
97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.97/ 07 har mye å være stolt av.

Ser det er mange her som har vært i USA, ja

Vi var i USA i fjor høst, da var minste vår 1 år og 6 mnd. Flyturen kunne ikke gått bedre! Vi passet på å gi han nesedråper litt før avgang, for å forebygge dotter i ørene.
Siden minsten her er VELDIG glad i tytteflasken sin, hadde vi med oss mange bleier og flere skift i tilfelle gjennomtissing. Jeg hadde også kjøpt med nye bøker, leker, kjeks, Smurf ++ Ingenting av dette var vel egentlig suksess.. Han var mest opptatt av alt som skjedde rundt i flyet
Eldste satt stort sett og så på film (alle setene har egen skjerm innfelt i seteryggen på setet foran).

Minsten er heldigvis ingen villbass, så han kunne trygt få gå litt frem og tilbake i midtgangen, uten at han sprang fra oss både frem og bak i flyet.

Det som både skuffet og overrasket meg var at han ikke fikk mat på flyet, siden vi ikke hadde betalt for eget sete til han. Dette var jeg faktisk ikke klar over på forhånd.

Vi hadde bare korte mellomlandinger så vi stresset ikke med vogn. Vi kjøpte heller gå-sele på Reflex før avreise, så fikk han springe av seg litt når han først fikk mulighet

Jeg vet ikke hvordan andres barn er, men våre blir veldig annerledes når vi er på tur; minsten sov max 30 minutt rett før landing i USA. Da hadde vi vel vært på tur i 15 timer... Ingen av ungene våre spiser skikkelig når vi er på reise. Da må vi jobbe litt med oss selv for å klare og akseptere at de ikke ønsker mat når VI er sultne! Jeg husker ikke alt det rare vi kjøpte til minsten i USA som han IKKE spiste 12-åringen har heldigvis kommet seg litt med årene.

Sett fra barnas synspunkt er jo en lang flytur en fantastisk mulighet til å få 100% oppmerksomhet fra mor og far over lengre tid

Et lite reisetips fra meg: skriv dagbok! Jeg skriver alltid dagbok når vi reiser. Der limer jeg inn billetter, kvitteringer og andre morsomme ting. Jeg beskriver omgivelser og festlige hendelser. Familien min og jeg har ledd mye av disse reiseskildringene etterpå

Vi reiser til USA igjen denne høsten, så vi er på ingen måte skremt av den lange reisen med et forholdsvis lite barn

God tur til dere
97/ 07 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:14.