Unger er jo forskjellige, så det er vanskelig å si. Men det betyr jo mye hvordan dere legger opp ferien. Å rusle gatelangs hele dagen er ofte ikke så veldig spennende for små barn, så det går det jo an å begrense litt. Museer
kan være helt topp, i England f.eks flommer det over av museer som er glimrende for store og små. Vet ikke om noe tilsvarende i Roma, har ikke vært der med barn. Men dere kan jo ta en lang tur i den store Villa Borgheseparken, den er nyyydelig og barnevennlig. Noen ganger har de esel- og minitogturer for de små. Forum Romanum gir glimrende klatremuligheter for en liten tass (bare foreldrene passer på!), og like i nærheten, bak Colusseum ligger parken og ruinene etter Neros palass.
Å klatre opp alle trappene til Kapitolhøyden kan være spennende for en to-åring, og ikke minst å se den kjempedigre foten fra Konstantin-statuen. Spansketrappen gir ogå mulighet for klatring!
Kanskje gøy å hive mynt i Trevi-fontenen? Besøke lekebutikken ved Piazza Navona?
En dagstur til Tivoli (en by, ikke et tivoli!) står høyt på min prioriteringsliste når vi en gang skal til Roma. Hagen i Villa d'Este er fantastisk og spennende å utforske, likeså ruinene etter Hadrians villa.
http://www.villadestetivoli.info/storiae.htm Sjekk fotogalleriet!
Husker at jeg syntes det var kjempegøy å gå bak "fossen" da jeg var liten!
Ellers går det an å ta toget til Ostia hvor det er strender og ikke minst ostia antica som er en godt bevart ruin av en gammel by. Litt som Pompeii, bare uten lik!
Så jeg hadde tatt h*n med, og lagt opp til en barnevennlig storbyferie!