|
 |
|
30-07-2008, 09:19
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,161
|
Neste års sommerferie går til Koh Samui. Da reiser vi hele familien i juli.
Er det noen som har noen gode tips og råd og komme med? Gjerne hotell anbefalinger/hoteller å styre unna.
31-07-2008, 08:53
|
|
|
Supermedlem
|
Ingen som har et godt hotelltips?
Foreløpig holder jeg en knapp på Banana Fan Sea Samui, noen som har hørt om det?
http://www.sawadee.com/hotel/TH_samui_bananafan.html
05-08-2008, 11:15
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,482
|
Jeg har skrevet flere innlegg om Koh Samui før, prøv å søke så finner du masse info tipper jeg
|
11-08-2008, 12:51
|
|
|
Supermedlem
|
Takk for svar Vibs, har sett noen av innleggene som ligger her, men savner litt mer info.. hehe..
Vi er nå kommet ned til to alternativer i forhold til hotell:
Alternativ 1 - Chaweng Cove:
http://www.sawadee.com/hotel/TH_samui_chawengcove.html
Alternativ 2 - Samui Pardise:
http://www.sawadee.com/hotel/TH_samui_samuiparadise.html
Noen som har hørt noe om disse?
Ser at du har vært her et par ganger med små barn. På hotellene vi har sett på kan man låne barneseng, vet du om dette er vanlig reiseseng størrelse?
Hvordan er maten i forhold til små barn? Man bør jo alltid tenke på at ting er godt stekt og at frukt skrelles, men er det noe mer man bør tenke på?
Hvordan er Chaweng stranden? Er den stappfull sånn at man sitter som sild i tønne?
Vi vil ha hoteller rett ved stranden slik at vi slipper å krysse noe hovedvei, for trafikken er helt ekstrem har jeg skjønt?
Hvordan er det å komme seg fram med vogn der?
11-08-2008, 14:01
|
|
|
Supermedlem
|
Jeg har ikke vært på noen av hotellene, men sjekk på www.tripadvisor.com, sikkert noen som har skrevet om dem der  I forhold til beliggenhet ville jeg ikke valgt Samui Paradise. Det ligger helt nederst på Chaweng, og det finnes ingenting så langt ned. Vi har bodd på Seascape to ganger (det ligger et hotell mellom det og Chaweng Cove, se kartet du linker til). Derfra var det ca 20 minutter å gå nederst til stranda (vel å merke på stranda, tar jo noe lenger tid). Det er ikke strandrestauranter så langt ned (Seascape har den siste), i tillegg er det er stort område som er rasert mellom Seascape og Paradise, ser ut som et hotell har blitt truffet av en minitornado eller noe. Seascape ligger ganske langt ned på stranda, og det er lite restauranter og butikker videre nedover, det stopper liksom der (iallfall delvis). Chaweng Cove ligger litt lenger opp i gata, kanskje 100 meter fra Seascape, har gått forbi mange ganger og det ser fint ut. Man har masse restauranter og en del butikker (små supermarkeder, 7-eleven, gateselgere) rett ved, så man trenger ikke gå langt hvis man ikke vil. Man kan ellers gå laaaangt oppover gata og det er masser av restauranter og markeder/gateselgere, og vanlige butikker oppover. Noen ganger har vi tatt songtaew opp til enden av gata og gått tilbake, bruker kanskje en times tid hvis man ikke skal spise eller handle noe spesielt (bare kikke, altså svært rolig tempo). Andre ganger har vi gått halvveis, spist og kikket, og så gått tilbake på andre siden av gata  Det høres kanskje ikke så mye ut med ca 20 minutter å gå videre, men tro meg, i varmen og med barnevogn og uten butikker, folk og fortau er det et stykke altså! I tillegg har de lagt om ruta for songtaew så de som bare kjører Chaweng snur ofte litt på oppsiden av Seascape/ Chaweng Cove (ikke noe stort problem men det kan bli litt ekstra å vente).
Vi har bare lånt reiseseng på hoteller i Bangkok, og de har vært megastore, fikk meg til å tenke på gamle sykehussenger (slike man hadde på barneavdelinger hvor barna ikke fikk gå ut). I hvitt metall, med sprinkler og side man delvis kan senke. Jenta vår syntes den var litt stor å ligge i nå da hun var 2 1/2. Da hun var 6 måneder hadde vi med en Pop up bubble fra Samsonite, også sto den oppå en ekstra seng vi hadde på rommet.
Maten er grei synes jeg, men vær forberedt på dårlig matlyst i varmen. Nå siste gang var det slik at jeg var fornøyd bare jeg fikk i henne en is... Første gang ammet jeg, også fikk hun frukt i tillegg og var storfornøyd med det. Nå sist gikk det litt i frukt, maiskolber, kjøtt og stekt ris som strandselgerne har (veldig gøy å kjøpe egen mat og se på at de ordner til). På restauranter gikk det i ris uten saus, og pasta med tomat- eller ostesaus. I tillegg pølse på 7-eleven, det ble omtrent hver kveld etter en halvspist middag (kyllingpølse med rent kjøtt så de var ikke så ille). Bestilte alltid fersk fruktjuice, også spiste hun masse isbiter (elsker det). De lager ikke isbiter selv, kjøper ferdig, så det er ikke noe problem med den. Ba som regel om et eget glass med isbiter. Til frokost klarte vi som regel å tvinge i henne et egg (truet med at hun ikke fikk bade ellers), av og til litt bacon, av og til brødskive med medbrakt prim eller nugatti. Drikke var altså fersk juice, isbiter, saftis og litt vann (ville ikke ha). På 7-eleven hadde de saft med ulike farger på drikkeflaske med Ole Brumm-bilder, de var veldig populære. Drikkeyoghurt gikk det også masse av, de bittesmå flaskene koster omtrent ingenting og gir litt i magen. Pass på å ha rom/bungalow med kjøleskap så dere alltid har noe på lur. Ellers ligger 7-eleven rett ved Chaweng Cove, vi stoppet der hver kveld og kjøpte inn drikke og pølse  Om det ligger en til ned mot Samui Paradise vet jeg ikke...
Strendene er ikke overfylte nei! Vi har vært der i påsken to ganger, det er vel høysesong sammen med jula. Merket at det kom flere folk ettersom det nærmet seg ferie hjemme, men det var aldri noe problem å få senger. Sengene tilhører hotellene som grenser ned mot stranda. Måtte kjempe mot tyskere og franskmenn noen ganger for å få de som var best men det gikk stort sett bra  I typisk sydenstil legger man på håndkle med en gang man står opp. Kan ikke si jeg så overfylte solsenger andre steder heller.
|
11-08-2008, 14:14
|
|
|
Supermedlem
|
Måtte bare lagre så det ikke ble borte, og skriver heller et innlegg til.
Trafikken er temmelig ekstrem ja, det er fortau men veldig høye kanter. Hadde Buggis første gang og trille andre gang, ville kanskje heller hatt en trehjuling. De små hjulene setter seg fast i alle hullene, og fjæringen på Buggis gjorde at det kunne være vanskelig å få den opp på de høye kantene. Ellers var den veldig grei å ha med, greit å ha en som ikke tok all verdens plass i songtaew, men tungvint at den slås sammen i to deler. Det er slitsomt for de små i varmen på kvelden (dagen var ikke noe problem da det stort sett var bading) så det er lurt med en god vogn til kveldsbruk. Hun sov ikke så mye der men koste seg veldig med å sitte og se på folk, og det er ikke alltid så praktisk å la barna gå når det er så mye trafikk. Det beste var selvsagt pappas skulder, litt mer luft og fantastisk oversikt. Og ikke minst et stykke unna plagsomme thaier, de var virkelig pågående og det var lite hyggelig. Virker som det betyr hell å ta på hvite barn, for de kom løpende fra alle kanter for å plukke på henne, vi måtte etterhvert gå slik at vi var lengst mulig fra folk (spesielt damene) for hun ble drittlei og redd.
Hvis du lurer på noe annet må du bare spørre  Hotellet vi bodde på er dette www.seascapebeachresort.com . Det er helt ok, ikke noe luksus, men bra nok til at vi dro tilbake dit (noe vi aldri før har gjort faktisk). Hadde bungalow som vendte mot bassenget, så vi så rett på basseng og sjø fra både inne og ute. Vi ba spesielt om å få denne nå andre gang, første gang byttet vi oss til den. Noen av bungalowene er nyoppusset, og litt større, selv om prisen er lik for alle deluxe-bunglowene. Da får man en ekstra seng inne på rommet, og der sov jenta vår. Vi hadde med et sengetelt fra IKEA slik at hun nesten fikk eget rom, også ble det litt mørkere der selv om vi så på tv eller leste. I tillegg fikk vi ekstraseng faktisk, så vi hadde et sted å legge rot
|
11-08-2008, 14:14
|
|
|
Supermedlem
|
Tusen hjertelig takk for så utfyllende informasjon!!!
Dette hjalp mye. Jeg har hatt Chaweng Cove som favoritt og med din informasjon nå, så heller det litt mot det ja. 
Vet alt om det å gå lengre avstander i varmen.. har vært i Vietnam og Malaysia før, så er veldig opptatt av at vi skal ha det vi trenger i nærheten.
Det går greit for de små å spise is der? Det er vel bare saft-is som man kjøper i butikk? Godt å høre at isbitene er ok. Det er veldig kjekt å kunne ha isbiter i drikken..
Høres ut som veldig greie senger.  Guttungen blir 2 1/2 til neste år når vi drar, så da er nok det perfekt!
Mindre matlyst i de varmen må man jo bare regne med.. men så lenge man får i seg mye drikke går det jo bra.  Men melkeprodukter, er ikke det noe man bør holde seg unna? (drikkeyoghurt)
11-08-2008, 14:22
|
|
|
Supermedlem
|
Oi, der kom det enda mer.
Hmm.. vogn ja.. Blir nok til at vi tar med oss trillen vi har.. ser ikke helt for meg at jeg får gubben med på noe nytt vognkjøp... 
Hvordan var det i forhold til mygg? Mye mygg på kveldstid? Bør man ha med myggnetting?
Fint hotell dere bodde på, vi har faktisk sett litt på det også.  Men vi ble enige om litt mer luksus.
11-08-2008, 14:42
|
|
|
Supermedlem
|
Skal vi se om jeg kan svare litt til (ikke helt i jobbmodus nå nei  ).
Vi kjøpte vogn der nå sist, men slet litt med det. Det er to gigantsupermarkeder der, Tesco Lotus og et til som ligger like ved, husker ikke navnet. Man må kjøre dit, men der får man virkelig det meste. Vi brukte ikke myggnetting nå, for hun sov lite i vogna (hadde det med hjemmefra). Smurte med myggmelk før vi gikk ut på kvelden men var ikke særlig plaget av dem. Første gang brukte vi det litt mer men mest for å holde folks hender ute av vogna  , det blir fort klamt.
Seascape er ikke luksus nei, hadde vi vært litt rikere eller for litt kortere perioder hadde det kanskje blitt litt mer luksus  Men greit nok. Men dere bør satse på bungalow og nærhet til basseng og strand! Veldig behagelig å sitte ved bassenget uten å måtte låse døra, og å bare kunne svippe kjapt opp for å hente mer å drikke når man ligger på stranda.
Vi var ganske sløve på is og melkeprodukter... Har reist mye og aldri hatt problemer, kommer vel av det. Jeg tok idoform nå siden jeg er gravid og ikke ville ta noen sjanser, snuppa og pappaen tok ikke (mens foreldrene mine, som var med nå, tok idoform, spiste det samme som oss og var likevel skikkelig dårlige, så det kommer vel an på kroppen). Vi kjøpte all slags is i butikk og på restauranter, både fløte, saft og sorbet. Av strandselgerne var vi mer forsiktige, kjøpte stort sett bare saftis av dem (ble litt fløte der og på slutten). Når det gjelder melkeprodukter/ yoghurt måtte vi bare ta sjansen siden det var en av få ting hun virkelig ville ha. Bare vær litt obs på kjøleskapene de har, det hendte de ikke virket. Nå var vi innom vår faste 7-eleven ganske ofte og fulgte med på at de virket, men i en som lå litt lenger opp i gata var det stadig i ustand, uten at de gjorde annet enn å reparere det (kastet ikke det som var inni, selv om det var melkeprodukter).
Hvis gutten deres er 2 1/2 ville jeg kanskje satset på ekstraseng fremfor barneseng jeg... Tror vår jente kunne klatret ut selv om den var høy, så vi stilte den med siden ned og helt inntil vår, slik at hun klatret over i vår hvis hun ville.
|
11-08-2008, 17:37
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 1,226
|
Bare vær klar over at regntiden er begynt i Thailand i juli, og at det da kan regne MYE. Jeg har vært i Thailand to ganger - en gang hele juni, en annen gang hele juli. Og begge gangene var det stort sett bare regn, og da mener jeg REGN.Tror vi så sola 2 -4 timer i uka. Det var skikkelig nedtur, og jeg kommer aldri til å reise dit igjen i regntida. Når det er sagt så kjenner jeg også flere som har vært veldig heldige med været, og kun hatt et par timer regn hver dag i regntiden. Og da er det jo bare deilig  .

|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:14.
|