Vis ett enkelt innlegg
Gammel 21-12-2005, 11:31   #3
@nne
Veteranmedlem

@nne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 3,119
MP Rating: 0% (0)
@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.@nne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: babywatcher/angelsound?

Du, nå kommer jordmorstudenten i meg frem. Noen ting jeg vil du skal tenke på FØR du kjøper en sånn...

Hva om du ikke finner lyd hver gang du prøver? Det er lett å fange inn mors puls, og du kan bli urolig av det for det gir da lavere segnaler enn 120 innimellom. Skal du springe til sykehuset når du ikke finner lyd? Hvor ofte skal du lytte? Hva vet du om forskning på skader ved bruk av sånne? Det er ultralydbølger som sendes inn, og de kan varme opp vevet. Ultralyd er en velsignelse når svsk skal følges opp, men bruken av det skal være nyttig! nyere forskning stiller spmål med nødvendigheten, og anbegaler faktisk jordmor å lytte mest mulig med trestetoskop fremfor dopler/ctg ol. Hvor godt tåler ett foster på 12 uker oppvarming? Skal du lytte over noen sek hver gang? Lytte mange ganger daglig? Hvor varmt blir fosterets vev etter 15 min lytting hver dag? Dette er spmål en muligens bør tenke gjennom.... Ikke det at jeg vet best, men dette er noe vi diskuterer på skolen... på en annen side er det betryggende å vite at en kan sjekke lyd. Det kan du uten sånn også, med å ta en tur til jordmor/sykehus. Jeg sier ikke at alt sånt er farlig, men mener bruken bør begrenses siden ingen enda har kartlagt langtidseffekter, men en vet at vevet varmes opp. Og en kan ikke redde babyen før rundt uke 24 uansett....

Et godt alternativ til dopler er jordmorstetoskop. Får det for rundt 100,- og mannen kan høre! Men trengs øving, og en kan bli redd om en ikke hører. Helt gratis er det å bruke tomme dohylster og hører med! En familie jeg var med på fødselen til hadde brukt det mye!

Lykke til i valget, mener ikke å kritisere et evnt kjøp, men synes en bør tenke seg godt om så en vet hva en gjør...

Pål-Sondre april-98
Cathrine oktober -01
Anna Charlotte januar-04
@nne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat