Sv: Ultralyd for å sjekke nakkefolden med tanke på Downs?
|
|
jeg har tatt det. man får tilbud over 38 år, sies det, men jeg ba legen om det - han hadde aldri hørt om det.
det er todelt; først tas du inn til genetisk veiledning og blodprøve, og så tas du inn noen uker senere for UL. dvs jeg måtte til oslo to ganger, ullevål først og deretter riks'en (mulig de gjør det andre steder også, bla. trondheim?)
du får IKKE vite om barnet har downs. du får vite om det er sannsynlig. det er noe helt annet. den avdekker også bare noen genetiske feil, ikke alle.
enkelte av de feilene den avdekker kan det hende du ikke ville vite, fordi barnet kan virke helt normalt med disse feilene (det kan f.eks. være en feil som gjør at de er litt sene ,eller ikke mer enn at de blir sterile når de blir voksne). dvs kanskje ville det vært en mindre belastning å ikke vite, for du ville ikke merket det selv, antakelig. det er derfor tror jeg, de syns det er viktig at det gis genetisk veiledning før du tar testen.
jeg var "heldig", og fikk sannsynlighet for downs som om jeg var en 15 år gml. jente (dvs lite sannynlig ,men ikke umulig). problemet er såklart hvis man får et ullent svar av undersøkelsen. så man bør tenke igjennom på forhånd hva man vil med det, tror jeg.
lykke til, hvertfall!!
|