Sv: Erfaring som stallmedarbeider?
|
|
Har jobbet noen år i stall og en ting er sikkert: dette er ikke en jobb du tar for å nedbetale huslån.
Negative sider: dårlig lønn, lang arbeidstid, tunge løft, man er lett erstattelig fordi det er skokker med ungjenter som drømmer om en slik jobb, skader, mye løping til tider. Lite lyst til å jobbe ekstra med egen hest etter jobb.
Positive sider: man blir ekspert på hest og ender opp med å være en potet som kan det meste, fra lett helsearbeid og krise-hovslageri til genetikk og ikke minst adferd. Man får ridd/kjørt/handtert hest i en grad de færreste har anledning til - dvs kompetansen man får er enorm. Det er en veldig givende jobb og det er spesielt å være elsket av en hel stall. Treningen er gratis og variert - man blir ekstremt sterk og utholdende. Og også den ekstra ridning/kjøring et.c. - den får et enormt boost når man holder på med mange hester pr dag. En plass jeg jobbet ridde jeg fort 3-4 hester pr dag minst tre kvarter eller mere pr hest. Selv om det for det meste var turtridning har jeg aldri lært så mye ridning på så kort tid før.
Hva trengs av en stallmedarbeider? For det første å være pålitelig. Møt opp når du skal møt opp, gjør det som skal bli gjort - ikke sitt og ha pause i utregnsmål når det er masse som skal gjøres. Generell erfaring fra egen hest og lærevilje om man skulle være litt bakpå med egen erfaring. Med en dose ydmykhet og lærevilje kommer man veldig langt. Og være nøye med utstyr og hester - behandle alt som ditt eget.
Men er man glad i hester og kommer til en plass som behandler medarbeiderne sine bra, har begrenset arbeidstid og en lønn du kan leve med, tror jeg ikke det finnes bedre type jobb enn hestejobb. Jeg tror det viktigste er å ha en sjef du kan leve med.
ps. Selv om du har hatt hest før, gjør deg ikke til en god stallmedarbeider automatisk. Alle de jeg har vært borti som har jobbet sammen med meg over kortere eller lengre periode og som har hatt hest selv, har fått en skikkelig nedtur (ok - de var unge jenter med kanskje et noe urealistisk syn på ting), mens ferskinger tar det som regel fortere. Det finnes nesten ikke likhet å bruke 2-3 timer på en hest hver dag i uka og å passe på mange hester 8-10 timer pr dag.
ps2: tar du jobben - pass på ryggen. Løft med beina, aldri med ryggen.