Fikk du svaret med en gang eller har du tatt blodprøve før og fått svar nå? Trodde ikke de brukte blodprosent lenger jeg. Mulig de for raskest skyld gjør det allikevel da. Blodprosent måler jo jernet i blodet her og nå. Men jernlagerne tar det mer tid å få svar på og måler da hvor store lagerne av jern er, som blodet kan få tak i, men ikke bruker pr. nå.
Et jernlagernivå (er det ferritin den verdien heter tro) på 8 er lavt, men normalt sett ikke hinsides. Det varierer, men man vil være alt fra sliten til veldig sliten med en så lav verdi.
Hva blodprosent angår så trodde jeg at verdiene der lå oppunder 100 jeg. Mener å huske at jeg lå på 95 en gang. Men det er noen år siden. Nå måler jeg bare ferritin. For selv om blodprosenten var svært god så kunne jeg ha jernlager på under 8-9.
Blodoverføring mener jeg det blir snakk om når ferritin går under 6.
Grunnen til jernmangelen kan være mange. Jeg har et helt normalt kosthold og ingen rare blødninger eller andre skumle sykdommer. Allikevel går jeg alltid i minus på jernet. Veldig i minus etter lengre tid uten jerntilskudd. Så jeg tar jern litt nå og da for å vedlikeholde jernlagerne og en gang i året/annethvert år tar jeg blodprøve for å måle lagerne for sikkerhets skyld. Nå var de på 16 (verdien skal være mellom 12 og 60 mener jeg å huske). Og jeg har et jern- og fiberrikt kosthold (dog ikke overflod av andre jernrike matvarer og drikker litt melk som reduserer jernopptaket). Men mat alene får ikke opp jernlagerne, til det må man ha tilskudd. Noen klarer å vedlikeholde med jernrikt kosthold, andre ikke (som meg).
Og ang. sykemelding. Det er formen din som avgjør om du er syk eller ikke. Det er legens avgjørelse å skrive en sykemelding, men det er basert på hvor syk du er. Samme hva teorien sier at du skal være i stand til å gå på jobb. Når du høres så sliten ut som du gjør nå tror jeg du ikke skal bekymre deg for om legen velger å sykemelde deg eller ikke.
http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm
Der har du god informasjon. Pasienthåndboka tror jeg også har meget god informasjon (mener jeg har lest mesteparten av det jeg her sier derfra).