Vis ett enkelt innlegg
Gammel 04-09-2008, 09:21   #3
*Heidi*
Medlem

*Heidi* sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 155
MP Rating: 0% (0)
*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.*Heidi* har mye å være stolt av.
Sv: Lav blodprosent.. hva kan det skyldes??

[quote=muslingen;7304106]Fikk du svaret med en gang eller har du tatt blodprøve før og fått svar nå? Trodde ikke de brukte blodprosent lenger jeg. Mulig de for raskest skyld gjør det allikevel da. Blodprosent måler jo jernet i blodet her og nå.

Hva blodprosent angår så trodde jeg at verdiene der lå oppunder 100 jeg. quote]

Takk for informativt svar!

Fikk svaret med en gang ja.

Har kikket litt på nettet og ettersom jeg har forstått så måler ikke blodprosent jernet i blodet, men antall røde blodlegemer. De røde blodlegemene frakter oksygen rundt til cellene i kroppen og når man har for lite av dette får kroppen for lite oksygen, derfor kan man bl.a bli svimmel.

Lette litt på internett og fant dette:
  • Blodprosent måles i enhetene g/dl. Mange faktorer påvirker blodprosenten, og det er store forskjeller fra person til person, mellom kjønnene og i forskjellige aldersgrupper
  • Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn:
    • 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder
    • 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder
    • 11,0 g/dl hos gravide
    • 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder
    • 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år
Grad av anemi
  • Alvorlig anemi defineres som Hb mindre enn 8 g/dl
  • Moderat anemi defineres som Hb 8-10 g/dl
  • Lett anemi defineres som Hb mellom 10 og nedre referansegrense
Og min var på 8.

Nå har jeg som sagt lest litt på internett og sammen med lav blodprosent/anemi dukker også ordet blodkreft opp... Huff, ikke alltid det er så lurt å lese for mye på nettet... Får masse informasjon, men så blir man jo desto mer bekymret også

*Heidi* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat