Vil tippe at legen din i første omgang ber om flere blodprøver (jernlager i alle fall, den tar det litt lengre tid å få svar på) og følger opp utfra resultatene
Ammer du, eller kan det være noe med kostholdet som har ført til lav blodprosent? Te, kaffe eller melk til alle måltider gjør det vanskelig for kroppen å ta opp jern i maten du spiser, mens C-vitamin (drikk appelsinjuice feks) øker opptaket. Det finnes enzymer i kjøtt og fisk som letter jernopptaket, rødt kjøtt inneholder mer jern enn hvitt kjøtt, og elgkjøtt inneholder mer jern enn storfekjøtt.
Jerntilskuddtips: Aminojern virker bra på jernlager, og Floradix på blodprosenten (dette var råd jeg fikk på nett sist jeg hadde problemer, kvalifisert synsing tror jeg, stemmer med mine erfaringer i alle fall). Jeg hadde veldig fin blodprosent den perioden jeg tok Floradix hver dag, men jernlageret ble ikke sjekket så lenge blodprosenten var fin, så jeg har ingenting å sammenligne med. Mange er raske med å anbefale de sterkeste jerntablettene som selges reseptfritt på apoteket, jeg fikk så hard mage av dem at jeg bare ga opp, tok heller Aminojern som jeg tålte mye bedre. Tok litt høyere dose enn anbefalt på pakken (1 pille = 25 mg pr døgn, de sterkeste på apoteket inneholder 100 mg, har mao litt å gå på før det blir for mye).
Lykke til på mandag