Sitat:
Opprinnelig postet av muslingen
Hm, jeg skal ikke si noe om sammenhengen mellom røde blodlegemer og jern og -lager. Tenkte anemi var jernmangel, men det er kanskje blodmangel?
Får man bare blodoverføring ved lav blodprosent altså? Interessant.
Som du ser ligger du akkurat på grensen mellom moderat og alvorlig anemi. Det er bra dette følges opp.
Men jernlagerne har jo noe å si for hva blodet kan hente av jern?! Er det ingenting i lagerne er det ingenting å hente heller?!
Og jerntabletter ja. Isj! Fastlegen foreskrev 200mg (kan det stemme?, dobbel dose av de sterkeste de hadde på apoteket) da jeg var gravid og manglet jern. Og invalid av bekkenløsning. Og minimal matlyst så derfor dårlig kosthold. Jordmor steilet da hun hørte dette! Jeg hadde fått forstoppelse momentant om jeg hadde tatt så mye. Nå tar jeg hemofer. De er laget på griseblod og ikke syntetisk som de andre. De er derfor svakere, men taes visstnok bedre opp av kroppen fordi de er "ekte".
Legen kommer nok til å gi deg en beskrivelse på hva du skal ta og sånn. Lykke til!
|
Aner ikke jeg altså, er frisør og ikke doktor
Men merkelig at ikke jeg har fått blodoverføring med mine konstant lave jernlagre over så mange år. Det har faktisk ikke vært nevnt en gang.
Men jern sørger jo for at både jernlagre og blodprosent går opp.
Om man reagerer negativt på jerntabeletter kan jerninjeksjoner gis og dette skal virke i løpet av veldig kort tid.
Har forøvrig blodprosent på 10, som heller ikke er så alt for høyt.