Vis ett enkelt innlegg
Gammel 13-04-2009, 21:59   #7
Elsie
Supermedlem

Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,365
MP Rating: 0% (0)
Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.
Sv: Polihydramnion (for mye fostervann), erfaringer?

Jeg hadde polihydramnion med storebror. Kjenner godt igjen bekymringene du føler nå. Da det ble oppdaget hos meg, i uke 35 (rapporten min om det ligger her), ble jeg sendt til Riksen til kontroll, akkurat som du blir. Da det ble oppdaget var største lomme på 8,5. AFI fikk jeg ikke.
Riksen valgte i mitt tilfelle å tappe fostervann da de ikke ønsket at jeg skulle gå i fødsel slik tilstanden var. Rapporten min fra den undersøkelsen kan du lese her. Jeg ble tappet den 8/7, for ca 800 ml da de måtte avbryte siden barnet kom i veien, og ved kontroll den 16/7 hadde vannmengden økt til større enn før tapping. Jeg husker ikke eksakte mål på lommene, men AFI mener jeg å huske var 32. Jeg fikk også streng beskjed om å legge meg ned dersom vannet gikk pga høy risiko for navlestrengsfremfall. I uke 38, 3 dager etter kontrollen, gikk vannet tidlig på morgenen og det kom enorme mengder med et smell. Jeg lå heldigvis i sengen og fikk slengt rumpa opp på dyna i tillegg. Ble fraktet liggende fra sengen ut i ambulanse og til Riksen, hvor vi ventet på fødsel. Veene kom aldri skikkelig hos meg, og utpå kvelden ble jeg veldig dårlig med magesmerter og oppkast. Gutten min sin hjertelyd sank til 40 slag i min og det ble såkalt katastrofesnitt. Alt gikk bra og han ble født frisk og rask. De fant aldri ut hvorfor jeg hadde for mye vann og sønnen min var (og er) det i alle fall ikke noe i veien med.

Jeg bekymret meg mye i siste svangerskap om dette skulle skje igjen, men alle legene jeg snakket med sa det ikke var øket risiko. Denne gangen gikk jeg tvillinggravid og hadde normale mengder vann.

Lykke til videre med deg. Det er en øket risiko for at vannet kan gå, så du bør nok passe litt på tempo/aktivitetsnivå. Jeg erfarte også at vannet var årsaken til at jeg hadde sinnsykt med kynnere. De kom hyppig, regelmessig og var kraftige nok til at jeg måtte stoppe og puste meg gjennom.

Ang problemer med spiserør, så stemmer det at det kan være en misdannelse der. Innsnevring, tror jeg de snakket om, slik at barnet ikke får i seg maten normalt? I alle fall, dette følger de nøye med på etter fødselen og det kan opereres dersom det viser seg at dette er problemet. Jeg husker de fulgte veldig nøye med på sønnen min og det var et fryktelig pes meg veiing før og etter amming for å se at han fikk i seg normale mengder melk.

Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat