At mitt barn, etter klar veiledning fra voksne som prøver ta hans perspekt i situasjonen (kan være sjelden vare i en barnehage), ikke klarer å avslutte en uønsket adferd eller aktivitet, blir tatt ut av situasjonen, er helt greit. At barnet blir satt i skammekroken til en tid som de voksne synes er passende - det hadde jeg ikke godtatt uansett hva dere i barnehagen mener virker eller ikke.
Jeg mener at timeout i barnehagen er en falitt erklæring for at de voksne ikke lenger har kontroll og klarer å ha autoriteten i alle situasjoner - og da er det de voksne som må gå i tenkeboksen, ikke barna. Som jeg skriver så er jeg ingen tilhenger av timeout i hjemmet, men i barnehagen bør det iallefall være rom, tid og anledning for å lære barna andre måter å klare å finne egne grenser og måter å begrense/beherske seg på. Det er en viktig del av sosialiseringen og ingen blir sosialisert sittene alene på en stol i gangen.
Når de største barna i barnehage er litt høye eller finner på ting som ikke passer, så er det tilstrekkelig at jeg visker dem litt i øre - med noen har jeg laget avtaler, andre trenger jeg bare å få øyenkontakt med - så det er helt mulig å roe ned en barnegruppe uten straff og "metoder"
93, 96, 99 og 08
Sist endret av Tash; 12-06-2009 kl 17:40.
|