+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 17 av 17

Diskusjon: Tidlig ute.

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba 1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    ved fjord og fjell
    Meldinger
    1,832

    Tidlig ute.

    Det er vel ikke helt stuerent å legge ut noe her (?), men

    Må bare fortelle, håper dere bærer over med skrytet

    Jenta vår på 4 1/2 år er tidlig med å lese!
    Hun har vært ganske så opptatt av bokstaver en stund, og kommet hjem fra barnehagen med ark hvor hun har skrevet navnet på andre barn osv. Hjemme kunne hun finne på å spørre "Hvordan skriver man Markus, mamma"? osv
    Så forteller vi henne.
    Det var nå så sin sak.

    Men noen kvelder nå, sitter vi med boka "Da klokka klang" med Fifi og Fofo som noen kanskje husker fra ørti år tilbake, og der har det skjedd en del:

    Nå leser hun - etter at du formelig ser at hodet tenker: - "Fifi ser ras". "Ola ser lim". osv. Hun draaar på ordene. Kan f.eks sitte ganske lenge med "f", og slite for å komme seg videre til vokalen. Men hun greier det.
    Alt står med små bokstaver, ikke store. Vi hopper litt hit og dit i boka, så jeg ikke mistenker henne for å pugge/ eventuelt kun dra nytte av fotografisk hukommelse.

    For å avbalansere litt: Hun kan ikke alle bokstavene enda. Og storebroren hennes lærte å lese først i fjor, i første klasse.
    Dette har nok MYE med interesse å gjøre altså. Hun interesserer seg for ord for tiden, storerbroren hater å gjøre lekser (selv om han kan å lese.)
    Sist endret av Simba 1; 14-09-2009 kl 23:27
    Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Tidlig ute.

    Så flink hun er! Du har all grunn til å være stolt.

    Synes ikke du skal unnskylde det i det hele tatt, jeg.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

    Sv: Tidlig ute.

    Så flink hun er!! Min 4,5 åring er ikke i nærheten en gang.

    Og jeg synes forresten det bare skulle mangle om man ikke kunne legge ut skryt om de fantastiske søte små! Man blir jo stolt, og da må man få skryte litt

    Støttemedlem av AF's jaktlag

  5. #4
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba 1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2002
    Sted
    ved fjord og fjell
    Meldinger
    1,832

    Sv: Tidlig ute.

    Takk, dere!


    ---litt godt å kjenne på det å kunne få lov å skryte litt av og til også.
    Hilsen Simba 1 og ungene (2002 og 2005)

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Emmami sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bergen, vel
    Meldinger
    5,882

    Sv: Tidlig ute.

    Kjempeflink!
    + = 1997 og 2005

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Sølva sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    2,140

    Sv: Tidlig ute.

    Flink pia
    Som jenta mi ho

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Miwana sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,524

    Sv: Tidlig ute.

    Så flink hun er!

    Kanskje hun har plukket opp litt av storebror. Skjora her har vært veldig opptatt av bokstaver, og knakk lesekoden før skolestart. Hun var som en svamp da Sjørøveren arbeidet med leksene i fjor (som han heller ikke liker noe særlig..)

    Det er lov å være stolt, det har du all grunn til
    Miwana, Sjørøveren 02, Skjora 03 og Solstråla 07
    Enjoy the little things in life...
    for one day you`ll look back and realize they were the big things


  9. #8

    Sv: Tidlig ute.

    Flinke jenta, skjønner godt at du er stolt

  10. #9
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

    Sv: Tidlig ute.

    Så flink hun er! Vær stolt av henne, du!

    Vi har også ei på 4.5 år som er veldig interessert i bokstaver. Hun skriver også endel, men hun leser ikke enda.
    05
    08

  11. #10
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,679

    Sv: Tidlig ute.

    Synes det er saa koselig med slike innlegg jeg. Har all grunn til aa vaere stolt av henne, flinke jenta.


    Troy Des. 06
    Ivf mirakel juli 12

  12. #11
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Brusglass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    I det hvite hus...
    Meldinger
    603

    Sv: Tidlig ute.

    Så flink hun er! Jentene mine har ikke vært i nærheten en gang på den alderen. Jeg synes du kan ta deg lov til å skryte litt,det er moro når barna er tidlig ute med noe
    Stolt mamma til '90,'92,'99 og '00

  13. #12

    Sv: Tidlig ute.

    Så artig Skjønner godt at du vil "skryte" litt, synes også det er morsomt når poden klarer nye ting! Blir jo "ivrig" og glad på hans vegne da! Nå kan han alfabetet, og skrive mitt og hans navn, og skriver ting hvis vi sier hvilke bokstaver han skal skrive. Men kan ikke lese enda. Gleder meg til det skjer,- men presser ikke. Han selv er så glad og stolt fordi han kan alle bokstavene. Han er snart 5 år. Spennende når lesekoden knekkes!

  14. #13

    Sv: Tidlig ute.

    oi så flink hun er. Kanskje hun blir en liten lesehest som min jente. hun begynte å lese også da hun var 4 nettopp fyllt 4, og hadde da lenge stavet ord og skrevet korte ord.
    Fortsett å stimulere og lese for henne og la henne prøve seg selv når hun ønsker.. snuppa her er nå 6, og koser seg med lange bøker hver dag. HUn har fått egne bøker og matriale på skolen. Godt at skolen har kommet lengre enn de hadde på "vår tid".

    jeg husker og Fiffi og foffo.
    Sist endret av Strikkis; 17-09-2009 kl 07:26
    En stor og en liten.

  15. #14
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mimi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Vestby
    Meldinger
    1,260

    Sv: Tidlig ute.

    Så heldig dere er! Det finnes vel ikke noe som er bedre enn dette! Tenk når hun begynner på skolen, hvor enkelt visse ting vil fortone seg for henne. Hun har en klar fordel av dette i forhold til skolesituasjonen! En ønskedrøm for hver foreldre.
    August 06
    15.08.09


  16. #15
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cazandra sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2001
    Sted
    Egersund
    Meldinger
    11,668

    Sv: Tidlig ute.

    Gratulerer!! Kjempeflott at hun leser allerede nå!!
    Storesøster-2001
    Mellombror-2003
    Lillesøster-2006
    http://www.inspirasjononline.com/for...referrerid=704

  17. #16
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2006
    Meldinger
    1,056

    Sv: Tidlig ute.

    Det høres definitivt ut som om hun leser

    Min snart-5-åring elsker òg å lese. Storesøsteren er ikke like interessert. Hun har kunnet det en stund, men syns det er slitsomt å lese (det er det jo i begynnelsen). Men lillebroren elsker å knekke koder. På 4-års-kontrollen kunne han få bokstaver. 3 mndr seinere leste han (han var bare overmoden, så jeg viste han koden, som han knakk med én gang). Da kunne han 10-12 bokstaver. Siden da har han lest og lest: "Ka hetar den, mamma?" Nå tror jeg han kan omtrent alle de store bokstavene (og noen små òg, tror jeg). "Kor begynnar eg?" Han kan ikke leseretningene enda, så han leser og skriver i alle retninger - speilvendt og opp ned òg... Han leser på påleggsembalasje og skilt - kommer ikke videre før han har lest bokstaver vi skal forbi (tar litt lang tid å komme av gårde av og til, men...)

    La henne skrive på datamaskin med litt store typer - da blir boksavene finere, det tar kortere tid å skrive dem (når hun finner ut hvor de forskjellige er), og det blir en fin tekst å skrive ut. Begge mine eldste skriver "brev" på data. Det blir veldig fine tekster (ikke lange, men artige), og jeg lagrer dem med dato.
    -03, -04 og hjertebarnet nov. 07

  18. #17
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    becky+1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Meldinger
    1,228

    Sv: Tidlig ute.

    Så artig og det er jo bare en pluss! Hvorfor i alle dager kan man ikke skryte litt. Iallefall på et slikt forum som dette! Man er jo så stolt og siden det ofte ikke tar seg ut i andre sammenhenger eller sammen med venner med barn så er det godt å få det ut *lage ny tråd*

    Synes man bare kan fortsette å stimulere når hun viser interesse. Er jo strålende!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine