+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32

Diskusjon: Culture Shock

LilleWombat
    Gjest

Sv: Culture Shock

For moin del var det vel at alle var saa super hyggelige...hilser i hytt og pine og prater med deg om alt og inget.

Fikk helt bakoversveis da jeg saa at her slaar de barna sine paa appen gate, i butikken osv..begynner aa bli vant med det naa, men jeg blir enda forbanna av aa se det.

Ellers er det alle krypdyrene og at alle sover med laken, jeg MAA ha dyne ellers fryser jeg rava av meg.

- kaker og potetgulli matboksen
    -ingen helgekos(snakker om mat altså ), samme mat uansett dag.
    -ingen leggerutiner,
    -veldig mye søtt
    Mange tuing jeg sytes var hårreisende, men man blir vant med det, og heldigvis ser mannen at det finnes sunnere alternativer
    Men å ha ekstra kos på kvelden i helgen er dødfødt. bare hvis det er kaker o.l, men ikke taco, pizza osv.
    Martine og vesla født 23.02.03

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    geysirland sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    2,170
    Blogginnlegg
    62

En dyne kan nok være romantisk nok, men når hverdagen kommer og sengekompisen din slipper en av sine sure fjerter som kommer sakte sivende under teppet på din side og rett opp i nesa di når du sover...Næh...ikke særlig delikat spør du meg. To dyner er tingen.

Sitat Opprinnelig postet av jupiter_c Vis post
    så jeg vet ikke egentlig hva det var, men når vi skulle ha brød så sto valget somregel mellom loff-aktig brød, eller helt super grovt mørkt brød.
    Det er ikke grovt, det er lyst brød som er farget mørkt.

Og svenskene spiser fastelavensbolle i dyp tallerken med melk over.
    Og kjøttbuller på julaften, det spiser vi på en helt vanlig tirsdag..

05 og 07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,679

Jeg liker stor dyne jeg da. En ting som har vaert vanskelig aa bli vandt med etter at jeg flyttet tilbake til norge er hvor uhofflige nordmenn kan vaere. Toppen var naar en telefonselger slengte paa roeret fordi jeg maatte tenke meg om

Troy Des. 06
    Ivf mirakel juli 12

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    jupiter_c sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    1,599

Sitat Opprinnelig postet av Sjöstjerna Vis post

hehe, nei det er ikke fint brød som er farget mørkt :P
    det er mørkt, super grovt brød, vet ikke hva de putter i det som gjør at det blir mørke brunt i farge med noe er det. Også er det ganske hardt, så man spiser tynne skiver av det, gjerne med smør og ett tykt lag syletøy oppå, fordi brødet er en smule beskt i smaken alene.
    men som sagt det er nok mer typisk finsk/russisk enn svenskt det brødet der

(det nærmeste jeg kan tenke meg av type brød vi har har her hjemme er faktsik barkebrød.. både i smak (barkebrødet er enda mere beskt da, og går jo omtrent ikke ann å spise.. hehe) og tekstur..)
    jupiter, -03, -05 og -07

Seniormedlem
    Jacobs_mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,677

Första julen jag skulle fira i Norge, vi skulle köpa lys till adventsljus-staken. Gubben går för att hämta och kommer tillbaka med LILLA lys!!!! Då trodde jag att han tulla med mig, och jag skulle då ABSOLUT inte ha lilla lys, de skulle ju vara röda.

Huskar inte helt om jag fick röda lys, tror jag fick det... Nu har jag lilla lys till advent, bara sånn till upplysning...

Fick också litt sånn när jag läste på en reklame på t-bana och det stod alfabetet och det slutade : æ - ø - å. Jag log högt och sa, se de har skrivit fel på reklamen. Hade litt fel där ja... (i sverige skriver man å - ä - ö. )

MAn tror inte att det kan vara så mycket skillnad mellan Sverige och Norge, men det är en massa små saker, och jag hade litt svårt med det att det inte fanns välling. Ullkläder var också nytt för mig, tog mig många år att börja bruka det.
    Kristina, mamma till Storebror aug-02, Lillebror mars-04 och Lillasyster jan-06!

Seniormedlem
    Jacobs_mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,677

Sitat Opprinnelig postet av Sjöstjerna Vis post

Vet inte om vi tänker på samma bröd, men menar du det grova som är färdig uppskuret? Det är super-mega-grovt, och är nog inte färgat?

Ja, många nordmenn stussar på det att vi har köttbullar på jul, men det är liksom inte bara köttbullar, det är ju julkorv,prinskorv, julskinka, sill av ymse slag osv.. DET är julmiddagen, köttbullarna är bara en liten del.

Något som jag syns är ekkelt, är fastelavensbullar med syltetøy inni. Må jo vara mandelmassa...
    Kristina, mamma till Storebror aug-02, Lillebror mars-04 och Lillasyster jan-06!

Sitat Opprinnelig postet av Jacobs_mamma Vis post
    Vet inte om vi tänker på samma bröd, men menar du det grova som är färdig uppskuret? Det är super-mega-grovt, och är nog inte färgat?

Nei, ikke sikkert vi tenker på samme brød.. men vet at mye av det svenske brødet er mørkt pga farge (noe i Norge også).

Ja, många nordmenn stussar på det att vi har köttbullar på jul, men det är liksom inte bara köttbullar, det är ju julkorv,prinskorv, julskinka, sill av ymse slag osv.. DET är julmiddagen, köttbullarna är bara en liten del.

Joda, vet det er mer enn kjøttbuller da, men må bare erte dere med det.

Något som jag syns är ekkelt, är fastelavensbullar med syltetøy inni. Må jo vara mandelmassa...

Har ikke mandelmasse i engang vi, men krem..
    Svarte med rødt i innlegget jeg..

05 og 07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,679

Sitat Opprinnelig postet av Jacobs_mamma Vis post
    Första julen jag skulle fira i Norge, vi skulle köpa lys till adventsljus-staken. Gubben går för att hämta och kommer tillbaka med LILLA lys!!!! Då trodde jag att han tulla med mig, och jag skulle då ABSOLUT inte ha lilla lys, de skulle ju vara röda.
    Samme opplevelsen i USA. Vertsfamilien min kom med advents-stake med rosa lys
    Jeg bruker faktisk roede lys naa, syntes det var bedre enn rosa, og naa er jeg vandt til det

Troy Des. 06
    Ivf mirakel juli 12

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

Sitat Opprinnelig postet av Botero Vis post
    I called it a Shock because when you see something diferent you do this face But sure they are the diferents that make us special and thanks for that...

About weedings, in Colombia we drink and dance before the dinner. My mother in law had toooo much wisky before the buffet sure she was not use to it.
    Not in all colombian weddings - I have been to at least five... with dinner first...

And I would not call the duvets in Colombia dyne - I have taken with me at least 6-7 norwegian dyne om request to Bogota... and nobody wantet a big one

Dyne in San Andres???

My biggest cultral shock must have been cheese in hot chocolate and guns on doormen and police
    + + +

Medlem
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

Re: Sv: Culture Shock

Artig tråd dette her. Starter den opp igjen jeg...

Kanskje ikke kultursjokk, men... I Holland har de majones på chipsen... Og så er det ikke så enkelt å få tak i potetgull med kun salt rundt om i verden (Europa og Asia).

Har ikke opplevd så mange sjokk selv, men bekjente har stusset på oss nordmenn;
    Har hatt spanske venner på besøk som var overrasket over at hvermansen kunne komme helt inn til veggen på Slottet i Oslo, til og med inn på Slottet. Og lettere sjokkert over at det lå folk og solte seg, og hadde picknick, i kongens hage (Slottsparken. Så var det folk (unger) som badet i fontenene i sentrum av Oslo... Det synes de var rart ja
    Lettkledde turister på stranda og ved basseng, gjerne toppløse, sjokkerer de fastboende i mange land rundt i verden.

Mine kultursjokk... ris og stekt fisk til frokost (Filippinene), muffins og søt kjeks til frokost i Spania
    savner min og og vil ha

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine