+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: BUP/DPS

  1. #1
    Juniormedlem
    Rykte

    Medlem siden
    Apr 2011
    Sted
    Utenfor Bergen
    Meldinger
    1

    BUP/DPS

    Hei.
    Her er min mening om BUP/DPS.
    Min mening om BUP/DPS er at de må få vekk aldersgrensen og heller ha det slik at voksene, ungdomer og barn som har fobi, adhd, autismespekterforstyrrelser, søvnproblemer, atferdsproblemer osv går på BUP poliklinikk og de som har psykose, depresjon, spiseforstyrrelser osv går på DPS poliklinikk.
    Jeg forstår mer at det er alder på BUP sykehus og DPS sykehus for der er det jo tross allt flere passienter.

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,581

    Re: BUP/DPS

    Ofte har de med de første nevnte diagnosene også de andre da... Og en vet sjelden om alt når en henviser, samt at ting utvikler seg etterhvert.

    (Dessuten er det hab.tjenesten som har autismeforstyrrelser de fleste steder i landet)
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Underlig sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,724

    Sv: BUP/DPS

    Det er helt klart behov for bedre "overgangsendringer" fra barn/ungdom/voksen men ren diagnoseinndeling er ikke svaret. For det første er selve diagnosene i endring over tid, for der andre er komorbiditet mer regelen enn unntaket, for det tredje er hvilken diagnose sim blir satt en vurderingsak - det er en vanskelig prosess og ulike spesialister kan komme til ulike konklusjoner. I tilegg kan man sette spørsmålstegn om sykdomsperspektivet er det beste - for alle, eller noen lidelser/ forstyrrelser.

    En annen ting er at "inndelingen" din ikke henger på greip- du "skiller" lidelser som er nært beslektede fra hverandre og setter ulike lidelser sammen. Det ligger helt sikker en verdifull erfaring bak ideene dine og du kommer nok lenger ved å dele den enn med å komme med en løsning som i grunnen viser lite oversikt. Det blir som om jeg hadde hatt en dårlig erfaring med banken og som kunde planla hvordan de skulle omorganisere tjenestene... Det ville ikke ha noen nytte for dem og ikke blitt tatt alvorlig. En brukererfaring er derimot både nyttig og kan faktisk føre til bedring.
    + + +

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine