+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Diskusjon: Toårskontroll

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

Sv: Toårskontroll

Vi fikk brev med innkallelse til 2årskontroll i posten i dag. Skal dit 3/5, da er det time både hos lege og helsesøster stod det.
    f. 190309

f. 031011

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av monica75 Vis post
    Er ikke det normale mål for en 2-åring. Min er rimelig lik din, 93 cm og 13 kg. Og vi er ikke lange altså
    Det eksisterer to skjema, et fra WHO og et nyere som er tilpasset norske forhold.

Gutt 0-6 år WHO:
    http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...-vekt-668.html

2 år sier 88 cm som gjennomsnitt men fra 82-95 som øvre og nedre normalområde.

Gutt 1-6 år norsk:
    http://resource.nhi.no/resource/4286...t-gutt-1-5.pdf

82-92 cm øvre og nedre lengde normalområde, 87 som gjennomsnitt.

Min lange og slanke gutt har jeg målt lengden på nå og han er nok nærmere 95 cm, kanskje like under det. Samt nesten 13 kg. Jeg er lang, men ikke min mann. Alle tre ungene har sprengt skjema på lengden fra og med de har vært ca 6 mnd gamle og er fortsatt lange. Jeg ble fort lang, men slutta også å vokse veldig tidlig.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Sitat Opprinnelig postet av monica75 Vis post
    Er ikke det normale mål for en 2-åring. Min er rimelig lik din, 93 cm og 13 kg. Og vi er ikke lange altså
    Tja, snittet er 90 cm tror jeg, det er i allefall litt under klesstørrelsen for 2 år, og det er jo 92. Så de er nå litt lenger enn snittet da, disse gutta våre. Har til gode å møte unger som er like gamle som lille T som er like lange eller lenger enn ham. Men det er kanskje bare tilfeldig at ungene i bhg og omgangskretsen vår er litt små da, det vet jeg jo ikke.

Storesøstra til minsten her var 95 cm som 2-åring, nå er hun 7 år og 135 cm ca. Har alltid vært av de lengste i klassen, og bruker jo str 9-10 år(134-140) i klær.

Vi er forøvrig ikke spesielt lange vi heller, men jeg har foreldre og besteforeldre som var nært oppunder 2 meter. Det var derfor jeg blandet inn flaggstanggenene
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Det eksisterer to skjema, et fra WHO og et nyere som er tilpasset norske forhold.

Gutt 0-6 år WHO:
    http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...-vekt-668.html

2 år sier 88 cm som gjennomsnitt men fra 82-95 som øvre og nedre normalområde.

Gutt 1-6 år norsk:
    http://resource.nhi.no/resource/4286...t-gutt-1-5.pdf

82-92 cm øvre og nedre lengde normalområde, 87 som gjennomsnitt.

Min lange og slanke gutt har jeg målt lengden på nå og han er nok nærmere 95 cm, kanskje like under det. Samt nesten 13 kg. Jeg er lang, men ikke min mann. Alle tre ungene har sprengt skjema på lengden fra og med de har vært ca 6 mnd gamle og er fortsatt lange. Jeg ble fort lang, men slutta også å vokse veldig tidlig.
    Ja, da er nå 94 cm en god del over snittet, og utfra det norske skjemaet er han jo også uten for øvre normalområde. Takk for linker
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For meg er dere alt

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg var 170 lang, 40 kg og 40 i skostr som 10-åring. Berre lekkert! Absolutt øvre normalområde for jente er 150 cm og jeg var 20 cm lenger enn som så.

Da får skjema bare være skjema

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Jeg var 170 lang, 40 kg og 40 i skostr som 10-åring. Berre lekkert! Absolutt øvre normalområde for jente er 150 cm og jeg var 20 cm lenger enn som så.

Da får skjema bare være skjema
    Noe sier meg at du var sånn passelig slank Jeg er så vidt over 170 nå, men *kremt* _litt_ over 40 kg da
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For meg er dere alt

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    monica75 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nannestad
    Meldinger
    2,965

Ok
    Ser at 2-åringen på avdelingen til lillebror er et par cm mindre (90 kanskje). Så Adrian er nok kanskje litt lang ja. Bruker 98 i klær.
    Storebror 24.05.05 Lillebror 11.03.09

Sitat Opprinnelig postet av Stine-mor Vis post
    I dag har vi vært på toårskontroll. S ble godkjent, selvom hun var noe liten for alderen.

9,7 kg og 80 cm. Noen mindre?

Her er den bratte ( ) vekstkurven hennes.

Ellers er alt som det skal være. Hvordan gikk det med deres små? Dere som har vært på kontroll?
    lenge siden jeg har vært her inne Men min prins er på størrelse med din S Stine-mor. Han var 9,5 kg og 82 cm på toårskontrollen, lille spiren min.
    Sist endret av nelly73; 11-04-2011 kl 14:58
    Våre små prøverørsmirakler

Englejente f/d i uke 28
    Prinsen født 08

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

Vi har fortsatt ikke fått innkallelse til kontroll. Kanskje de har kuttet den ut her også..
    Skal bort og høre med de!
    2002, 2009, 2011.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kel1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    601

Iht skjemaet som Berta la ved så lå mini akkurat på gjennomsnittet når det gjaldt lengde men under gjennomsnittet når det gjaldt vekt da han rundet 2 år. Hjemmemålt.

Den siste mnd tror jeg imidlertid at han har strukket seg litt til fordi buksene som før ble brettet opp ikke brettes opp lenger. Tror han er inne i en voksefase akkurat nå. Tipper mini til slutt kommer til å bli ca 180 som sin far.
    Lillegutt kom til verden feb 2009

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Murbella sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    379

P var på toårskontroll i går. Han veier 10,9 kg, høyden har de ikke klart å måle siden han var under 1 år for han motsetter seg det så veldig. Vekta har vi det siste året funnet ved først å veie oss sammen og deretter meg alene. Differansen er P sin vekt. Men jeg forsøkte meg på å måle ham der selv og kom til ca 81 cm. Så han er en liten gutt.
    f. 190309

f. 031011

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

Nå har jeg omsider offisielle tall her også, lille T var på kontroll på tirsdag. Da var han 93,5 cm og 13,5 kg, så hjemmemålingene stemmer ganske greit. Har målt ham liggende her hjemme, mens på helsestasjon ble han målt stående, kanskje derfor det ble en halv cm i forskjell.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For meg er dere alt

Var idag på 2 års kontrollen. Han var 13,8 kg og 91,5 cm og var helt passe og fikk masse skryt av hvor flink han var.

Da har vi også vært på 2-årskontroll (2 år og 2 mnd). Vitale mål var 12 kg og 90,5 cm - slank og litt over gjennomsnittet lang
    april 07 og mars 09

Og vi var på onsdag. Han veier 14,6 kg og ble målt til ca 90 cm. Følger fint sin kurve.
    Var litt sjenert i starten, men tødde opp etter hvert. Språket var ikke veldig bra (det vet jeg jo), og helsesøster mistenker at han fortsatt har veske i ørene, såkalt skjult ørebetennelse. Så vi skal innom legen der på mandag morgen for en sjekk.
    På språktesten ble han bedt om å sette skoene på fatet. Det var det ikke snakk om, de skulle på beina til bamsen. Ellers gjorde han det han skulle da.

Seniormedlem
    Rykte
    pusi1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Vesterålen
    Meldinger
    2,401

Her har jeg en kraftplugg han er 15,5 kg og 89,5 cm, men ser ikke spesielt kraftig ut! Den språktesten utgikk, han nektet, lekene på gulvet var mye artigere

97,99,03 og 09

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Lignende diskusjoner

1. Toårskontroll
      Av Miffy i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 31
      Siste melding: 24-03-2006, 00:24
    2. Toårskontroll
      Av Albertine i forum 2006 og eldre barn