+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: Amming og antistoffer

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Amming og antistoffer

    Har noen spørsmål ang amming som jeg håper å få saklige svar på. Dette er IKKE en ammedebatt-tråd.

    Når en ammer barna får de antistoffer fra morsmelken. Hvor lenge har de antistoffene effekt? Vil barnet bli immun mot sykdommer jeg har hatt mens jeg ammer eller vil immuniteten vedvare resten av livet? Vil antistoffene forsvinne når en slutter å amme? I såfall hvor lenge tar det før de er "borte"? Er dette nesten som når en lader mobilen, at batteriet er fulladet mens kontakten står plugget i, men at batteriet begynner å tappe seg straks ledningen er trukket ut? Eller er dette evig batteri-boost?

    Dersom en er fire år, eller tredve år og aldri fått morsmelk, vil det ha noe for seg å drikke litt morsmelk? Eller er det bare babyer som har utbytte av mm (og igjen: evnt hvor lenge har de utbytte av det)?
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    mymlen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Moelv
    Meldinger
    1,311

    Sv: Amming og antistoffer

    Antistoffene varer ikke evig, nei. De gir en viss beskyttelse mens de blir ammer og noe tid etterpå, vet ikke akkurat, men tviler på at det er mer enn noen måneder. Dessuten, når ungen blir større så har ikke morsmelken samme effekt. Hvis ikke så kunne man jo trøkka ut noen dråper frem til konfirmasjonen og sluppet alle syke-barn-dager.. Litt halvkvalifisert gjetning er at effekten er størst de første tre månedene, og så avtar gradvis etter det..
    Sitat Opprinnelig postet av Pipling
    Mymlen har som vanlig helt rett!!
    Mymlen
    Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

    Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
    Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Amming og antistoffer

    Ja det er det jeg også har tenkt: om det hadde vært gunstig for fireåringen å få morsmelk nå ettersom hun aldri har vært ammet eller om effekten hadde uteblitt ettersom hun er så stor? Og om ammebarn har et fortrinn hele livet mot sykdom ettersom de har mors antistoffer i kroppen (men da burde ammebarn aldri bli syke noengang)? Er litt spennende å høre om antistoffer og hvor lenge de beskytter, mange ammer til barnet er over året (who anbefaler enda lengre) og hva er fortrinnet dersom antistoffene kun er "nyttige" de første månedene? Hva er da poenget med å amme til over året?
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Del-amming - antistoffer i melka?
      Av Jumbo i forum Amming og flaske
      Svar: 4
      Siste melding: 01-08-2009, 21:14
    2. Antistoffer mot røde hunder
      Av *Beate* i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 3
      Siste melding: 02-10-2008, 21:36
    3. Danner visst antistoffer
      Av Lara i forum Sykdom, plager og skader
      Svar: 12
      Siste melding: 22-06-2007, 19:30
    4. Pollensesong,antistoffer og MM
      Av MARIT 77 i forum Oktober
      Svar: 11
      Siste melding: 28-04-2006, 14:25
    5. HPA-1bb og antistoffer..
      Av Apelzin i forum Spørsmål fra SnartMammaer
      Svar: 1
      Siste melding: 04-01-2004, 00:05

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine