+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Hvem er hjemme med sykt barn?

  1. #1
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Hvem er hjemme med sykt barn?

    Hva er vanlig avtale når det gjelder fordelingen og bruken av sykt barn dagene? Si at bytte fra mor til far skjer ved at mor leverer i barnehagen om morgenen og far skal hente. Hvem blir hjemme dersom barnet ikke kan gå i barnehagen om morgenen? Hvem drar tidligere fra jobb dersom barnehagen ringer og barnet må hentes tidligere pga sykdom?
    Leaena, L -03 og M -09

  2.  
  3. #2

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Med mindre den som har hovedomsorgen har overført sykt barn-dager til den andre, er det den med hovedomsorgen som har alle alene. Den andre har da ikke rett på lønn om han/hun blir hjemme. Har man 50-50, har man også 50-50 av sykt barn-dagene, og da er det ganske naturlig den som har barnet den dagen er den som blir hjemme.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lucie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    2,283

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Jeg leste innlegget som at Leaena lurer på hvem som prioriterer å ta sykt barn dag, når man er sammen. Altså at mor leverer om morgen fordi hun begynner senere, mens far henter fordi han slutter tidligere.

    Svaret blir vel veldig avhengig av jobbsituasjon og den presise dagen det gjelder. Om mor har to viktige møter som virkelig teller, eller om far like gjerne kan ta hjemmekontor resten av dagen, osv osv. Her i huset ser vi hvert fall an, hva som passer best
    Har en april ´05 snuppe, en prins født 31.08.09 og en prins født 06.09.11

  5. #4

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Hvis man er sammen, er det jo på ingen måte noe bytte som foregår når far leverer i barnehagen og mor henter?

  6. #5
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Ser at jeg formulerte meg litt upresist. Har vært en aktuell problemstilling tidligere også, men denne gangen var spm ment i forhold til når mor og far ikke lenger bor sammen.

    Sitat Opprinnelig postet av iMum Vis post
    Har man 50-50, har man også 50-50 av sykt barn-dagene, og da er det ganske naturlig den som har barnet den dagen er den som blir hjemme.
    Virker jo fornuftig. Men hvem "har barnet den dagen" mor leverer og far henter i barnehagen?
    Leaena, L -03 og M -09

  7. #6

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Jeg vil si det er ganske selvsagt at den som henter skal ta den dagen. Samtidig har man jo halvparten av sykt barn-dagene, og da må man kunne være litt fleksible så ikke den ene bruker opp alle sine og må bruke ferie/avspassering/ulønnet fri mens den andre har alle dagene sine igjen.

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lucie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    2,283

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Hehe, da ble ting litt klarere ja

    Hvis barnet er friskt når det leveres, og så blir sykt ut på dagen, så er det "henteforelder" som tar det, vil jeg si. Hvis barnet er sykt fra morgenen av, så er det "levereforelderen" som holder barnet hjemme, og henteforelder kommer dit og henter barnet til den tiden man vanligvis ville hentet barnet i bhg/sfo/skole.
    Har en april ´05 snuppe, en prins født 31.08.09 og en prins født 06.09.11

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Leaena sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    706

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Sitat Opprinnelig postet av Lucie Vis post
    Hvis barnet er friskt når det leveres, og så blir sykt ut på dagen, så er det "henteforelder" som tar det, vil jeg si. Hvis barnet er sykt fra morgenen av, så er det "levereforelderen" som holder barnet hjemme, og henteforelder kommer dit og henter barnet til den tiden man vanligvis ville hentet barnet i bhg/sfo/skole.
    Høres fornuftig ut. Ser for meg at det i enkelte situasjoner kan være fristende å levere et litt hanglete barn som egentlig burde vært hjemme, og så håpe på at bhg ikke ringer før etter noen timer. Sånn sett er iMum sin løsning bedre, ved at samme person må være hjemme enten det er fra morgenen av eller først utpå dagen. Men at levereforelder skal bestemme at barnet er for sykt til å gå i bhg og dermed tvinge henteforelder til å være hjemme høres ikke helt ideelt ut det heller. Hmmm.
    Leaena, L -03 og M -09

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Sitat Opprinnelig postet av iMum Vis post
    Med mindre den som har hovedomsorgen har overført sykt barn-dager til den andre, er det den med hovedomsorgen som har alle alene. Den andre har da ikke rett på lønn om han/hun blir hjemme. Har man 50-50, har man også 50-50 av sykt barn-dagene, og da er det ganske naturlig den som har barnet den dagen er den som blir hjemme.


    Jeg hadde alle dagene alene å ble da hjemme selvsagt
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  11. #10

    Sv: Hvem er hjemme med sykt barn?

    Sitat Opprinnelig postet av Lucie Vis post
    Hehe, da ble ting litt klarere ja

    Hvis barnet er friskt når det leveres, og så blir sykt ut på dagen, så er det "henteforelder" som tar det, vil jeg si. Hvis barnet er sykt fra morgenen av, så er det "levereforelderen" som holder barnet hjemme, og henteforelder kommer dit og henter barnet til den tiden man vanligvis ville hentet barnet i bhg/sfo/skole.
    Sitat Opprinnelig postet av Leaena Vis post
    Høres fornuftig ut. Ser for meg at det i enkelte situasjoner kan være fristende å levere et litt hanglete barn som egentlig burde vært hjemme, og så håpe på at bhg ikke ringer før etter noen timer. Sånn sett er iMum sin løsning bedre, ved at samme person må være hjemme enten det er fra morgenen av eller først utpå dagen. Men at levereforelder skal bestemme at barnet er for sykt til å gå i bhg og dermed tvinge henteforelder til å være hjemme høres ikke helt ideelt ut det heller. Hmmm.
    Vi gjør det slik som Lucie beskriver det. Her er det heldigvis ikke noen fare for at en av oss hadde levert et sykt barn i barnehagen for å slippe å være den som er hjemme med det.
    Mirra og -08

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Sykt barn, hvem skal være hjemme?
      Av AmorFati i forum Aleneforeldre
      Svar: 12
      Siste melding: 17-04-2008, 09:44
    2. Hvem blir hjemme med sykt barn?
      Av SuperiorH i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 42
      Siste melding: 27-04-2007, 15:42
    3. Hjemme med sykt barn?
      Av Starlight i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 5
      Siste melding: 28-01-2007, 18:44
    4. Ang. hjemme med sykt barn...
      Av smbr i forum Lover, regler og rettigheter
      Svar: 3
      Siste melding: 07-01-2007, 20:49
    5. Hjemme med sykt barn!
      Av Lilly16 i forum September
      Svar: 15
      Siste melding: 22-08-2005, 23:53

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine