+ Svar på diskusjon
Side 47 av 47
FørsteFørste ... 22 37 43 44 45 46 47
Viser resultater 921 til 934 av 934

Diskusjon: Vis meg din fineste barnebursdagskake

Sv: Vis meg din fineste barnebursdagskake

Etter å ha prøvd meg på et mislykket forsøk på MMF tidligere, så fristet ikke det mer... selv om jeg sikkert kunne klart det bedre på et annet forsøk.
    Men til podens 1-årsdag ville jeg prøve den "berømte" sukkerpastaen heller. Og det gikk såååå bra!

Her er mitt aller første forsøk på en hjemmebakt kake (alltid brukt 1-2-3 kake før) og da med sukkerpasta lokk- og pynt.

Det er Annas sjokoladekake, fyllt med walters mandlers sjokoladekrem og bringebærmousse.
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

WOW! Så flott den ble! Jeg pleier også å lage sjokoladekake med bringebærmousse og wm-krem.
    Lagde du sukkerpastaen selv eller er den ferdigkjøpt?
    Lekker kake altså!
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Sitat Opprinnelig postet av Annba Vis post
    Lagde du sukkerpastaen selv eller er den ferdigkjøpt?
    For første gang i hele mitt liv har jeg lagd hele kaken selv Så sukkerpastaen er også fra grunnen av ja, til og med bamsen som ble mitt første modeleringsforsøk

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Imponerende!
    Lyst til å dele oppskriften på sukkerpasta? Jeg bruker mye MMF, men begynner å bli litt "lei".
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Tidl. bruker
    Gjest

Kaka ble flotters! For å få fine og jevne overflater, vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av en smoother, det er en slags murespade i plast som du kjører over kaka, gnir over kaka når den er trekt og så får du bort alle ujevnheter. Det hjelper kjempemye!!

Sitat Opprinnelig postet av Annba Vis post
    Imponerende!
    Lyst til å dele oppskriften på sukkerpasta? Jeg bruker mye MMF, men begynner å bli litt "lei".
    Oppskrift på sukkerpasta her

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Kaka ble flotters! For å få fine og jevne overflater, vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av en smoother, det er en slags murespade i plast som du kjører over kaka, gnir over kaka når den er trekt og så får du bort alle ujevnheter. Det hjelper kjempemye!!
    Jeg både kjøpte akkurat en sånn på Traktøren, og brukte den på kaka her. Så det ikke sånn ut? Jeg syns iallefall det hjalp mye! Så det ble iallefall mye bedre enn det var... og syns bildet viser det verre enn det var. Men er nok helt sikkert forbedringspotensiale ja

Seniormedlem
    elmar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    2,170

Lagde denne til storebror,egge og hvetefri sjokoladekake, med smørkrem.Ble noe sent på kvelden så ble noe hastverk

Denne lagde jeg til lillebrors 1års dag,også da med hastverk og litt for varmt kjøkken så rosene ble litt slappe

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Sukkerrose Vis post
    Oppskrift på sukkerpasta her

Jeg både kjøpte akkurat en sånn på Traktøren, og brukte den på kaka her. Så det ikke sånn ut? Jeg syns iallefall det hjalp mye! Så det ble iallefall mye bedre enn det var... og syns bildet viser det verre enn det var. Men er nok helt sikkert forbedringspotensiale ja
    Det er sikkert bildet, som du skriver Men som jeg skreiv, jeg synes kaka var flott, jeg!

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    maya 80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    2,240
    Blogginnlegg
    1

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Jeg synes sukkerbrød er best i kombinasjon med MMF - om man vel og merke har et friskt fyll inni som feks bær og vaniljekrem. Ulempen er at denne kaka er noe vanskeligere å legge trekk på fordi den er bløt og at den bør bakes samme dagen ellers vil kaka bli blaut, inkl ingrediensene.

Jeg er ingen fan av vanlig sjokoladekake fordi den fort blir veldig tørr og tung. Fordelene med feks sjokoladekake er at den fint kan bakes dagen i forveien og er lettere å trekke fordi den ikke er så bløt som sukkerbrød med vanlig bløt krem.

Her er to bra oppskrifter på en saftig og ikke for tung kake:

LUFTIG OG SAFTIG SJOKOLADEKAKE

6 EGG

500 GR SUKKER

350 GR MARGARIN/SMØR

4 SS KAKAO

350 GR MEL

6 TS BAKEPULVER

1 1/2 DL MELK

1 1/2 DL KOKENDE VANN

PISK EGG OG SUKKER GODT. SMELT SMØR,OG TILSETT MELKEN. HA DETTE I EGGEDOSISEN. SIKT I DET TØRRE. HA I KOKENDE VANN TIL SLUTT.
    LANGPANNE/30 CM FORM. (evt. 4 egg til 25 cm form)
    STEKES PÅ 180 GR I CA 30 MIN.

FYLL/GLASUR (MÅ GANGES OPP TRE GANGER OM DU SKAL HA BÅDE FYLL OG GLASUR OG TO GANGER OM BARE GLASUR)

SJOKOLADE EGGEDOSISKREM
    100 GR SMØR

200 GRAM KOKESJOKOLADE

2 EGG

100 GRAM MELIS

SMØR OG SJOKOLADE SMELTES SAMMEN OG AVKJØLES. EGG OG MELIS PISKES TIL EGGEDOSIS OG BLANDES MED DEN AVKJØLTE SJOKOLADEBLANDINGEN. LA KREMEN STÅ KALDT NOEN TIMER ELLER OVER NATTEN.

KREMEN KAN BLI LITT STIV (KOMMER AN PÅ EGGSTØRRELSEN),MEN BARE PISK DEN OPP FØR BRUK. BØR STÅ I ROMTEMPERATUR EN STUND FØR BRUK. KAN FINT FRYSES. SMAKER OGSÅ VELDIG GODT MED LYS KOKESJOKOLADE ELLER MELKESJOKOLADE.
    funker denne kaka som bare kake uten mmf eller noe sånn?
    5 turboer og en
    97, 99, 02, 06, 11

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av maya 80 Vis post
    funker denne kaka som bare kake uten mmf eller noe sånn?
    Ja, jeg synes den er enda bedre uten trekk på. Både jeg og andre jeg baker for, har blitt veldig glad i denne kombinasjonen både fordi det er en god og saftig sjokoladekake og fordi kremen er skikkelig sjokoladekrem og ikke smøkrem.

Glasuren/sjokoladekremen for også en veldig fin overflate utenpå kaka fordi den vil sige litt og glatte seg til. Bør lages dagen i forveien fordi sjokoladekremen bør stivne litt før den brukes ellers flyter den bare utover. Minst 4-6 timer kaldt eller lages dagen i forveien, piskes opp igjen før bruk. Den er også fin som muffins med sjokoladekremtopper

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    maya 80 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    sørlandet
    Meldinger
    2,240
    Blogginnlegg
    1

og oppskriften passer ei vanlig langpanne?
    5 turboer og en
    97, 99, 02, 06, 11

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg har aldri bakt den i langpanne, men oppskrifta sier jo 30 cm eller en vanlig langpanne så da regner jeg med den er passe til en langpanne også. I verste fall blir den bare litt tynnere enn forventet så følge med på steiketiden med langpanne.

Da var det 2-årsfeiring her i hus. Poden vår elsker baller over alt i verden, så var temmelig klart at han måtte få en ballkake ja. Badeball ble valget, for da kunne vi ha med gelè også

Nærbilde av ballen:

Den er lagd i Wiltons ballform, og det er sjokoladekake inni (litt smørkrem rundt og inni) Rundt er det ferdig kjøpt/farget fondant.

Et år har gått, og på tide med ny kake og muffins

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 47 av 47
    FørsteFørste ... 22 37 43 44 45 46 47

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner