+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6

Diskusjon: Ferie

  1. #1
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    376
    Blogginnlegg
    1

    Ferie

    Hei

    Jeg er helt alene med min datter. Far har ikke samvær.

    I 2014 så blir det hele 5 uker uten IFO i juli og 1 uke i august. Altså 6 uker. I tillegg er det også planleggingsdager i forbinnelse med påsken, slik at det også er dager min datter ikke har noe tilbud.

    Mitt ønske for ferie er høstferie, vinterferie og 3 ukers sommerferie. Synes det er mye bedre å ha de litt spredt enn alle samlet, ellers blir det så lenge til neste ferie.

    Har man som aleneforeldre krav på mer ferie? (evnt. uten lønn) Er det noe man kan søke arb.giver om og som de må akseptere? (slik som utvidet permisjon uten lønn). Eller kan arb.giver nekte deg ferie utover de lovbestemte 5 ukene?

    For slik det ser ut for meg så må jeg være hjemme sammen med min datter i hele juli, en uke i august, og også de planleggingsdagene før påske.

    Det hadde vært deilig å kunne reise en liten tur i vinter og høstferien, selv om jeg blir nødt til å ta ut masse ferie midt i året, dersom man har "krav" på ubetalt ferie fra arb.giver (dersom ikke loven sier noe om dette, så er min arb.giver meget vrang, slik at det vil nok ikke la seg gjøre med ekstra ubetalt fri)

    Hva gjør andre aleneforeldre når IFO holder stengt så lenge?

  2.  
  3. #2

    Sv: Ferie

    Du har ikke krav på noen ferie utover de 5 lovpålagte ukene. Det er mange andre som også må ta ferien sin på sommeren og ikke kan ta det akkurat når det passer en selv best, så det er ikke uvanlig. Min går fortsatt i barnehagen enda, så jeg har ikke noe problem med at SFO holder stengt, så der kan jeg ikke hjelpe deg.
    Mirra og -08

  4. #3
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    376
    Blogginnlegg
    1

    Sv: Ferie

    Ok. Jeg hadde håpet at det fantes en paragraf som sier at man kan søke om mer ferie (ulønnet) slik som man kan med permisjon (kan jo søke om ett år ekstra, uten lønn, som er lovbestemt)
    Og jeg vet at man får flere sykedager (selv om jeg aldri har benyttet disse) som alenemor, når far ikke er i bildet i det hele tatt.

  5. #4

    Sv: Ferie

    Sitat Opprinnelig postet av Mirra Vis post
    Du har ikke krav på noen ferie utover de 5 lovpålagte ukene. Det er mange andre som også må ta ferien sin på sommeren og ikke kan ta det akkurat når det passer en selv best, .
    Det kan jo ikke akkurat helt sammenliknes. Mor og far har fire (fem) uker ferie hver, og da ville jo sommerferien slik Djain beskriver den gått opp. Problemet hennes er ikke at hun må ta ut ferie på sommeren, men at hun ikke har nok ferie i det hele tatt til å dekke opp alle ukene hun er uten tilsyn til barnet sitt.

    Har du hørt om du kan søke om velferdspermisjon?

  6. #5
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Ferie

    Vet om noen som har søkt (og fått) redusert stilling, men med avtale om at de jobber fullt store deler av året, for så å ta helt fri i andre perioder (for eksempel hele sommerferien). Men er neppe noe du har krav om.

    Avhengig av økonomien din finnes det også muligheter for å sende datteren din på ferieleir/ferieskole mens du jobber om sommeren. Finnes mye forskjellig i Oslo-området som kan være verdt å sjekke ut, både med og uten overnatting.

    Ellers har du ikke noe annet valg enn å innse at det er slik ferien din kommer til å bli noen år fremover Det kommer heldigvis mange år senere hvor du kan velge mer etter dine ønsker og behov igjen.

  7. #6

    Sv: Ferie

    Sitat Opprinnelig postet av Djain Vis post
    Ok. Jeg hadde håpet at det fantes en paragraf som sier at man kan søke om mer ferie (ulønnet) slik som man kan med permisjon (kan jo søke om ett år ekstra, uten lønn, som er lovbestemt)
    Og jeg vet at man får flere sykedager (selv om jeg aldri har benyttet disse) som alenemor, når far ikke er i bildet i det hele tatt.
    Ja, jeg skjønte det. Jeg er ganske så sikker på at det ikke finnes en slik paragraf. Har du sett i ferieloven?
    Sitat Opprinnelig postet av iMum Vis post
    Det kan jo ikke akkurat helt sammenliknes. Mor og far har fire (fem) uker ferie hver, og da ville jo sommerferien slik Djain beskriver den gått opp. Problemet hennes er ikke at hun må ta ut ferie på sommeren, men at hun ikke har nok ferie i det hele tatt til å dekke opp alle ukene hun er uten tilsyn til barnet sitt.

    Har du hørt om du kan søke om velferdspermisjon?
    Jeg ser problemet med at hun ikke får dekket alle ukene barnet ikke kan være på SFO på sommeren. Men hun snakket om at hun ønsket seg ferie på høsten og vinteren også fordi hun ville ha ferie mer spredt. Noen ganger kommer man langt med å slå seg til ro med at man selv og mange andre ikke kan få alt som man ønsker seg.
    Mirra og -08

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Utbetaling i juni ved full ferie når ikke opptjent full ferie i fjor
      Av H.I. i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 3
      Siste melding: 17-01-2011, 00:56
    2. Svar: 60
      Siste melding: 03-04-2010, 17:33
    3. God ferie!
      Av ~TM~ i forum Modne mødre
      Svar: 11
      Siste melding: 27-05-2006, 14:00
    4. Ferie!!!
      Av Emblis i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 7
      Siste melding: 28-07-2005, 20:55
    5. Svar: 17
      Siste melding: 14-04-2005, 22:48

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine