Takk for svarOpprinnelig postet av Stikka74
Takk for svarOpprinnelig postet av Stikka74
Det står litt her:Opprinnelig postet av KP
http://www.nfed.no/go.cfm?id=2345
Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008
Då lærte eg noko nytt i dag også! Legger linken til å favoritter slik at sambo kan lese den i morgen.Opprinnelig postet av Iset
Be ham vise den til legen sin!! Det er desverre altfor mange leger som fremdeles tror man nesten ikke skal spise egg pga høyt kolesterol. Min lege har ofte sukket og uffet seg over kolleger som er for lite oppdatert på ernæringsfronten.
Storesøster, 12. oktober 2003 & Lillebror, 27. mars 2008
Eggerøre er favorittpålegg her i huset, barna spiser ca ett egg om dagen.
Damned if you do, doomed if you don't
Min yngste elsker egg,må begrense han ellers stapper han i seg det som er.Han får maks 2-3 egg i uken.
Mamma til 3 gutter.
I Kina så får barna "steamed egg" som barnemat fra de er godt under året - favorittmat for vår lille kinafrøken. Men de spiser også lite kjøtt og masse grønnsaker så det totale kostholdet blir ganske forskjellig.
Her er svaret jeg fikk fra ernæringsfysiolog, opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt :
" Det finnes ingen slike bastante anbefalinger om enkelt-matvarer, men jeg kan gi dere noen generelle råd:
En frisk voksen, uten forhøyet kolesterol i blodet, kan gjerne spise ett eller to egg daglig, så lenge kostholdet ellers er sunt og variert.
Man kan ha et avslappet forhold til eggspising, bare unngå å steke egg i mye fett.
Egget i seg selv er en svært allsidig sammensatt matvare, med en lang rekke næringsstoffer representert.
Det er en myte at egg er kolesteroløkende, det er mat med mye mettet fett (fett fra dyr på fire bein) som er uheldig for blodets kolesterol.
Det samme gjelder barn; er de glade i egg, er det en utmerket og allsidig matvare for barn. Men alt med måte; som alt annet her i livet:
Store mengder av en enkelt-matvare vil jo fortrenge andre, verdifulle matvarer fra barnets daglige kosthold.
Har barnet lyst på et egg, er det helt OK. Dette regulerer seg i løpet av oppveksten; slike lyster går i perioder. "
Med vennlig hilsen
Åse Kringlebotn
daglig leder / ernæringsfysiolog
Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt
Tlf. 22 79 87 00 / dir. 22 79 87 03
www.egg.no
Mvh abcde
Sosiale Bokmerker