+ Svar på diskusjon
Side 3 av 3
FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57

Diskusjon: Tape på ørene??? når ørene står litt utover

Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Tape på ørene??? når ørene står litt utover

Åsem: Joda, jeg skjønner den siden av saken, også.

MEN! I denne saken her fabrikkerer jo mormoren et kompleks, som hun tildeler den stakkars lille ungen som har HELT fine ører! Det er mormoren som mobber! Og den mormoren burde skamme seg, og heller se at hennes oppgave er å støtte og oppmuntre, styrke og trygge sine barn, barnebarn og oldebarn.

Det er ingenting i veien med barnets ører, og om det så hadde vært det, og ungen hadde verens største flagrende dumbo-ører, ville det unasett ikke vært noen løsning å operere dem. For dette handler i bunn og grunn om hvilke oppgaver vi har overfor hverandre som familie og venner, om å ta vare på hverandre og gjøre hverandre sterkere.

Jeg har selv en mormor som snakker stygt om min mors kropp. Og sin egen. Og min søsters. I beste mening, tro det den som kan, men hun tror altså dette selv. Hun gikk og knep meg i sideflesket i den perioden etter fødselen jeg var så overvektig, for å "sette fokus på problemområdet", liksom. slik at jeg skulle skjerpe meg. Nå gjorde jeg jo det, av egen maskin, ved hjelp av en kraftig livsstilsendring. Men min mor har gjemt seg langt inni fetthylsteret fo å få være i fred fra mormors evige kritikk. Og poenget er at denne kritikken begynte mormor med LENGE før mor var det minste overvektig, dette har hun sagt alltid, for at mor skulle "passe seg" for å bli tykk, noe mormor tror hun selv er og har komplekser for. Hun lar ikke meg helt i fred heller, og kommenterer kroppen min titt og ofte. For å "hjelpe meg".

cecilieH
    Gjest

Synest dere er veldig kritiske til mormoren og moren hennes jeg.
    Dette selv om jeg også ikke likte ideen med å teipe ørene.
    Men jeg også har hørt at brusken blir hardere når en vokser til og derfor kan være en fordel å prøve å gjøre noe med det mens en en liten.
    Istede for å skulle satse på en opperasjon når en blir større, kan en jo heller prøve å gjøre noe med mens det er mulig.
    Grunnen til at jeg fikk veldig utstående ører var fordi ørebrusken min ikke var stiv nok og øret mitt til stadighet brettet seg når jeg lå og vridde på hodet.
    Som sagt så opererte jeg.
    Jeg valgte derfor å ta på minste jenta (som hadde arvet mine "bruskløse" ører) ei lita lue når hun lå, fordi jeg iallefall kunne prøve å forhindre at de ble som mine.
    Så iallefall, om ikke tapeideen var god, så forstår jeg tankegangen deres.

Denne herlige lille jenta her hadde riktignok flotte ørerer, men om det har en tendens til å brette seg, noe som i lengden vil gi utstående ørerer, så hvorfor ikke gjøre noe mens det er mulig.( som f.eks en liten lue eller pyntebånd)
    ( sier ikke her at det er nødvendig her, men at jeg kan prøve å forstå mor og mormor innspill!)

Og til Madam Min, det hjelper ikke alltid på selvbildet å tro en har flott ørerer, dersom en flere ganger daglig får høre stygge komentarer om ørene sine.
    Da er en et utrolig "sterkt" barn!
    (får jeg pes nå! )

Tidligere bruker
    Gjest

Det er kanskje viktig å huske på at det er VI som oppdrar mobberne. Det er vårt ansvar som foreldre at barn IKKE blir grusomme mot hverandre, og at vi lærer ungene våre at :
    1) alle har forskjellig utseende
    2)utseendet spiller ingen rolle
    3)vi skal være snille og ta hensyn til andre
    4) vi skal ikke være slemme mot andre og si stygge ting til dem utifra hvordan de ser ut.
    5)oppfører de seg som tosker derimot....

Ratatosk
    Gjest

------------------------
    Sist endret av Ratatosk; 16-05-2007 kl 10:56

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    MEN! I denne saken her fabrikkerer jo mormoren et kompleks, som hun tildeler den stakkars lille ungen som har HELT fine ører! Det er mormoren som mobber! Og den mormoren burde skamme seg, og heller se at hennes oppgave er å støtte og oppmuntre, styrke og trygge sine barn, barnebarn og oldebarn.

Det er ingenting i veien med barnets ører, og om det så hadde vært det, og ungen hadde verens største flagrende dumbo-ører, ville det unasett ikke vært noen løsning å operere dem. For dette handler i bunn og grunn om hvilke oppgaver vi har overfor hverandre som familie og venner, om å ta vare på hverandre og gjøre hverandre sterkere.
    Helt og fullstendig enig i første avsnitt. Mormoren starter en mobbing og gjør barnet ekstra oppmerksom på om andre kommenterer det samme. Men satt på spissen, hvis barnet ikke hadde truffet sin bestemor før hun var 6 år, og mormoren kom med sånne kommentarer, så var det mormorens skyld og ansvar, ikke jenta fordi hun var usikker.

Når det gjelder det andre avsnittet jeg har quotet, min niese har ganske utstående ører. Hun er 4 år, og foreløpig har ikke HUN merket seg noe med det. Men hvis hun gjør det når hun blir eldre, hvis hun vil kvie seg for å sette håret i hestehale fordi ørene stikker så frem, så ville jeg glatt forsvart om foreldrene ville latt henne operere. Enkelte ting er så skjemmende for et menneske at jeg syns plastisk kirurgi virkelig kan ha en misjon. Jeg syns også tannregulering er helt OK.

cecilieH
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Madam Mim
    Det er kanskje viktig å huske på at det er VI som oppdrar mobberne. Det er vårt ansvar som foreldre at barn IKKE blir grusomme mot hverandre, og at vi lærer ungene våre at :
    1) alle har forskjellig utseende
    2)utseendet spiller ingen rolle
    3)vi skal være snille og ta hensyn til andre
    4) vi skal ikke være slemme mot andre og si stygge ting til dem utifra hvordan de ser ut.
    5)oppfører de seg som tosker derimot....
    Hva om vi oppdrar være barn til dette, men ikke alle andre.
    Om da aldri så mye forteller barnet sitt hvor flott de er, vil andre likevel påvirke av andre som mobber og forteller det motsatte av mor og far.
    Kansje du ikke fikk komentarer på ørene dine, men det gjorde jeg. Kommentarer som jeg vil spare datteren min for, selv om jeg synest hun er verdens nydligste med eller uten utstående ører.
    I dagens samfunn skal en liksom ikke skille seg ut!

Gizmor
    Gjest

Kristina hadde litt utstående ører når hun var så liten, noe jeg syns var ytterst sjarmerende. Vi fikk høre at noen vokser seg til og ørene kommer nærmere av seg selv. Andre trenger et snitt bak ørene slik at de gror sammen mere. Dette kan gjøres i 4 årsalderen mener jeg. Da tas det før det blir problemer med mobbing.
    Nå har Kristina helt fine ører, som ligger akkurat som de skal! Noen vil kanskje syns de står litt ut, men fine hårtufser gjør at det ikke sees!

Taping i seg selv stiller jeg et spørsmål til... vil dette virke? Annet enn psykologisk?

Anbefaler deg å kose deg med din kjempesøte baby! De ørene var det INGENTING i veien med!

KP
    Gjest

Svigerinna mi fikk tips om å teipe eine øyret til babyen sin, evt la babyen ligge med lue så øyret skulle legge seg inntil. Men ho klarte ikkje heile opplegget med å rive av teipen, for babyen syns det var vondt å ubehagelig. Så ho har bestemt seg for å sjå om det vokser seg til, evt operere når babyen blir større.

Sidney82
    Gjest

Hørtest nå litt hysterisk ut å tape ørene sånn at de kanskje ikke kommer til å stå ut...
    Selv har jeg jo sett gullet ditt, og jeg har ikke lagt merke til at ørene står ut. Hu er jo bare helt nydelig

Tidligere bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av cecilieH
    Hva om vi oppdrar være barn til dette, men ikke alle andre.
    Om da aldri så mye forteller barnet sitt hvor flott de er, vil andre likevel påvirke av andre som mobber og forteller det motsatte av mor og far.
    Kansje du ikke fikk komentarer på ørene dine, men det gjorde jeg. Kommentarer som jeg vil spare datteren min for, selv om jeg synest hun er verdens nydligste med eller uten utstående ører.
    I dagens samfunn skal en liksom ikke skille seg ut!
    Jeg fikk kommentarer på ørene mine, og i flere år var jeg helt lamslått og trist over at ei jente på skolen hadde sagt at jeg så ut som en gris! Men så var jeg trygg allikvel, fordi foreldrene mine fortalte meg at jeg var helt fin, at de som sa slike ting til andre antagelig hadde problemer selv og at det som telte i det lange løpet var å være grei, flink og hyggelig (hun som kalte meg gris var 150 høy og veide 90 kilo i 5 klasse). Og jeg var smart, morsom og flink til en masse greier. Jeg kan love deg at i den store sammenhengen betyr ikke utseendet så mye. Jeg tror feks det er et par her på NM som likte meg uavhengig av utseendet før de møtte meg face to face. DA, derimot...

Det er lurt å fremelske sider ved barnet som ikke er utseenderelatert, ellers kan man få problemer senere. Hva om man i verste fall blir vansiret i en ulykke? Eller blir rynkete og gammel? Og man har lært fra man var helt liten at dersom man ikke er helt perfekt er det skikkelig problematisk? At man automatisk blir mobbet dersom man ikke er helt perfekt. (Får man da lov til å mobbe andre som ikke er helt perfekt?)

Flis
    Gjest

Nydelige små ører på en nydelig jente.
    Synes ikke de stod ut i det hele tatt.

canisa
    Gjest

Hun har vel ikke utstående ører Min lillemor har et øre som "henger" litt øverst, det hadde storebror også og hans øre er helt normalt nå. Vet at de drev og teipet ører for et par 10-år siden, men trodde man var kommet på bedre tanker. Tenk å skulle gå med lim på huden hver dag....veldig mange som reagerer på vanlig plaster-lim!

Nei, la ørene til den nydelige lille snuppa di være som de er

Tidligere bruker
    Gjest

Hvor i alle dager står ørene hennes ut mest henne??

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    annemede sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Meldinger
    1,212

Det er ei nydelig lita jente du har.

Det hjelper ikke å tape ører. Det er blitt prøvd i mange generasjoner. Trodde ikke noen anbefalte det lenger.

Mi lille jente har arvet en familisvakhet, utstående venstreøre. Er blitt anbefalt å gjøre noe med dette i før brusket blir for hardt...
    Mi kusine har langt hår, er ca 7 og det er ikke spes pent...

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tammis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Utenfor bygrensen..
    Meldinger
    6,484

Sitat Opprinnelig postet av anjus
    Hadde tapet kjeften til de som mente jeg skulle gjøre det med gutten min fordi ørene ikke lå klint inntil hodet hans.
    Skulle akkurat til å si det samme selv

Maggie74
    Gjest

Tuppa di har ikke utstående ører. Hun er jo bare helt nydelig! Bare vent til hun får tykt hår over det hele. Da vil man ikke se ørene hennes engang!!

Jeg følte at jeg ble mobbet av lærerene på skolen da jeg var liten, så jeg opererte bort 1 cm brusk på hvert øre. De sa: "Åååhhh.. at du tørr å sette opp håret når du har så store, utstående ører!" De mente det som et kompliment, men jeg fikk skikkelig dårlig selvbilde av at de påpekte det hele tiden. Angrer nå i ettertid på operasjonen fordi jeg har fått redusert hørsel. Det var det ingen som nevnte noe om da jeg ble operert. Lottemor ser ut til å få samme type ører som meg, og jeg kommer til å lære henne opp at ører er noe vi hører med og vi alle har forskjellig form på dem, akkurat slik som vi har forskjellig form på resten av kroppen. Nemlig!

Uregistrert
    Gjest

lol Sv: Tape på ørene??? når ørene står litt utover

Vår lille gutt hade ekstremt utstående ører, fordi han manglet den ene bretten (antihelix) som man vanligvis har i øreskjellet. Bakfra var det ingen bøy eller knekk å se på ørene, de bare fortsatte i jevn bue ut. De bretta seg feil vei når vi tok på lue og når han lå på siden. Selvsagt var han allerede perfekt som han var, men siden jeg selv har utstående ører (uten at bretten mangler) og dette plaget meg mye i oppveksten, reserachet jeg en del.

Og til alle trolla der ute - dette var gjort av omsorg, ikke av behov for perfekthet. Jeg er veldig lite perfekt selv! Under beskriver jeg løsningen vi gikk for - og jeg synes ikke vondt om deg enten du lar være å gjøre noe, velger å operere, velger samme løsning som oss eller hva som helt - så vær så snill å spar deg for å disse meg og andre som bare prøver å diskutere ting vi engster oss for!

Okay. I Norge venter man evt til brusken har hardnet, og så opererer man. Tidligst ved 5 års alder, eller når barnet selv etterspør. Men f.eks i England har de begynt å benytte det motsatte - nemlig at brusken er myk og kan formes. Fra WWW.EARBUDDIES.CO.UK bestilte vi et sett med små bøyler, teip osv - alt man trenger til å skånsomt forme manglende bretter. (Produktet er endorsed av bl.a Great Ormond Street Hospital i London og Royal College of Surgeons. Ikke no tull mao). Det er et hjemmekit, så man trenger ikke hjelp av lege for å få det tilpasset, og man skifter selv teip osv jevnlig.

Nå har vi hatt på bøyler og teip i snart 2 mnd. Han plages ikke av det i det hele tatt, og når vi skifter teip hver 14 dag, ser vi tydelig at bretten har forma seg fint, og at med et par mnd til, vil brusken ha stivnet såpass i den nye, "riktige" formen at han ikke trenger bøylene lenger.

Dette var en perfekt løsning for oss, og jeg er glad vi evt slipper å styre med operasjon og alt det medfører senere.

Topp tips med Earbuddies:
    * Når du går tom for teipstrips kjøper du bare x på apoteket her hjemme og klipper til, ingen vits å bestille mer fra dem
    * Når du går tom for adhesive wipes (løser opp limet når du skal fjerne teip), kjøper du bare plasterfjerner her hjemme
    * Ta av teipen litt utpå ettermiddagen så barnets hud får lufta seg godt, og så tar du (pappan) på igjen ny teip f.eks under nattamming. Da var vår (vanligvis så sprellete) sønn rolig nok til at det gikk veldig greit!

Lykke til uansett hva dere velger folkens!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 3 av 3
    FørsteFørste 1 2 3

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine