+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29

Diskusjon: Beste husmalingen?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    nynne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    2,004

Sv: Beste husmalingen?

Vi har hvitt hus, og vi har enda ikke vasket det, med unntak av litt under et av vinduene hvor søla ofte spruter opp. fortsatt fint og hvitt altså...

Tidl. bruker
    Gjest

Vask av hus kommer veldig ann på hva som er rundt huset. Jeg har vasket deler av huset ofte, andre deler ser nymalt ut selv etter mange år.

Der det er mest behov for vask er der det er trær i umiddelbar nærhet (ikke borti men nært). I tillegg har vi et inngangsparti med overbygg hvor det ofte blåser en runddans med løvblader om høsten og dermed blir det fortere skittent.

Vi har forresten hvitt hus, og jeg maler med Drygolin oljemaling.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Arachnida sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3,163

Vi endte opp med Baron Ultra, så håper den er så bra som vi håper den er.

Vi har forresten nytt panel og huset er ikke malet før...

Bonus August 2005 i Besafe iziup X3.
    Juli 2006 i Besafe iziup X3
    Bonus September 2007 i
    Besafe iziup X3
    Oktober 2008 i Besafe iziup X3

...og lille bonus som kommer i Mai...

Gollemor
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av annka Vis post
    vi malte med baron ultra...Super maling om du vil ha tykk farve...Vi malte først hundre strøk hvitt med oljedekkbeis, ble aldri ordentlig hvitt..men med baron ultra utenpå fikk vi tykk hvit farve..Lett og male med, holdt med 2 strøk, siden den er tykk og vannbasert maler man tykkere uten at den renner...Og så deilig med unger som leker ute at huset tørker kjempefort
    Vi brukte også Baron Ultra da vi malte huset i fargen Lys Antikk. Vi er kjempefornøyde med både fargen og malinga. Men malinga er dyr da...

Sitat Opprinnelig postet av nynne Vis post
    Vi har hvitt hus, og vi har enda ikke vasket det, med unntak av litt under et av vinduene hvor søla ofte spruter opp. fortsatt fint og hvitt altså...
    Vi har hatt byggearbeider og graving rundt huset vårt, forhåpentligvis er det grunnen til at det blirså skittent.. Når vi spyler huset, ser man bare hvordan "skitvannet" renner av... Heldigvis går byggearbeidet mot slutten nå

Soria
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av cand.intet Vis post
    Jeg trodde det var sånn at man måtte bruke samme eller sterkere "vernegrad" på det du dekker huset med, jeg.

Dvs er huset beiset kan du velge beis, dekkbeis eller maling. Er det dekkbeiset kan du bruke dekkbeis eller maling. Er det malt må du bruke maling.
    Det er helt riktig dette.

Butinox Futura skal visst være veldig god også.

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mamma Blå sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    243

Baron ultra skal være god!

Vask huset først med kraftvask
    Mal med grunning
    Så to strøk baron ultra
    Da får du et system som skal holde lenge

Men ikke glem å vaske huset hvert år
    Mamma Blå
    02.02.02 01.08.06

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Humlesnurr Vis post
    De på malerforretningen sa at man måtte skifte bordkledning for å male med noe annet iallefall Joda, malingen holder seg bra, den. Fargen holder seg fint og det flasser ikke, men de sorte prikkene tror jeg er ekstra ille pga malingen? Der vi bodde før, var et gammelt hus, og hadde aldri disse sorte prikkene, men etter at vi malte det med linoljemaling, ble det masse sorte prikker. Det nye huset vårt er også malt med samme maling, og fikk masse sorte prikker etter 2 år. de går jo heldigvis bort med høyttrykksspyler og en slags husvask, da, men særlig pent er det ikke. Vi skal male igjen i sommer, gruer meg
    Jeg måtte bare kommentere selv om dette er mange år siden. Kanskje du finner igjen innlegget og får et godt tips. Vi malte huset med hvit linoljemaling (fra Allbäcks) for 5 år siden og vi har ikke spor av svertesopp enda. Enda vi bor i fuktig kystklima. Tipset er at på tre liter av den fargen vi ønsket blandet vi inn en liter zinkhvit. Det liker ikke svertesoppen.

Linoljemaling brukes fordi den puster (slipper ut igjen fukt som har kommet seg inn i treverket). Nye hus har hulrom bak kledningen hvor slik fukt kan slippe ut gjennom en umalt flate. Gamle hus har ikke denne luftingen bak kledningen og skal derfor ha en overflate som puster.

For øvrig er utemøblene og gjerdet malt med Tjæralin. Godt fornøyd der også.

Uregistrert
    Gjest

kidoki Sv: Beste husmalingen?

Sitat Opprinnelig postet av nynne Vis post
    Samme grunn som Humesnurr nevnte, da er du dømt til å ha den malingen til du bytter kledning, og du vil mest sannsynlig angre etter få år..

Det kan virke fristende når man skal male nytt hus å få både grunning og maling i ett, men ikke fall for det bare fordi det er lettvint. Har noboer som sverget til denne, og de må male nesten hvert år pga sopp på huset. Det funker ikke å bare vaske det lett bort nei..
    Svigerfar brukte samme, og kledingen råtner som bare det. Derfor ville jeg ikke funnet på det.

Akkurat argumentene for og imot om hva som skjer og hvorfor og sånn, det kan jeg ikke i hodet nå men kan godt finne ut senere om du vil. Vi undersøkte dette nøye da vi skulle male for noen år siden. Mange lo av oss fordi vi valgte vannmaling, demidekk optimal. Og de syntes den var skrekkelig dyr. Vi beit det i oss, og tenkte at vi får se om noen år hvem som har rett da.. For å si det sånn, vi angrer ikke og de andre tier nå still

Huset ser fortsatt nymalt ut og malinga er fantastisk god å smøre ut. Det er nesten gøy å male Og ja den er dyr, men man sparer det nok inn fordi man ikke trenger å male som ofte.

Dersom en absolutt ikke vil (eller kan) ha vannmaling, hadde jeg godt for drygolin.
    Davi kjøpte vårt hus fra 50 tallet var det usikkert hvilke maling som var brukt. Alle naboer med samme type hus hadde problem med skalling og blåser da de malte på nytt. Vi valgte Tjæralin og har aldri hatt det problemet. Du kan male over alt med denne malingen og bruke all slaga maling over. Det er en myte at du ikke kan det. svertesopp var aldri et problem. Nå bruker vi Drywood, en fantastisk maling. Bør holde seg langt unna Jotun produkter i allefall. dehar det bare i navet

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine