+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Diskusjon: meslinger og ettersykdommer

mariposa
    Gjest

meslinger og ettersykdommer

Heisann

Lurer på hva slags sykdommer (med sykdomsforløp og det hele) det er man kan få av meslinger, hvor hyppig de forekommer og evt. hvor godt disse er dokumentert og muligens linker til steder jeg kan finne mer ut av dette selv..

Lurer også på hva dere som ikke vaksinerer har slags tanker rundt smittering for meslinger, om det er en god eller dårlig ide, og om det i det hele tatt lar seg gjennomføre.

Håper det blir en saklig debatt (og at folk som absolutt ikke har peiling bruker andre fora for å drite seg ut på )

[:

2.  
    Bequita
    Gjest

Sv: meslinger og ettersykdommer

Jeg hadde en lang samtale med barnelegen om dette med meslinger. Hun sa mye klokt, og jeg deler så gjerne:

Man blir veldig syk av meslinger, og sykdommen har blitt mer agressiv de senere årene. Hun sa at kusma og røde hunder var ingenting i forhold. Du kan sikkert ta den kjipe influensaen som gikk i fjor og gange den med to. Men det er svært sjeldent at det er farlig. Det forekommer komplikasjoner, og den alvorligste er hjernebetennelse. I fjor var det utbrudd i Tyskland med 4000 registrerte tilfeller. Ingen fikk varig mén.

Spørsmålet er heller om dere som foreldre er forberedt på å stelle og pleie et barn med over 40 i feber mange dager i strekk. Hvis dere tror dere kan bli redde og utrygge av dette, så vil det påvirke situasjonen i en negativ retning og dere burde heller ta vaksinen.

Jeg kunne ikke vært med på en smittering med meslinger, og tror ikke jeg ville taklet det så bra å se datteren min så syk. Så selv om jeg er litt skeptisk, så kommer vi nok til å vaksinere. Men ikke enda, vi utsetter det en stund. Må bli ferdig med de andre vaksinene og barnehageinnkjøring først.

FarOutFishing
    Gjest

Jeg kunne nok vært med i smitteringer, men ikke en smittering for meslinger. Meslinger er den farligste barnesykdommen, og bortsett fra en viss risiko for hjernebetennelse, er den karakterisert av ekstremt høy og langvarig feber. Min søster fikk meslinger før hun var fylt ett år. Det endte med sykehusinnleggelse, og en stund visste de ikke om hun kom til å overleve. Jeg fikk selv meslinger når jeg var såvidt over året, og var plaget med voldsomme hallusinasjoner hver gang jeg fikk feber - helt til jeg ble voksen.

Jeg har valgt bort MMR, men kommer det en meslingepedimi, kommer jeg til å vaksinere barna allikevel.

mariposa
    Gjest

Takk for at dere svarer! Det var ikke allverdens respons å få her, men det kommer kanskje flere til etter hvert?

Sitat Opprinnelig postet av FarOutFishing
    Meslinger er den farligste barnesykdommen, og bortsett fra en viss risiko for hjernebetennelse, er den karakterisert av ekstremt høy og langvarig feber. Min søster fikk meslinger før hun var fylt ett år. Det endte med sykehusinnleggelse, og en stund visste de ikke om hun kom til å overleve. Jeg fikk selv meslinger når jeg var såvidt over året, og var plaget med voldsomme hallusinasjoner hver gang jeg fikk feber - helt til jeg ble voksen.
    Jeg hadde meslinger da jeg var tre år. Husker jeg hallusinerte, jeg og, men ble ikke vedvarende "feberskadd" av den grunn. Tror nok hvor høy feber barn bruker å ha varierer veldig fra person til person uavhengig av tidligere sykdomsforløp.
    Det høres virkelig skummelt ut å passe veldig små barn med meslinger, men blir det ikke verre hvis de får meslinger når de er store? Mener at min syv år eldre bror som var ti år da han fikk dem, han var mye dårligere enn meg, ihvertfall. Jo mindre man er (med forbehold), desto mer takler man høy feber? Er det ikke det "de" sier?

Er det forresten noen som vet hvordan behandling antroposofiske leger gir ved meslinger? Det eneste jeg har lest om akkurat det, er at ingen ettersykdommer av meslinger har forekommet hos meslingbarn som har fått behandling av disse..

Sitat Opprinnelig postet av Bequita
    Men det er svært sjeldent at det er farlig. Det forekommer komplikasjoner, og den alvorligste er hjernebetennelse. I fjor var det utbrudd i Tyskland med 4000 registrerte tilfeller. Ingen fikk varig mén.
    Hvis det er så små sjanser for varige mén, er det da noe poeng i å bruke en antroposofisk lege for å behandle meslinger?

Flere synspunkter her?
    Ingen vaksineforkjempere som har noen motstridende dokumentasjon å slå i bordet?
    Var kommentaren min om saklighet i hovedinnlegget litt for krass, kanskje?

det er jo så morsomt med litt heftigere diskusjoner

[:

Majala
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av FarOutFishing
    Jeg har valgt bort MMR, men kommer det en meslingepedimi, kommer jeg til å vaksinere barna allikevel.
    En kommentar bare: Hvis du venter til en epidemi kommer, er det kanskje for sent med vaksine.

mariposa
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Majala
    En kommentar bare: Hvis du venter til en epidemi kommer, er det kanskje for sent med vaksine.
    sitat fra folkehelseinstituttet sine hjemmesider:

"(...) Hos uvaksinerte närkontakter eldre enn ni måneder kan vaksine gitt inntil 72 timer etter eksponering gi en viss beskyttelse. Normalt immunglobulin (gammaglobulin) kan ha en beskyttende effekt dersom den gis inntil 5-6 dager etter antatt smittetidspunkt. Normalt immunglobulin kan benyttes til barn under ni måneders alder, til uvaksinerte med kroniske sykdommer eller til immunsupprimerte. (...)"

Det er altså like kanskje at det ikke er for sent, til det eventuelt dukker opp noen statistiske tall på dette, noe som er irriterende vanskelig å finne

Bequita
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av mariposa
    Hvis det er så små sjanser for varige mén, er det da noe poeng i å bruke en antroposofisk lege for å behandle meslinger?
    Man vet jo ikke hva slags behandling de 4000 i Tyskland fikk. En antroposofisk lege høres lurt ut. Jeg tror at når barnet ditt blir så sykt som man blir av meslinger, så prøver man det meste. Men man skal visst ikke gi febernedsettende eller hostedempende uten videre, har lest at det kan øke sjansen for komplikasjoner.

Sakset fra VOF-samlehefte:

Meslinger
    Mesligner er en meget smittsomt virussykdom, som etterlater livslang immunitet. Sykdommen kjennetegnes ved forkjølelsessymptomer, hoste, irriterte øyne og høy feber. På fjerde dagen bryter et rødlilla utslett ut, først på hodet og senere utover kroppen, armene og beina. Sykdommen når sitt høydepunkt på den sjette dagen, hvoretter bedring inntreffer, Behandling er sengeleie, ro og rikelig væskeinntak.

Det er overveiende barn med nedsatt immunforsvar som får alvorlige komplikasjoner av meslinger. I noen tilfeller (omtrent 10%) oppstår komplikasjoner i form av ørebetennelse, bronkitt eller lungebetennelse. I meget sjeldne tilfeller oppstår hjernebetennelse (1 av 100 000 eller sjeldnere), men dette har ikke vært rapportert i Norge siden 1982. En engelsk rapport har indikert a tilskudd av A-vitamin kan redusere sjansene for å få komplikasjoner etter meslinger. Det er også anerkjent at Solhatt (Echinacea) virker styrkende på immunapparatet.

...Barn under halvannet år er mest utsatt for komplikasjoner...

Ellers er det en lengre artikkel av en antroposofisk lege om behandling av meslinger, verdt å lese.

Uregistrert
    Gjest

Jeg er barn av antroposofiske foreldre. Har hatt alle barnesykdommer. Lite syk som barn, alle barnesykdommer gikk lett utenom meslinger. Gikk i koma etter x dager med høy feber. Innlagt på sykehus i en uke. Skulle flyttes til sykehus 1 time unna men de turte ikke. Ukesvis med vann på lungene etterpå. Visstnok flaks at jeg kom såpass billig ut av det. Slitt med gjentakende bronkitt og hoster i 5-8 uker etter alle forkjølelser. Mye syk i årene etterpå.

Da jeg fikk barn selv og det var utbrudd vaksinerte jeg før 15 mnd. Når man vaksinerer tidligere må barnet vaksineres en gang ekstra. Ser at noen i tråden sier at barn under 18 mnd har høyest sannsynlighet for komplikasjon. Hvis vaksinasjonsraten faller vil flere småbarn bli smitter siden de ikke vaksineres før 15 måneder.

Hvorfor kjøpe dyre bilseter til barna når sannsynligheten for å kollidere så hardt at du trenger setet er mikroskopisk?

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine