+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: gule stafylokokker

gule stafylokokker

Jeg er redd jeg kan ha fått gule stafylokokker. Det begynte som litt blødende sår hver gang jeg ammet Kristian, men nå er det hudløse områder, og når jeg bruker papirinnlegg (med salve i) kommer det ut noe gult fra et område på den ene puppen. Jeg har hatt dette i 3 uker ca, Kristian er snart 5 mnd, så det er kommet helt plutselig.

Mitt spm: Vet noen hvor lang tid det tar før man får svar på evt. prøver? Trenger jeg dra på legevakta i dag eller kan jeg like gjerne vente til mandag? Kan de se med en gang om jeg har det også gi meg medisiner? Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg holder ut dette!

Dere som har hatt det; hvor lang tid før det var ok igjen? Var det noen av dere som måtte gi opp amminga til slutt? Kan noen fortelle meg hvordan de hadde det, var de syke eller hadde andre symptomer?

Gismo
    Gjest
    Gule stafylokokker lager ikke sår, men kommer i sår og er den vanligste årsaken til lokale hudinfeksjoner. Det ble tidligere behandlet med vanlig penicillin, men pga resistens brukes nå som oftest penicillinasestabil.

Vet ikke hvor lang tid det tar før du får svar på prøver o.l. , men
    hvordan er formen din? Har du feber, gjør det vondt andre steder?

Ville ikke ventet med dette.

Takk for svar

Jeg er i litt sjabby form, trøtt og sliten, men ikke feber eller noe annet. Sårene kom først, deretter kom det gult puss utav det ene og det heles ikke. Jeg har ringt legevakten nå, og de skulle ringe igjen, men jeg har ikke hørt noe ennå. De er jo ikke akkurat så kjappe der borte....

Gismo
    Gjest
    Lurt å ringe legevakten ja, selv om det tar litt tid

Det at du ikke har feber sier litt om alvorlighetsgraden, så det er et godt tegn

Mamsn
    Gjest
    Er det ikke 'bare' vanlig betennelse da? Gule staff. er vel egentlig en sykehusbakterie og oppstår vel ikke bare sånn utenvidre? (er litt på tynn is nå)

Men håper det går bra med deg lykke til, og få høre hvordan det går med deg da

Gismo
    Gjest
    Gule staffylokokker er en del av normal floraen, den finnes på huden i svelget, nesen og endetarmen hos friske personer.

Fra sin plass i normalfloraen kan de under visse forhold, f eks en skade i huden, invadere deler av kroppen som er sterile eller har en annen normalflora og derfor forårsake infeksjon.

Det er faktisk den vanligste årsaken til lokale hudinfeksjoner.
    Sist endret av Gismo; 27-03-2004 kl 13:43

Takk for svarene

Legen tok ikke prøver, men ga meg en salve jeg skulle prøve i en uke først. Nå håper jeg for guds skyld den hjelper for nå er jeg klar til ammeslutt her.

Gismo
    Gjest
    Så bra at du allerede har fått svar Ikke artig å måtte tenke på slikt, synes vi har nok bekymringer fra før

Lykke til hvert fall

Tidligere bruker
    Gjest

Re: Takk for svarene

Opprinnelig melding fra ville
    Legen tok ikke prøver, men ga meg en salve jeg skulle prøve i en uke først. Nå håper jeg for guds skyld den hjelper for nå er jeg klar til ammeslutt her.
    Fikk du ikke antibiotika mot det? Det måtte jeg ha! Ikke det at det hjalp noe særlig

Jeg fikk Gule stafylokokker for 4 uker siden, og har først nå begynt å bli bra! Har blitt beeedre etter salve og antibiotika, men ikke bra

Jeg gikk fra å fullamme, til og nå bare amme en gang om dagen... Og det pga de vonde stafylokokkene.

Lykke til, får håpe du blir fortere bra enn meg!

Suca
    Gjest
    Hei
    MIn erfaring( langt svar... hopp til konklusjon om du vil...): Jeg hadde vondt i puppen en uke eller to etter fødsel. Hadde ikke hørt om gule staflokokker, men ringte føden og forklarte og ba om å få komme å ta en bakterie prøve. De brukte en steril pinne å pirket litt på begge vortene, pluss at jeg melket ut noen dråper i et lite reagensrør. Fikk vite at dagen etter ville jeg få svar om det var noe.

De dyrket bakteriene og kom fram til hvilken antibiotika jeg skulle bruke. Gikk på det en ukes tid og følte meg bedre.

Grunnen til at jeg trodde det var noe galt var at jeg hadde vondt i puppen. Husker at jeg leste i Gro Nylander sin bok om staflokokker og hadde en liten mistanke.

MEN! : venstre pupp ville ikke ada ha og ble tvunget på den, noe som resulterte i store sår som ikke ville gro. Holdt på å bli gal Gjorde fryktelig vondt. Hun hadde blod i munnviken og gulpet rosa satt å grein og gruet meg til hun skulle ta den puppen Prøvde purelan, bosch rescue cream, albueskjell, ullammeinnlegg, papir ammeinnlegg, skjåld. prøvde å holde vorten tørr, fuktig, myk, hard....og alle mulige ammestillinger
    På seksukers kontrollen ba jeg legen min ta en ny bakterieprøve. Hun trodde det bare var suge feil, men... i romjulen fikk jeg brev i posten... det var ennå gulestaflokokker i brystet mitt! Fikk ny antibiotikakur i ti dager og blr frisk og fullammer ennå uten problemer Det kan gå helt fint

KONKLUSJON: Forlang at de tar bakterieprøve og om antibiotikakuren ikke tar det, ta en ny prøve!

Lykke til

Mange gode råd her. Godt å se at man ikke er alene. Salven jeg fikk hjalp ikke det spor. Skal til legetime i dag og må vel bare forlange at de skal ta prøver da, man skulle vel ikke tro man måtte forlange, men slik er det alltid her (Nord-Norge) Det blør friskt av begge brystvortene, likevel får jeg en helt vanlig sårsalve av legen på legevakta Det er slik at jeg har lyst til å kreve pengene tilbake eller ringe "tv2 hjelper deg"....Ja, ja jeg får høre hva denne legen har å si til dette da, og så trøster jeg meg med at har jeg kommet så langt så holder jeg ut til det er over også.

Tidligere bruker
    Gjest
    Lykke til

Til dem det måtte interessere...

Fikk påvist gule stafylokokker i dag og går må på antibiotika og en salve. Skal gjøre det i ti dager, så nå har jeg masse håp. Har slitt meg gjennom dette med å fullamme, så da holder jeg ut resten av veien også. Takk til alle som har brydd seg og kommet med gode råd.

Tidligere bruker
    Gjest
    Du er flink som holder ut å amme. Jeg holdt vel ut i et par uker, men så gikk det ikke mere desverre. Håper på å få opp produksjonen når jeg er helt bra

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine