+ Svar på diskusjon
Side 2 av 3
FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51

Diskusjon: Lage ost av morsmelk

  1. #21
    Eowyn
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av doderlein
    Er det noe bedre å spise/drikke melk fra ei ku? Den melka er jo beregnet på kalven og ikke på mennesker...
    Drikker ikke særlig mye kumelk heller, men syns det er LANGT bedre å drikke det enn at noen serverer andre sin egen morsmelk!

  2. #22
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Jeg lurer på hvem som først så ei ku og tenkte "hmm, jeg tror jeg skal legge meg ned under den kua der og suge melk fra jurene hennes, jeg...."

    Kumelk er for KALVER!!

    Morsmelk er for eeeh, vafler?

    Tror jeg tar Pepsi Max, jeg.












    Seriøst: Jeg ser ikke noe i veien for å bruke morsmelk til noe, men synes ikke man skal servere den til andre uten å gi dem muligheten til å nekte.

  3. #23
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *saga* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    13,503

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Jeg hadde nok holdt meg unna morsmelkvaflene, ja.
    saga

  4. #24
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Pica sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2002
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Meldinger
    1,779

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Jeg hadde aldri spist/drukket morsmelkprodukter!


    Dere som mener det ikke er værre å drikke menneskemelk enn kumelk, hvordan ser dere da på å spise menneskekjøtt?
    Pica
    Mr. T (feb. 02) og Mr. M (okt. 05)

  5. #25
    Athiqa
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av puu
    Syns jeg ser utrykket på gjestene dersom du inviterer til ost og vin og forteller dem hva slags ost de spiser.
    Morsmelkvafler høres heller ikke så innbydende ut..

  6. #26
    Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vimsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Haugesund
    Meldinger
    10,382

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Dette orker ikke en kanskjegravidvimsesvims å snakke om nå.


    September`02 og November`05

  7. #27
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av Pica
    Jeg hadde aldri spist/drukket morsmelkprodukter!


    Dere som mener det ikke er værre å drikke menneskemelk enn kumelk, hvordan ser dere da på å spise menneskekjøtt?

    Huh?

    Morsmelk er laget for at mennesker skal drikke den. Menneskekjøtt er laget for at skjellettet vårt ikke skal fryse.

  8. #28
    tiddeli
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Morsmelk er for små barn, kumelk er for kalver og cola light er for meg.

  9. #29
    jcr
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av Eowyn
    Drikker ikke særlig mye kumelk heller, men syns det er LANGT bedre å drikke det enn at noen serverer andre sin egen morsmelk!
    Hear Hear!

  10. #30
    ^Eagle^
    Gjest

    kidoki Sv: Lage ost av morsmelk

    Ser ikke problemet med noen av delene da egentlig. Skal jo legges til at den melka vi drikker ikke er den samme som kommer ut av kua, men er behandlet for å bli bedre. Vanlig melk rett fra kua er stort sett samme konsistens som morsmelk, som forsåvidt smaker helt kurrant, og er veldig godt til å kurere fyllesyke
    Erfaringer etter en episode for ett par år siden det der. Forsåvidt hadde nok morsmelk-ost gått helt greit, med tanke på at folk faktisk synes ferdigmuglet ost er godt :_panne:

  11. #31
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    puu sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Meldinger
    3,863

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av ^Eagle^
    Ser ikke problemet med noen av delene da egentlig. Skal jo legges til at den melka vi drikker ikke er den samme som kommer ut av kua, men er behandlet for å bli bedre. Vanlig melk rett fra kua er stort sett samme konsistens som morsmelk, som forsåvidt smaker helt kurrant, og er veldig godt til å kurere fyllesyke
    Erfaringer etter en episode for ett par år siden det der. Forsåvidt hadde nok morsmelk-ost gått helt greit, med tanke på at folk faktisk synes ferdigmuglet ost er godt :_panne:
    Dama di har allerede utlevert den storyen.

  12. #32
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    emin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Harstad, Troms
    Meldinger
    10,659

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av puu
    Dama di har allerede utlevert den storyen.
    Synes fortsatt den er ganske underholdende.
    emin og ungene Storesøster nov-2001 Lillebror juli-2007 Minstemor april-2010

  13. #33
    doxa
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Hmmm, spennende idè!

  14. #34
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    jane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2002
    Meldinger
    3,860

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av Pica
    Dere som mener det ikke er værre å drikke menneskemelk enn kumelk, hvordan ser dere da på å spise menneskekjøtt?
    Du gir (eller ga) vel (sansynligvis) ungen din morsmelk? Ville du gitt han/hun menneskekjøtt også?

    Men man skal selvsagt aldri si aldri . Alle har vel hørt om flyet som styrtet i Andesfjellene tidlig på 70-tallet? Passasjerene spiste menneskekjøtt for å overleve.

  15. #35
    Scribonia
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Jeg har funnet oppskrift på ost, men hvor får jeg kjøpt "løype"? Jeg synes ikke morsmelk er ekkelt.... ikke noe eklere enn annen melk. Ikke at jeg ville drukket et glass med iskald morsmelk da... det blir litt rart. Men vafler og grøt laget på morsmelk er helt greit.

    Her er oppskrift hvis noen andre vil prøve:

    Yste ost

    Etter at fløten er skumma vekk fra melka, blir melka varma opp i ei stor ystepanne eller ei gryte. Etter en stund, blir ostestoffet skilt ut som små, hvite klumper. Dette tas opp og nå kan en lage mange forskjellige* ostesorter. Pultost lages ved at en har litt salt og karve i ostestoffet. For å få gammelost, må ostestoffet gjære. Gammelosten er brun og smaker og lukter sterkt.*

    Det som er igjen i gryta etter at ostestoffet er fjernet, kalles myse. Dersom mysen kokes lenge nok, blir det til prim eller mysost.*

    Og det ville ikke falle meg inn å servere osten til noen uten å fortelle hva det er laget av. Skjønner at noen synes det er ekkelt. Gleder meg til å smake primen min. Må spare litt for jeg trenger 2 liter melk

  16. #36
    lafa
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av HeddaB
    Unnskyld meg, men...
    Helt enig!!

  17. #37
    frida28
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Sitat Opprinnelig postet av Scribonia
    Jeg vet Gro Dahle har laget vafler og servert til journalister. Og andre gjester. Det har jeg også gjort. Ikke noe forskjell på smak. Blir bare litt søtere.

    .
    De kan ikke være mye gode...

  18. #38
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    .....
    Sist endret av I am; 04-07-2004 kl 20:55

  19. #39
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

    Sv: Lage ost av morsmelk

    For å være litt seriøs: morsmelk er visst lite egnet til å lage ost - det er noen enzymer som mangler, eller feil type proteiner, eller noe slikt. Jeg har lest om det på en amerikansk diskusjonsgruppe for amming, og poenget der var at mange ønsker å vente forholdsvis lenge med å introdusere kumelk og kumelkprodukter, så de lurte på om det gikk an å lage ost av morsmelk. Og svaret var visst nei.

    Hvis du er interessert, kan du jo prøve å søke på Google på "breastmilk cheese", så kanskje du finner noe informasjon - jeg husker dessverre ikke nøyaktig hvor jeg fant det.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

  20. #40
    loop
    Gjest

    Sv: Lage ost av morsmelk

    Yaekk, høres ekkelt ut!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 3
    FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine