+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Uregistrert
    Gjest

Far og mors rettigheter.

I går hadde jeg og sambo en kjempe krangel. Vi snakket om å gjøre det slutt, og da mente han at han ville kjempe for å få den daglige omsorgen får vår datter.
    Hun er under ett år og vi er ikke gift.
    Er det noen som vet noe om dette?
    Hvilke rettigheter har jeg som mor og han som far? Hva er vanlig?

Tidligere bruker
    Gjest

Sv: Far og mors rettigheter.

Han har rettigheter til å ha ungen annenhver helg og jul.Kan være jeg tar feil.Men så klart har han rettigheter til å treffe ungen.Men den daglige omsorgen tviler jeg på.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *saga* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    13,506

Ta kontakt med familievernkontoret der du bor, de kan hjelpe deg og fortelle hvilke rettigheter dere har.
    Har dere delt foreldreansvar? (Det man skriver under på barselavdelinga på sykehuset.)
    saga

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

En ting som alltid går igjen ved samlivsbrudd der det er barn involvert er at foreldene bruker argumentet : jeg skal ha fullt foreldreansvar,blir rimelig provosert jeg,for noen bruker dette som truemiddel.

Det som er vanlig er at mor har den daglige omsorgen (eller omvendt) så blir det annenhver helg,1 gang i uken,annenhver jul/nyttår,14 dg i sommerferien...men dette kan man finne en løsning på ved å gå til mekling.

Han vil ikke få den daglige omsorgen for datteren deres,da skal du jammen ha mye på deg for at du skal bli fratatt den daglige omsorgen.

Du får be han om å gå inn på trygdeetaten å lese litt om rettighetene sin.

Ville også ha fått en time på trygdekontoret å få snakke med en saksbehandler,de kan fortelle deg ang stønader og gjerne få oppsatt time på meklingskontoret,så dere finner en løsning på dette.

Håper det løser seg,og ikke bekymre deg over at han skal ta fra deg den daglige omsorgen,det er bare ett truemiddel

Klem Isemor
    Mamma til 3 gutter.

galadriel
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av mamsen 28
    Han har rettigheter til å ha ungen annenhver helg og jul.Kan være jeg tar feil.Men så klart har han rettigheter til å treffe ungen.Men den daglige omsorgen tviler jeg på.
    Dette er helt feil. I utgangspunktet har mor og far like rettigheter hvis de har felles foreldreansvar. Og den som ikke får omsorgen, har heller ingen automatisk rett til annenhver helg. Samværet må avtales konkret i hvert enkelt tilfelle.

I praksis vil det gjerne bli slik at mor får omsorgen for et lite barn, siden det som regel er hun som har vært mest sammen med barnet. Men det er ingen automatikk i noenting her - alt må avtales eller avklares i rettssak.

Medmindre mor har foreldreansvaret alene, da kan hun stort sett gjøre som hun vil. Men far kan fortsatt gå til rettssak for å få omsorg, og han vil ihvertfall få delt foreldreansvar hvis han ønsker det.

Tidligere bruker
    Gjest

jeg skal ha fullt foreldreansvar,blir rimelig provosert jeg,for noen bruker dette som truemiddel
    Det er også det verste jeg hører/leser.
    Folk synker lang ned ved å bruke dette i en krangel.Hva med å være venner for ihvertfall barnets skyld.Komme fram med noe som er best for UNGEN.
    Slutte å såre hverandre ved å skal "ta vekk ungen fra deg" utsagn, slik som han sa til deg.
    Ungen er like glad i pappa og mamma.Selv om de ikke er glade i hverandre.
    Lykke til!

Athiqa
    Gjest

Såfremt han har skrevet under skjemaet der han påtar seg delt foreldreansvar for barnet, har han akkurat de samme rettighetene som deg. Han kan da gjennom mekling få 50 % av den daglige omsorgen for barnet ( hvis du er enig i det, er du ikke det må saken opp i retten).
    I utgangspunktet er det vanlig at mor har daglig omsorg og at far har samvær en dag i uken og annenhver helg, samt annenhvert år av høytidsdager.

Uregistrert
    Gjest

Tusen takk for svar. Må si jeg ble ganske redd når han kom med disse truslene. Jeg har ingen planer om å boikotte noe som helst samvær hvis det skulle bli brudd. Vi har også delt foreldreansvar.

Håper det ordner seg mellom oss, har tenkt å spørre om han vil være med å få noe samtalehjelp m. noen.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Delfinus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Some place in Norway
    Meldinger
    16,010

Jeg tror også at du bare kan slappe av og at dette er en "dårlig trussel" fra hans side.

Før var det vanlig at stort sett mødre fikk hovedomsorgen og far da samvær annenhver helg, en dag pr uke, halve ferier etc. Nå for tiden, og i takt med samfunssendringen, er det mer vanlig at man deler dette 50/50 eller 60/40 (dersom ikke en av foreldrene har "noe på seg"-see?). Dette for at barna skal få like mye tid- og rett til å bli like godt kjent med begge foreldrene og at stadig flere menn viser interesse for å ha størst mulig del av ansvaret for barnet/barna ved samlivsbrudd.
    IKKE nybaktmamma lenger J: 1998 og j: 2002

Tifa
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lilith
    Ta kontakt med familievernkontoret der du bor, de kan hjelpe deg og fortelle hvilke rettigheter dere har.
    Har dere delt foreldreansvar? (Det man skriver under på barselavdelinga på sykehuset.)

Dette stemmer ikke helt. Vi fikk en overraskelse når vi nå gikk fra hverandre, pappan og jeg. Vi signerte papirer på sykehuset, men ingen av dem var avtale om samværsrett. Så egentlig hadde han pent lite han skulle si. Men vi signerer nå i ettertid, da, siden vi vil samarbeide om dette.

Uansett har det papiret ingenting å si for fordeling av tid med barnet annet enn at det automatisk er mor som har all ansvarsrett dersom papiret ikke er signert og foreldrene ikke er gift, og barnet kan ikke bo fast hos en forelder uten hel eller delt samværsrett.

Hør med et familiekontor de dere bor, eller kontakt JURK (juridisk rådgivning for kvinner) De tilbyr gratis juridisk rådgivning til kvinner i bl.a. saker som dette. Jeg kontaktet dem for litt siden, og de hjalp meg ihvertfall.

Athiqa
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Tifa
    Dette stemmer ikke helt. Vi fikk en overraskelse når vi nå gikk fra hverandre, pappan og jeg. Vi signerte papirer på sykehuset, men ingen av dem var avtale om samværsrett. Så egentlig hadde han pent lite han skulle si. Men vi signerer nå i ettertid, da, siden vi vil samarbeide om dette.

Uansett har det papiret ingenting å si for fordeling av tid med barnet annet enn at det automatisk er mor som har all ansvarsrett dersom papiret ikke er signert og foreldrene ikke er gift, og barnet kan ikke bo fast hos en forelder uten hel eller delt samværsrett.
    Papiret har ingenting med samværsrett å gjøre. Daglig omsorg og foreldreansvar er to helt forskjellige ting.
    Når man har foreldreansvar har man RETT på delt omsorg, det er dermed ikke sagt at man har det.

galadriel
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Athiqa
    Papiret har ingenting med samværsrett å gjøre. Daglig omsorg og foreldreansvar er to helt forskjellige ting.
    Når man har foreldreansvar har man RETT på delt omsorg, det er dermed ikke sagt at man har det.
    Feil. Man har aldri RETT til delt omsorg. Delt omsorg må avtales mellom foreldrene, det må være frivillig fra begge sider, og retten kan ikke idømme delt omsorg.

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine