+ Svar på diskusjon
Side 2 av 6
FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 108

Diskusjon: Tips til å ha i barnas adventskalender...

  1. #21
    Yrla
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Khaki: Andre små ting som vi gjør :

    *Tenne jule-utelysene (da har vi voksne vært å hengt dem opp kvelden før)
    *Om dere har adventstake så kan det å tenne et nytt lys i staken være en aktivitet.
    *Vi har også med ryddig av rommene på lille-lille julaften., slik at det blir plass til de nye lekene
    *Bake lussekatter 12 des. og gå på besøk til mormor og morfar med lussekatter den 13. des.
    *Sende julekort
    *Skrive ønske lister. De som ikke kan skrive klipper ut fra leketøysreklameblad. (Vi sender det ikke til nissen, men til slektninger i nord)
    *skatte kart over hvor lørdagsgotteriet ligger gjemt.
    *Besøk til biblioteket for å låne julebøker.
    *Låne en julefilm og kose oss sammen med julekaker.


    Ser at jeg har litt problemer med å finne de raske og lette tingene.....

    - det kan jo være å lese en bok eller se i fotoalbum sammen. Du vet kanskje hva ditt barn synes er morsomt og som dere kanskje ikke får gjort så ofte.

  2. #22
    Agre
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Enkelt og raskt:

    -I dag får dere nugatti på brødskiva!
    Eller noe annet pålegg/mat de liker spesielt godt.

    -Pakke inn julegaver sammen

    -Bade med masse skum

    Det varierer jo med barnas alder og personlighet hva som er gøy... og som de kanskje ikke får lov til hver dag.

  3. #23
    Marit
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Sitat Opprinnelig postet av Sussiemor
    Nå selger de jo ferdige poser med 24 ting i til og pakke inn og ha i adventskalendere da, en pose som passer til gutt og en til jente. Veldig enkelt så slipper man å lete etter 24 ting synes jeg.. De selger dem i leketøysbutikker og på Narvesen + bokhandlere.
    Jeg har drevet og sett på disse ferdog pakkene, men må nok si at de ikke passer til mine barn. De vil liksom ikke ha bare alt dette småteriet, og så bør jo barna da være ganske store før en kan kjøpe disse pakkene.
    Nei her blir det som alle andre år, gå rundt og se om man finner noe som passer til kalenderen, men det er jo ikke sikkert eldste mann vil ha kalender en gang i år. Så før jeg begynner og handle inn til kalender blir jeg nok nødt til og spørre han om han vil ha det. Utover det tilpasser jeg kalenderen til hvert enkelt barn, de er jo to forskjellige individer så da trenger de to forskjellige advents kalendere. Det er bortsett i fra lørdager da da får de det samme.

  4. #24
    Supermedlem
    Rykte
    GamleMinni sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    533

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Kjempefint. Tusen takk.

  5. #25
    July
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Yrla: aktivitetskort var en kjempelur ide!! Med tre unger er det uaktuelt å ha tre små pakker hver dag med dill. Så jeg tror jeg kommer til å varierer litt i år mellom aktivitet, noen fornuftige pakker (altså noe de trenger og setter pris på) og noe godterier. kommer iallfall til å ha lørdagsnopet i om lørdagen.


    Ifjor hadde jeg et gulvpuslespill. Fordelte bitene litt hver dag og på julaften fikk de hver sin bil som de kunne kjøre på puslespillet (bilveier). En suksess Tja, de satte pris på det, men i ettertid har de knapt lekt med det.

  6. #26
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Alan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Drammen
    Meldinger
    1,958

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Jeg tror vi gjentar suksessen fra i fjor, en Dumle eller en bamsemums eller en liten eske med Gomp el.l. Gaver synes jeg mine er for små til.
    Hilsen Alan
    Mamma'n til Storebror (april '01) og Andy Pandy (juni '03)

  7. #27
    vimjer
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    "24 ting til adventskalenderen" skal ikke inn i dette huset flere ganger.
    (det er "dritt" som strøs overalt og blir kastet i januar)

    Jeg pleier å kjøpe pakker med Brio togbane som jeg deler opp, i tillegg til duplo/ lego, småbiler og playmo.

    I år reiser vi på ferie den 11 desember, så det blir bare "halv" adventskalender for oss i år.
    (mange halve da, vi har jo en del barn)

  8. #28
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    ElinM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Meldinger
    1,792

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Vi hadde en blanding mellom pakker og aktiviteter i fjor. Kan være vanskelig å finne på nok passende aktiviteter når barna er små, syns jeg. Av aktiviteter valgte jeg også ting som naturlig hører med til juleforberedelsene. Noe av det passer nok helst for litt større barn. Nevner f.eks.

    Lage div julepynt (maling/pynting av julekuler, kremmerhus, fletting av kurver osv)
    Lage julegaver til besteforeldre etc
    Lage navnelapper til julegavene
    Pakke inn julegaver
    Bake julekaker
    Pynte pepperkaker
    Lage julegodteri
    Pynte juletre
    Adventsstund hver søndag (tenne lys, lese bok om jule-evangeliet)


    Sitat Opprinnelig postet av Yrla
    Jeg har valgt å ikke gi små gaver i kalenderen (blir alt for mye gaver etter min smak) Vi har aktivitets kalender. Ikke noe store greier, men ting vi alikevel ville gjort i desember og som barna synes er gøy.

    Eksempler:
    Lage småkaker
    Kjøpe juletre/Pynte juletreet
    Besøk i svømmehallen
    lage julelys
    Gå å se en juleforestilling
    Juletrefest
    Pynte huset til jul
    lage pepperkakehus
    kjøpe juleklærne
    Gå på kino for å se en julefilm.
    Mamma til 4 jenter f. 2000, 2002, 2005 og 2009

  9. #29
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    957

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Vi har gjort som Ylva og Elin M - hatt aktivitetskalender. Det har falt i veldig god smak her...

    Snakket med en venninne som har 3 barn i tillegg til at de voksne har kalender, de fant ut at de fort hadde brukt i snitt 50 kroner på hver - noe som utgjør 6000,- på 24 dager... Hun fikk helt sjokk over regnestykket og i år lager hun aktivitetskalender og bruker pengene på noe annet....
    ~oktober 94
    ~ februar 04
    : ~ januar 09


    Easy to do - easy not to do ... !

  10. #30
    Yrla
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Noen år, før vi begynnte med aktivitets kalender, så malte jeg hjerter i vinduene. Jeg rutet det store kjøkkenvinduet inn, og malte et stort hjerte i hver rute for hver dag som gikk. Tilslutt så hadde vi 24 hjerter som fylte hele vinduet. En smule inspirert av "jul i skomakergata".

    Mine tanker om kalender er at det er en nedtelling frem mot jul, ikke at gavedrysset begynner 1. desember. Jeg hadde planer om å holde på denne hjerte kalenderen, men følte presset fra barna med at "alle de andre har skikkelige kalendere". Aktivitets kalenderen inneholder ikke andre ting enn vi ville gjort uansett i desember, men jeg synes det er veldig koselig å pakke og henge opp små lapper med beskjeder oppi. Små gaver vil jeg ikke gi, Uansett om de er nyttig eller ikke. For meg blir det litt kræsj å få en gave hver dag. Jeg er kanskje litt ekstrem på dette, men jeg mener mann ødelegger noe av det magiske om det magiske blir noe som skjer hver dag.

  11. #31
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Jeg synes det høres helt vanvittig ut å bruke 50 kr pr barn hver dag gjennom adventidtida! Er det virkelig noen som gjør sånt da? Poenget med adventskalender er vel ikke at det skal være dyre fine gaver der, men at det er en slags nedtelling til juleaften. Jeg synes det er viktig å ikke legge lista for høyt her.

    Her blir det nok en kombinasjon av pakker og aktiviteter i kalenderen, men akkurat i år blir det nok overvekt av pakker siden mor er tvilling-høygravid på den tida og sikkert ikke særlig ivrig på juleforberedelsene. Kommer nok til å gjøre som i fjor. Da kjøpte vi en pakke med Duplo som vi delte opp, et par esker med sukkertøy (til lørdagene) og supplerte med noen få Twistbiter. Ellers er det jo greit å tenke gjennom om det er noen billige småting hun uansett skal ha før jul, feks. tannbørste, hårpynt, nye sokker el.l.

    Pakkekalender til voksne synes jeg høres ganske dumt ut, jeg. Selv er jeg ikke vant til det og jeg hadde aldri kommet på ideen å gi det til mannen min heller. Synes slikt er for små barn og ikke for store tenåringer og voksne. Det finnes andre måter å markere adventstida på som ikke trenger å koste noe også. Første året jeg og mannen min bodde sammen (før vi fikk barn, hus og alt det andre som stjeler tida vår nå) leste vi et kapittel av Jostein Gaarders "julemysteriet" (var det ikke det den het da?...) høyt for hverandre om kvelden. Nå begrenser vi oss til å slappe av litt ekstra foran peisen med stearinlys og avslått fjernsyn...

  12. #32
    ~TM~
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Her er det også noen tips...

  13. #33
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kvakk Kvakk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2001
    Sted
    Sandefjord
    Meldinger
    3,678

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Yrla og Turmalin: Takk for gode ideer.

    I fjor kjøpte vi en pakke med duplolego og fordelte innholdet på 24 små pakker. Marie ble like glad for en enkel legokloss som for legodyr og legobil. Det kostet meg 200-300 kr og var noe jeg hadde kjøpt uansett.

    Jeg kan se for meg at det blir en kombinasjon av ting og aktiviteter i år og kanskje noen penger hun kan putte på en sparebøsse som vi kan gi til en god sak, f.eks. julegryta til Frelsesarméen, det syntes hun var kjempegøy å gjøre i fjor.

    Forslag til aktivitet:
    Her i byen settes det opp en stall på torvet i adventstiden der det er hyrder, sauer og et esel. Vi besøkte den i fjor, og det var kjempegøy å klappe eselet. Dersom det ikke finnes noe sånt der dere bor, kan dere sikkert kontakte en gård (snakk med barnehagen, de vet ofte om slike gårder) for å få komme og hilse på dyrene.
    Kvakk Kvakk, (juli´01) og (november'05)

  14. #34
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Vi skal ha familiekalender vi, i tillegg til at Lars får Blåfjellkalenderen... I Lars sin blir det sikkert: Leikebilar, ei dropseske, et par sokker, et blad eller ei lita bok....

    I papsen sin blir det godteri, sokker, blad, massasje kanskje?

    I min.......eg må skrive ønskeliste sjøl da

  15. #35
    Madammen
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Min snart-treåring kommer ikke til å få gavekalender i år heller. De to første årene gjorde vi ingenting ut av det, for hva skal vel en ettåring med gavekalender? (For ikke å snakke om sjokoladekalender..)

    Et spørsmål; finnes det ikke en slags barnetv-kalender? Som man kan følge med på samtidig som barnetv?

  16. #36
    Kristin
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Vi skal ha aktivitetskalender, av samme grunner som Yrla nevner. Dette har jeg også god erfaring med å ha i klassen. Elevene liker det kjempegodt.
    Dessuten kan jeg ikke fordra små dilldall-ting av plast som ikke er verdt en femmer engang. I det hele tatt liker jeg ikke for mange ting .

  17. #37
    Tidligere bruker
    Gjest

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Sitat Opprinnelig postet av Madammen
    Min snart-treåring kommer ikke til å få gavekalender i år heller. De to første årene gjorde vi ingenting ut av det, for hva skal vel en ettåring med gavekalender? (For ikke å snakke om sjokoladekalender..)

    Et spørsmål; finnes det ikke en slags barnetv-kalender? Som man kan følge med på samtidig som barnetv?
    Joda, det kjem Jul i Blåfjell-kalender

  18. #38

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Sitat Opprinnelig postet av Heilo
    Pakkekalender til voksne synes jeg høres ganske dumt ut, jeg.
    Er det verste jeg har hørt!
    For et par år siden lagde jeg pakkekalender til søsteren min som bodde alene 120 mil unna. Oppi der hadde jeg blandt annet stearinlys, julelysestaker, litt julepynt (siden hun ikke hadde noe sånt selv), nissebilder av tantebarna hennes, favoritt-teen hennes, pepperkaker osv. osv. Og så skrev jeg en koslig liten lapp til hver pakke. Så fikk hun julestemningen opp før hun kom hjem til oss på juleferie. Og hun ble kjempeglad for den, nemlig!

    Jeg er en liten julefrik jah

  19. #39
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Christel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Helgeland
    Meldinger
    2,681

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Her er det absolutt uaktuelt å lage hver sin gavekalender til ungene. Rett og slett forti det blir alt for dyrt...

    I fjor hadde de vanlig sjokoladekalender til 7,- pr stk, men tidligere, når vi bare hadde 2 unger, fikk de ett år duplo (en kloss pr dag) og gulvpusslespill (1 brikke pr dag).

    I år vet jeg ikke helt hva vi skal finne på... Aktivitetskalender hørtes jo veldig spennende ut!
    Denne signatur har blitt slettet, fordi den strider mot Signaturreglene
    Har du spørsmål vedrørende dette vennligst ta kontakt med:
    Helene Harefrøken - Moderator

  20. #40
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    sissy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,291

    Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

    Sitat Opprinnelig postet av Alan
    Jeg tror vi gjentar suksessen fra i fjor, en Dumle eller en bamsemums eller en liten eske med Gomp el.l. Gaver synes jeg mine er for små til.
    Unnskyld, men jeg reagerte litt på denne jeg. Hvis de er for små til pakker er de da gamle nok til godterier hver dag?

    Takk for alle supre tips!!
    Sissy & Emilie 01.02.03, Nathalie født 12.03.05 & Isabelle født 16.04.10

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 6
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine