+ Svar på diskusjon
Side 3 av 6
FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 108

Diskusjon: Tips til å ha i barnas adventskalender...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    susse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Meldinger
    3,952

Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

Da vi hadde ett barn fikk han pakker hver dag. Nå i ettertid angrer jeg litt på at han har fått det !! Minstemann fikk ikke noe i fjor, men i år forstår han godt hva det dreier seg om å må så klart være med. Han er allergisk mot det meste... så godterier blir det fint lite av i årets kalender !

I år blir det blanding av småting og aktiviteter hos oss også. Jeg er så heldig å jobbe 50% kveld så vi har masser av tid til å finne på koselige ting i adventstida

Et tips jeg har vært fornøyd med er å kjøpe en stor pakke med stjerner til å feste i taket på banrerommet, storebror har fått slike da han var mindre og det er fortsatt stas ! Kan fordeles på endel pakker.

-lage pepperkakeborg ( av to pakker byggesett hus og iskrem kjeks ! morro !!)
    - lage lussekatter og gå på besøk
    - svømmehall
    - lage julegaver ( filthjerter med gullsnor)
    - lage trolldeig
    - bake ( det blir minst 2 av disse, baker MASSe før jul jeg )
    - juletre hogst på bondegård
    - gå på adventsgudtjeneste med barnehagen
    - lys på utretreet
    - Juletre på gutterommet (plasttre fra studiedagene som de kan få pynte som de selv har lyst)
    - julepynt til guttas rom og juletre
    - lage juledekorasjon av ting vi finner ute på tur
    - skogtur med pølsegrilling og kakao
    - nissepysj til begge to 2 (H&M)
    - glanspapir
    - ønskelisteskriving og sending
    - gå på kino å se julefilm ( storebror)
    - til minstemann : små biler og pose med dyr som fordeles utover
    - kjøpe presanger til besteforeldre
    Susse 00 02 05 juli 2010

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tigerguttmamma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I et hus
    Meldinger
    5,642

Sitat Opprinnelig postet av susse
    -lage pepperkakeborg ( av to pakker byggesett hus og iskrem kjeks ! morro !!)
    Jeg vil gjerne ha en nærmere beskrivelse på hvordan du lager den borgen jeg...
    Er gøy med litt andre motiver, enn bare et vanlig hus.
    Storebror (2002) og lillebror (2004)

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Missy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Harstad
    Meldinger
    1,655

Jeg syntes at å lage en aktivitetskalender hørtes kjempespennende ut.
    Jeg synes nok Mathilde er litt lita til det enda, men noen aktiviteter blir det. Som f.eks pepperkakebaking og tur til biblioteket.
    Missy
    Vesla -02

Lillebror -08
    Lillemor juli- 10

Medlem
    Rykte
    Ragnhild sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Mellom bakkar
    Meldinger
    326

Sitat Opprinnelig postet av Missy
    Jeg syntes at å lage en aktivitetskalender hørtes kjempespennende ut.
    Jeg synes nok Mathilde er litt lita til det enda, men noen aktiviteter blir det. Som f.eks pepperkakebaking og tur til biblioteket.
    Jeg gleder meg til Petter blir større. Mange gode ideer her. Men vi skal nok finne på morsomme aktiviteter som passer han også.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Missy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2002
    Sted
    Harstad
    Meldinger
    1,655

Nå har jeg akkurat vært på en liten handletur..Og faktisk så har jeg allerede 21 pakker til kalenderen.
    De som mangler er aktivitetene..
    Missy
    Vesla -02

Lillebror -08
    Lillemor juli- 10

Tips for store og de aller minste

Utrolig flott tråd!

EN aktivitet til de som bor i Bergen: Pepperkakebyen på Galleriet! DET er julestemning det.

Julemysteriet av Jostein Gaarder er fin å lese litt i hver dag. Forresten så finnes det liiknende bøker for barn også som handler om jul og hvor man kan lese ett kapittel hver dag (Husker en bok om julenissens verksted og hvor en liten alv hver dag frem til jul ville finne på noe kjekt og glede julenissen. Den passer vel helst for de fra fem år og oppover)

Hva med å ta en skikkelig opprydning på rommene og gi bort leker og klær de ikke bruker lenger.. Det finnes dem som ikke har råd til julegaver til barna sine, og dem som trenger gode klær. Dette kan de som har begynt på skolen hjelpe til med..

Likte godt det med lussekatter. Baking 12. desember og gå på besøk til vennene deres 13. desember... Det vil jeg også gjøre!

Ellers deler vi nok opp duplo og/eller et Brio-togsett og gir en del hver dag.
    Er ikke det forresten slik at Ikea sine tog passer til Brio?? Det bir jo litt billigere..

Ellers: til de yngste:
    -Potet-trykk (Vi kjøpte ensfargete dekk-brikker til 15kr pr stk som han trykkket på med stoffmaling) Nå er det gaver til besteforeldrene...
    -Fingermaling (og/eller Trykk av hender og føtter)
    -En eske rosiner istedenfor godteri på lørdagene. (Her får de ikke godterier i det hele tatt.)
    -Putter en DVD-film i kalenderen den dagen jeg må ta julerengjøringen. Byggmester Bob eller noe slikt.
    -Pepperkaker
    -Bake boller/lussekatter
    -Pynte juletreet/ glitter i kalenderen og få henge det på treet
    -Stjerner som lyser i taket er supert, men det finnes også andre figurer som dyr, lam etc.
    -Tannkost var en god ide
    -Og små biler..
    -Lage julekort (Brett farget papp i to og gi dem en limstift og tilgang på tråd, stoffbiter, glitter el.l. som de enten limer direkte på kortet eller på en liten bit papir som deretter limes på forsiden av kortet igjen.)
    -Gå på biblioteket
    -Gå en fin tur i skogen. Godt å stresse ned sammen for store og små. (Husk varm kakao)
    -Sett av en hel time der dere leker sammen på barnets premisser og ikke lar dere forstyrres av noe. La barnet stå 100% i fokus og selv få bestemme hva dere skal gjøre sammen.
    -Les en bok, gjerne hver dag, så det blir en kosestund.
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

Ikke glem å knipe, jenter!

Vet også at det er noen som tar barna med og lar dem få velge ut og kjøpe en personlig juletrepynt som de så får pakke inn og putte i kalenderen på den dagen da familien pynter juletreet. Det er visstnok veldig populært. Dette gjøres vist når barna enda er litt små og de neste årene kan den samme juletrepynten pakkes inn på den dagen juletreet skal pyntes og så får de henge det på treet selv. Det skal vi når de blir litt større ihvertfall.
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

Ikke glem å knipe, jenter!

Kristin
    Gjest

Mange flotte tips, Callie!

Har forøvrig svart deg på PM.

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kiara_pus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Meldinger
    3,014

Me har brukt å ha ein blanding av pakke, godis og aktivitetar. Ein ting som slo godt an var da dei fekk adventsstjerne til å henge i vinduet sitt 1. desember. Den er stas å ta fram kvart år. Ellers så har me
    • kinotur
    • Mc-Donalds tur,
    • leige dvd
    • bondegårbesøk var ein god ide, trur eg tar med det i år.
    • pynte pepperkakehuset
    • gå på skøyter
    • felles dvd/video på lillejulafta
    • juletrepynt (til lite tre på rommet)
    • viskelær, hårpynt...
    Det vert vansklegare og vansklegare å finne på pakkar til den eldste. Iallefall hvis det ikkje skal koste for mykje. Tar gjerne imot tips til gutt på 11. (bryr seg ikkje om lego)

*Tomine*
    Gjest

Tror jeg gjør som i fjor og kjøper litt småting som f.eks spenner, viskelær, små nisse sjokolader også legger jeg en 10 kroning i noen. Ungene sparer da opp pengene og på lille julaften går vi i leketøysbutikken og da kan de kjøpe seg en ting for pengene de har fått i kalenderen...

Til lillemor på 2 år kjøper jeg duplo og sjokolade som jeg fordeler i små pakker.

Hegemor
    Gjest

Kjempegod ide med aktiviteter i kalederen. Storebror og Lillesøster fikk nye truser, strømpebukser, tannbørster, tannkrem, shampoo, badeskum + godis på lørdager i fjor - det var en ubetinget suksess som skal følges opp i år, men skal i teillegg legge inn følgende aktiviteter :

- tur i Pirbadet
    - kino
    - trikketur/retur og kafè (her i Trondheim er det bare en trikkelinje og stor stas siden vi ikke kan ta trikken så veldig ofte)
    - x-boks spilling til storebror
    - julegavekort laging (stor stas hvert år å lage spesielle kort)
    - bibliotektur
    - aketur (fordrer at det er kommet snø)
    - barna bestemmer middag (kan lage pannekakerøra før jeg spør)

Gleder meg skikkelig til adventstiden i år - skal ha minst mulig planer og kose meg masse med ungene.

sunniva_
    Gjest

Noe som er kjekt å gjøre så fremt det er minusgrader ute, er å lage islykter. Har du to bøtter i forskjellig str, fyller du litt vann i den største og setter den andre oppi og legger noe litt tungt oppi, og setter i frysen. Når det er fryst, tar du et telys oppi. Utrolig fint å lage mange små og henge i trærne utenfor når det er mørkt. Kjekt alternativ til snølykt for de mange av oss som bor på steder med minusgrader, men ikke snø...

Lakrisstang
    Gjest

Har også hatt litt forskjellige adventskalendere opp gjennom årene MEN felles for alle har vært å ikke bruke noe særlig penger.

Vi lagde en egen adventskalender til hvert av barna til julen i sitt 2.leveår: 24 tomme fyrstikkesker ble limt sammen til et "hus" og kledd utenpå med rød filt og barnets navn med glitterlim på toppen. Barna fikk være med på å lime og ha på små gullstjerner. Jeg skrev tall fra 1-24 på det hvite på fyrstikkeskene, slik at det ble små skuffer. Åpningen av "lukene" har vi gjort hver morgen til frokost i alle årene! (Vi har og bruker disse "adventshusene" enda...og nå er eldstemann 13år!)
    • Oppe i skuffene puttet jeg bilder (rullet/brettet sammen), 1 bilde hver dag som de limte på hvert sitt store ark.(A3). Så skrev vi tallene fra 1-24 ved bildene. Bildene de fikk var av leker, juleting eller andre ting jeg hadde klippet ut av leketøysblader eller andre reklameblader. (Gjerne bilder av ting de ønsket seg eller likte å leke med/se på) Stor stas over å se hva slags bilde de fikk hver dag. Denne typen kalender hadde vi til eldstemann var 5år. De visste ikke om annet
    • Deretter (fremdeles med samme hjemmelagde lille "fyrstikkhus") gikk jeg over til å putte bilder eller lapper med aktiviteter vi skulle gjøre akkurat den dagen (Slik som flere har beskrevet her inne) + at de fikk en sjokoladebit eller seigmann i hver skuff. (Fordi de oppdaget at andre barn hadde sjokoladekalendere ). MEN de måtte også putte 1kr av sparepengene sine opp i skuffen hver dag, og på julaften tok vi med pengene og gav dem i kollekt i kirken.
    • Etter 2år med denne typen, ble det litt masing om "pakkekalendere" sånn som lekekameratene/barna i klassen hadde. Vi inngikk da et kompromiss og fortsatte da nøyaktig som før, med aktiviteter +sjokolade/seigmann, men enkelte dager fikk de et klistremerke eller viskelær el. oppi også. Fremdeles måtte de ta 1 kr.fra sparepengene sine hver dag og legge i skuffen. (Minstemann startet da med eget "fyrstikkhus" og bilder som vi limte på ark! Helt greit for han! )
    • De siste årene har alle barna fremdeles hatt det samme "huset" med sjokolade/seigmann oppi og en aktivitet/liten ting jevnt fordelt..... Kommer helt an på hvor travelt hvert barn har vært de forskjellige dagene.
    Tingene har vært individuelle:Har f.eks kjøpt en liten legoeske (både den eldste og yngste av guttene har vært interessert i Lego, så den var grei!) og fordelt bitene i de skuffene som ikke har aktiviteter. Til jenta mi har det vært spenner/hårstrikker osv. De to eldste har det siste året puttet 5 kr hver dag i adventskalenderen og det synes de er helt greit!

I år har eldstemann begynt på ungdomsskolen, så han får (etter eget ønske) kun sjokolade/seigmann hver dag + at han deltar på de fellesaktivitetene han ønsker. (OG putter 5kr i skuffene hver dag!)
    For de to andre barna blir det som de siste årene.

Selma
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Hegemor
    Kjempegod ide med aktiviteter i kalederen. Storebror og Lillesøster fikk nye truser, strømpebukser, tannbørster, tannkrem, shampoo, badeskum + godis på lørdager i fjor - det var en ubetinget suksess som skal følges opp i år, men skal i teillegg legge inn følgende aktiviteter :

- tur i Pirbadet
    - kino
    - trikketur/retur og kafè (her i Trondheim er det bare en trikkelinje og stor stas siden vi ikke kan ta trikken så veldig ofte)
    - x-boks spilling til storebror
    - julegavekort laging (stor stas hvert år å lage spesielle kort)
    - bibliotektur
    - aketur (fordrer at det er kommet snø)
    - barna bestemmer middag (kan lage pannekakerøra før jeg spør)

Gleder meg skikkelig til adventstiden i år - skal ha minst mulig planer og kose meg masse med ungene.
    Trikketur var en god idè! Det skal vi benytte oss av en søndag før jul (regner med at det er åpent på Lian hver helg??). Buss til byen for å se på julegatene og trikk videre til Lian for å drikke kakao.... *drømmer meg helt bort*

Gleder meg veldig til førjulstida!

Selma
    Gjest

Et lite tips når det gjelder innpakking av kalendergaver: aluminiumsfolie! Julepapir og tape tar laaang tid når det er snakk om mange små pakker

Tidl. bruker
    Gjest

syns ikke om snop hver dag i den

Annemor1
    Gjest

Så mange bra ideer...det eneste jeg kan tilby er vell...??? ...la meg se...

sjokolade
    penger
    viskelær
    etc. små pjus du får på leketøysforretningen...som f.eks. egg som man kan lage dinosaurus fra..kinder egg..

F.eks. kan du pakke inn en gåte/rebus som han kan finne en pakke i enden.

Tidligere bruker
    Gjest

For dem som skal innom IKEA kan jo juleforkle være en ide. Kjempesøte og med en overkommelig pris på 19 kroner.

Bokormen
    Gjest

Mange gode tips her

Men hvor mye bruker dere på kalendere.

Vi har ikke veldig god økonomi, og jeg merker at kalenderen er dyr, og prøver å holde meg til 10 kr tingen. Det blir jo omtrent 500 kr totalt, for kalendere til begge. Blir litt overaska over at det ligger dvd ol. i kalenderene.

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    skilpadda sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    7,079

Sitat Opprinnelig postet av Bokormen
    Men hvor mye bruker dere på kalendere.

Vi har ikke veldig god økonomi, og jeg merker at kalenderen er dyr, og prøver å holde meg til 10 kr tingen. Det blir jo omtrent 500 kr totalt, for kalendere til begge. Blir litt overaska over at det ligger dvd ol. i kalenderene.
    Jeg syns også det høres voldsomt ut med en DVD. Det måtte i så fall vært på julaften, som en forskuddsjulegave for å se på om formiddagen (og felles, hvis man har flere barn).

Jeg har ikke kjøpt inn alt enda, men jeg tenkte bl.a. å kjøpe et Lego-sett med bondegård - det koster mellom 250 og 300 kr, og da regner jeg at det blir omtrent halvparten av pakkene, det vil si drøyt 20 kr pr. pakke. I tillegg blir det noen småting som jeg allerede har kjøpt, søte magneter, reflekser og et par plastdyr, de har kostet kanskje rundt 20 kr i snitt. Og så kjøper jeg antagelig en pakke plastilina og pakker inn to striper/pølser i hver pakke, det blir ganske rimelig også. Mulig det blir en liten lekebil til 15 kroner også, og kanskje noen pepperkakeformer (har en pose mini-pepperkakeformer liggende, som fulgte med en bokklubb-bok før jul i fjor...).

Det ser ut som det blir rundt 20 kr pr pakke, det vil si 480 for hele kalenderen, og det er jo litt penger. Men da har han også fått et fint Lego-sett, som vi kanskje ellers ville gitt ham til jul.

Hvis det skal koste ca. en tier i snitt og det skal være gaver (ikke aktiviteter), så tror jeg du kommer best ut ved å kjøpe pakker med mange ting i og dele opp - altså en eske fargestifter/fargeblyanter, eller en pose klinkekuler, eller en pose pepperkakeformer (som forresten er morsomme til å lage papirfigurer eller tegninger, ikke bare kaker), et ark klistremerker, en pose morsomme ballonger og lignende. Bokstavmagneter er en annen mulighet, kan også kjøpes komplett og deles opp.
    Skilpadda og Lillegutt (des. 2002)

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 3 av 6
    FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine